Øker volumet under gjæring?

Enkelt spørsmål... Siden gjæren formerer seg under gjæringen, regner jeg med volumet øker også, eller gjør den om komponenter slik at volumet blir det samme?

Du tilfører no ingen ting under gjæring så då vil ein ikkje få noe volum økning.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

Massen vil ikke øke, men det betyr jo ikke at volumet ikke kan øke
men nå er jo ikke det tilfellet heller siden CO2 unslipper

Massen vil ikke øke, men det betyr jo ikke at volumet ikke kan øke
men nå er jo ikke det tilfellet heller siden CO2 unslipper
Det er fortsatt en del CO2 igjen i ferdiggjæret øl. Jo kaldere du har gjæret, jo mer. Dette merker man godt om man prøver å ta en hydrometersampel av en lager. En liten tålmodighetsprøve :)

ok, så da må jeg ta høyde for hvor stor gjærkaka blir dersom jeg ønsker et satt antall ferdig liter. Jeg hadde et lite håp om at det kanskje var gjæren som formerte seg såpass, men da blir det i stedet x antall liter mindre ferdig øl, sammelignet med det som blir satt til gjæring minus trub

Hvor mye som blir igjen på bunnen av gjæringskaret, avhenger jo av hvor mye trub som dras med over fra koket. Hvis du sørger for at det blir så lite som mulig, er det ikke mye. Jeg vasket gjær etter flasking av 22 liter Irish Red i dag, og det var ikke så mye som en halv liter på bunnen. Det var så å si ren gjær.

Men brygger du sterkt nok øl, blir det jo mer:).

Sist redigert:
Hvor mye som blir igjen på bunnen av gjæringskaret, avhenger jo av hvor mye trub som dras med over fra koket. Hvis du sørger for at det blir så lite som mulig, er det ikke mye. Jeg vasket gjær etter flasking av 22 liter Irish Red i dag, og det var ikke så mye som en halv liter på bunnen. Det var så å si ren gjær.
Det er vel bare å prøve seg frem da tror jeg.. Satser på 5 liter grums på 150 liters brygg da. Setter 155 liter til gjæring og ser.. :)

Hvis vi antar at massen inne i gjærdunken er konstant (jeg kommer tilbake til at CO2 forsvinner), så betyr det at når tetthet avtar, så øker volumet. Hvis du feks har OG=1060 og FG=1015, så vil sluttvolum=startvolum*1060/1015. Starter du med 25 liter, ender du med 26.1 liter.

Men så mister du CO2. Hvis du går fra 1060 til 1015 vil det tilsvare noe slikt som 5.8 vol% alkohol. 1 vol% tilsvarer ca 7.9 g etanol/l. 5.8 vol% betyr mao ca 45.8 g etanol/l. Under omdannelse av sukker til etanol og CO2 vil det dannes like mange molekyler etanol og CO2. Ved å bruke molvekter for etanol og CO2 kan man da regne ut at det dannes 43.8 g/l CO2. Med 25 liter, dannes det altså 1094 gram CO2. Dette må trekkes fra (massen i gjærbøtta avtar under gjæring), slik at det endelige volumet etter gjæring blir:

(25 l * 1060 g/l -1094 g) / 1015 g/l = 25 liter

Volumøkningn pga redusert tetthet ved omdannelse av sukker til alkohol kompenseres mao av at CO2 forsvinner ut. I alle fall sånn ca!

Det var kjemien, i praksis er det jo naturligvis også som det har blitt kommentert over, at man mister endel pga av gjær, trub, skum osv.

Hvis vi fortsetter med eksemplet over....

Gassfasen inne i gjærdunken vil være tilnærmet ren CO2, og ølet vil derfor være mettet med CO2 ved 20°C og 1 atm trykk. Det tilsvarer 42 gram CO2 i de 25 literne. Kanskje litt mer hvis ikke det har etablert likevekt, men etter 14 dagers tid bør det nærme seg. Frigitt mengde CO2 som altså har gått ut gjennom gjærlåsen blir derfor 1094 gram som er dannet ved gjæring - 42 gram som er i ølet = 1052 gram.

Denne CO2'n vil være mettet med vanndamp (hvis vi antar at øl i hovedsak er vann). Ved 20°C vil CO2 inneholde ca 2.3% vann. Den vil også inneholde litt alkohol, og den mengden vil variere etterhvert som konsentrasjonen stiger. Hvis vi antar 3% som gjennomsnitt, vil CO2 inneholde ca 0.05% etanol (Beregnet fra damptrykk av ren etanol ved 20C og korrigert for fortynning til 3 vol%).

Det som bobler ut av gjærkaret blir altså:
CO2 1052 gram
Vann 10 gram
Etanol 0.5 gram

I praksis vil altså fordamping av vann og alkohol ikke ha noen påvirkning, og alkoholtapet er tålbart......

Til sammenligning trenger man 500 gram co2 for tømme 3 fat for alt øl på en ubemannet stand på PF, søle noe helt forferdelig, og tillate at stadig fullere personer prøver å tappe fra allerede tomme fat.

1024 gram co2 er mao en "god del".

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Ja - det er mye CO2, ca 560 liter ved 20C og 1 atm trykk.

Jeg skjønner ikke helt spørsmålet? CO2 var ikke bundet til noe. I vørteren er det sukker fra maltet. Sukkermolekylene består av karbon (C), oksyken (O) og hydrogen (H). Gjæren "spiser" sukkermolekylene, og bryter de ned til bla etanol og CO2. Samme som når du spiser og puster ut CO2. Sukkeret i vørteren gir vørteren høy tetthet (feks 1060 gram/liter). Når sukkeret brytes ned, blir tettheten lavere, delvis fordi "tunge" sukkermolekyler forsvinner, og delvis fordi de erstattes av etanol, som jo har lavere tetthet enn vann.

Ja, det er det jeg mener
at CO2 er bundet i form av sukker så når det blir brutt ned erstattes det av CO2 og alkohol
dannelsen av alkohol og tapet av CO2 er vel det man da må se på
Volumet av sukker oppløst i vann blir vel neglisjerbart

Tilbake
Topp