1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Oksydert øl?

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av Terje92, 15 Okt 2019.

1. Terje92

Terje92
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hei, jeg tørrhumlet nettop en ipa på min fermzilla fra bunn og glemte å blåse inn co2 og ut oksygenet i beholderen under før jeg åpnet. Jeg koblet på co2 på toppen og åpnet ventilen for å få ut oksygen etterpå i håp om at det hjelper.
    Noen som har gjort noe lignende? Gikk det bra? Eller ble det oksydert?

2. TurboJens

TurboJens
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har ikke gjort noe lignende, har Fermentasaurus og bare droppet tørrhumling via beholderen da det ser litt knot ut med løsningen på den. Har bare hivd rett i karet hittil. Din løsning er sånn sett langt mer lukket, men på den andre siden så trekker du jo lufta i beholderen hele veien opp gjennom ølet.

Har derimot flasket med liten tanke på oksygen-tilførsel uten at jeg kan si dette har påvirket noe foreløpig. Tror det skal mye til før det blir påvirket i noen større grad., men det varierer vel mellom øltype også.

3. Terje92

Terje92
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Takk for svar, har gått noen dager nå og det smaker og lukter bra fortsatt så tror det går bra :)

4. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Fylkesstyre Oslo
    Sentralstyre

Den største faren er trolig redusert holdbarhet.

Del denne siden