Er det noen som bruker oksygen i vørteren lenger da? Trodde det var et fenomen som var gått over.
Jeg har ikke oppfatta det. Men det jeg har vært opptatt av i det siste, er å prøve å droppe oksygenering når jeg har gjort det jeg kan for at gjæren skal ha fulle sterollagere. Stikkord: Vitalitetsstartere. Og det ser ut til å fungere.
Jeg har ikke sett noe sted at noen har tatt til orde for at det ikke har noe for seg å oksygenere når du ikke kan regne med at gjæren har fulle sterollagere. Tvert i mot, nesten - dvs. at det kanskje er større vekt på det nå. Det er en del av bevegelsen henimot prioritering av vitalitet framfor celletall, slik jeg oppfatter det.
Du kan nok til en viss grad erstatte vitalitet med å pitche mer gjær, og gjærmengden er jo ikke noe problem når du gjenbruker gjær fra et tidligere brygg. Det du gjør da, er å "overpitche", og det er ikke uproblematisk, men innafor rimelighetens grenser skal det gå bra. Så jeg er ikke veldig overraska over at du har gjort de erfaringene du har gjort med denne strategien, særlig om du passer på å gjøre alt riktig med høstinga, og bruker gjæren nokså kjapt etterpå.
Med "oksygenere" forstår jeg innblanding av oksygen uavhengig av metode. Så sjøl om bruk av reint oksygen er mest effektivt, og den eneste måten å komme over 8ppm på, så finnes det andre måter å gjøre det på. Jeg veit ikke om du gjør noe for å blande inn oksygen gjennom risting eller plasking eller annet? (Det er vel vrient å riste en dunk med så store brygg som du setter
.)
Den gjæren du gjenbruker, vil antakelig ha greie lagre av glykogen og trehalose, men i hvilken grad det kan kompensere for dårlige lagre av steroler, som gjæren din helt sikkert har, veit jeg ikke. Det har jeg aldri sett/hørt noe om, faktisk. - men jeg tviler. Problemstillinga har ikke vært behandla noe sted jeg har vært innom. Det teorien legger vekt på, er at glykogenet er nødvendig for at gjæren skal kunne nyttiggjøre seg oksygenet effektivt til å syntetisere steroler og lipider.
Jeg tviler ikke på at du lager godt øl, og oksygenering er absolutt ikke noen garanti for et vellykka resultat, heller. (Jeg har laga mye dårlig øl
.) Men jeg vil nok si at det virker fornuftig å sørge for å gi gjæren oksygen - om ikke annet så som ei ekstra forsikring. Det er nok ikke noen tvil om at oksygenering er "best practice", og jeg vil alltid råde folk til å oksygenere. Det er dessuten relativt enkelt, og ikke noen veldig stor utgift, heller - så hvorfor ikke. (Jeg slår meg vel litt på kjeften her, sida jeg i det siste har vært opptatt av å sørge for å kunne droppe oksygeneringa. Jeg skal innrømme at det er greit å slippe når jeg står der på slutten av bryggedagen, men på den annen side er det mer styr med å lage en vitalitetsstarter enn det er å oksygenere
.)
En studie om effekten av oksygen ved bruke av mye gjær:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19263049/