Oksygen flasker hos Jula

jaja - "alt er en overgang", sa reven, han blei flådd:(.

Jeg bestilte nå 2 flasker fra Rogaland, så har jeg ei stund:). Det er ellers ofte jeg ikke bruker oksygen, fordi jeg kan sørge for at gjæren har fulle lagre av steroler gjennom å bruke starter. Men noen ganger er det greiere å bruke oksygen.
 
Sist redigert:
nei ikke testet men det er nok en helt ordinær trykkreduksjonsventil, flovet reguleres da ved å regulere trykket opp eller ned som på de gamle.
 
Sist redigert:
Det enkleste er vel å kjøpe de gamle flaskene, ser det er flere som selger dem.

Det enkleste er om jeg finner en løsning hvor jeg kan kjøpe oksygen lokalt. Desverre ingen lokalt som selger oksygen med m12. Kjøp på nett koster en m12 flaske omtrent det samme som Julaflaske og overgang.

Har vært i kontakt med Brewshop som vurderer å ta inn overgangen. De jobber også med en løsning med m12 flasker.

nei ikke testet men det er nok en helt ordinær trykkreduksjonsventil, flovet reguleres da ved å regulere trykket opp eller ned som på de gamle.
Anbefaler deg å teste på butikken før kjøp. Gi gjerne beskjed om du finner en måte å regulere flowen på :D .
 
Anbefaler deg å teste på butikken før kjøp. Gi gjerne beskjed om du finner en måte å regulere flowen på :D .
Flow reguleres ved å regulere trykk, det er ingen annen måte å regulere flow på.
Trenger da ingen test på det.
Flowregulator til sveiseapparatene er samme trykkreduksjonsventiler mens de er gradert i flow, et bestemt trykk på et rør gir deg, et bestemt for, vil du ha et høyere flow må da trykket økes.

eks:
en tiliters bøtte med vann og en 10mm/5 meter lang slange koblet på i bunnen vil tømmes på kanskje 30 sek hvis dette bare ligger på gulvet, løftes bøtta opp fem meter vil den tømmes mye fortere, alt er det samme i begge tilfellene uten om trykket som er øket ved å øke høydeforskjellen.
 
Flow reguleres ved å regulere trykk, det er ingen annen måte å regulere flow på.
Trenger da ingen test på det.
Flowregulator til sveiseapparatene er samme trykkreduksjonsventiler mens de er gradert i flow, et bestemt trykk på et rør gir deg, et bestemt for, vil du ha et høyere flow må da trykket økes.

eks:
en tiliters bøtte med vann og en 10mm/5 meter lang slange koblet på i bunnen vil tømmes på kanskje 30 sek hvis dette bare ligger på gulvet, løftes bøtta opp fem meter vil den tømmes mye fortere, alt er det samme i begge tilfellene uten om trykket som er øket ved å øke høydeforskjellen.
Jeg tror det han mener er at det Jula kaller en regulator egentlig bare er en tilkobling til flaska som står åpen, trykkjustering må skje etter "regulatoren".
 
Jeg tror det han mener er at det Jula kaller en regulator egentlig bare er en tilkobling til flaska som står åpen, trykkjustering må skje etter "regulatoren".
Jepp, så at Jula har en produktvideo på siden. Der justeres det aldri på "regulatoren".

Det virker som det kun er en åpning til flaska og flow justeres andre steder. Min foreløpige konklusjon er at denne er ikke spesielt godt egnet for hjemmebryggere.
 
Jeg tror det han mener er at det Jula kaller en regulator egentlig bare er en tilkobling til flaska som står åpen, trykkjustering må skje etter "regulatoren".
Mulig men synes det ikke ser slik ut på bilde men får ikk facit før lørdag den 14 kveld.
Dette med trykk og flow er veldi misforstått , flow justere du med å skru trykket opp eller ned.
samme er det strøm og spenning, derfor kom mitt belærende tillegg som kanskje ikke trenges så mye her på forumet som på FB
 
Dette med trykk og flow er veldi misforstått , flow justere du med å skru trykket opp eller ned.
samme er det strøm og spenning, derfor kom mitt belærende tillegg som kanskje ikke trenges så mye her på forumet som på FB
Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har snøring og bruker garantert uttrykkene galt fra et faglig perspektiv. Så får jeg håpe det siger nok inn til at jeg slipper å irritere andre ved hjelp av kyndig veiledning og noen ganger belæring ;).

Trykk måles i f.eks bar.
Flow er en beskrivelse på justerering av trykket?
 
Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har snøring og bruker garantert uttrykkene galt fra et faglig perspektiv. Så får jeg håpe det siger nok inn til at jeg slipper å irritere andre ved hjelp av kyndig veiledning og noen ganger belæring ;).

Trykk måles i f.eks bar.
Flow er en beskrivelse på justerering av trykket?
Flow er resultat av at det settes på et trykk
 
Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har snøring og bruker garantert uttrykkene galt fra et faglig perspektiv. Så får jeg håpe det siger nok inn til at jeg slipper å irritere andre ved hjelp av kyndig veiledning og noen ganger belæring ;).

Trykk måles i f.eks bar.
Flow er en beskrivelse på justerering av trykket?

Flow viser mengde av en gass/væske som strømmer gjennom en slange/rør etc.
De flowmålerne med kule vi hjemmebryggere bruker viser hvor mye oksygen vi tilsetter pr. minutt.
Flyter kula på 1 i ett minutt har vi tilsatt 1 liter oksygen.
 
Flow viser mengde av en gass/væske som strømmer gjennom en slange/rør etc.
De flowmålerne med kule vi hjemmebryggere bruker viser hvor mye oksygen vi tilsetter pr. minutt.
Flyter kula på 1 i ett minutt har vi tilsatt 1 liter oksygen.

Hvor mye på et 20 l brygg er bra ? hvor mye er "farlig" mye ?
Jeg har droppet flowmåler og bare peist på noe og håpt det er bra, ikke merket noe galt
 
Tilbake
Topp