Øke gjæringstemp på slutten???

Hei

Jeg har et par spørsmål. Jeg satte for to uker siden en juleøl (lager) til gjæring på 9.5 grader. Den virker å være utgjæret, i alle fall i følge gjærlåsen. (Ja jeg vet den bør stå en stund til)  ;D . Det jeg ser mange gjør er å skru opp temperaturen på slutten av gjæringen, og det er her mitt lille "problem" kommen inn i bilde. Jeg skal i morgen brygge en stout (ale) som jeg gjærer på 18.5 grader, men jeg har ikke noe plass å gjære den borsett fra der som jeg gjærer lageren. Kan jeg skru opp temperaturen og la lageren stå i en uke på 18.5 grader sammen med ale'en, eller vil det bli for mye estere o.l.?

Jeg ville latt julelageren stå i to uker til (4 uker totalt gjæringstid på samme temperatur). Ikke bry deg om gjærlåsen, den er ikke alltid aktiv etter stormgjæringen. Utsett heller stoutbryggingen, eller finn en annen plass der den gjæringsdunken kan stå-

Jeg ville også ha latt den stå.

Alternativt kan du øke tempen til 18,5 grader, og gjære alen der i to dager. Deretter senker du temperaturen til lagertemperatur igjen, og setter alen i vanlig romtemperatur. Da har du redusert esterproduksjonen, og kjørt en diacetylrest på lageren.

Takk for svar... Det var i grunn det jeg visste, men det kunne jo hende noen hadde prøvt noe annet med hell.  :) Jeg får heller finne en annen plass til stout'en.  ;D

ThomasH skrev:
Øker du temp på undergjæret så får du uønskede effekter som f.eks bismaker.. La det stå ja!

Vil det bli særlig bismak når primærnæringen er over?
Jeg vet at f.eks Ringnes gjærer på 12 grader, og øker til 14 etter et par dager for å bli raskere ferdig med pilsen sin. Deretter senker de den til -1 for å få klarnet og fellt ut dill osv, men jeg tenkte kanskje å prøve ut en liten økning selv etterhvert.

Tilbake
Topp