Oksygen målinger

øyvindg

Norbrygg-medlem
Jeg har fått låne en oksygen måler og gjorde noen målinger under dagens brygging .

Jeg benytter "jula løsningen" beskrevet flere plasser, bruker en inline brusestein 2 micron.
http://www.aliexpress.com/item/1-2-...ron-Kegging-Homebrew-1-4-Barb/1553763098.html

Brygget 50 liter som jeg tok ut i 25 liters kar.

Kar 1.
1. Måling av vørter etter koking: 1,5 ppm.
2. Tappet 5 liter i karet ristet i ca 30 sek: 9,5 ppm.
3. Tappet videre opp til 15 liter med 1,5 l/min i 1,5 minutt med oksygen: 17,5 ppm
4. tappet videre til 23 liter, uten oksygen: 23 ppm ! Ja det er rett, jeg forstår ikke hvorfor...

Kar 2.
5. Tapper 5 liter direkte,
6. tapper opp til 15 liter med 1,5 l/min i 1,5 minutt med oksygen: 25 ppm
6. Tapper videre til 25 liter: 16,3 ppm.

Og så kommer det mest intresange.

Pitcher gjær og bærer karene ned i kjelleren til gjærings skapet, og målte så igjen.
Kar 1 har da 14 ppm, mens kar 2 har utstabile målinger, men rundt 8-10 ppm.

Forskjellen er at Kar 1 som jeg ristet i 30 sek. har et tykt skumlag på toppen mens kar 2 er uten.

Min konklusjon er da at at 1 l/min i 1,5 minutt gir mer en nok oxygen i vørter, utfordringen er å få oxygenet til å bli der. Og da tror jeg at skumlaget på toppen kan hjelpe.

Så rutine min blir da: tapp 5-10 liter i karet, rist for å få skumlag og få inn en del oxygen naturlig.
Tapp så med oxygen i ett minutt.

Mulig jeg skal pitche etter at det bært ned i kjeller for ikke å ødelegge skumlaget.

hilsen Øyvind
 
Interessant tema, har ikke sett mye data på hvor raskt oksygen konsentrasjon finner likevekt med luften omkring. Dette hørtes imidlertid overraskende raskt ut. Mulig at det å flytte gjæringskarene hjelper til å få oksygen ut av vørter, risting er ikke lurt etter oksygenering med ren oksygen.

Kar 2 endte ifølge dine målinger, på tross av oksygenering med ren oksygen, på samme oksygennivå som 30 sekunders risting med vanlig luft gav? Er det riktig forstått?

Edit: Husket at denne tråden har mye relevant informasjon om emnet,
https://forum.norbrygg.no/threads/hvor-lenge-er-o2-i-voreter.21092/page-3#post-259047
 
Sist redigert:
Interessant tema, har ikke sett mye data på hvor raskt oksygen konsentrasjon finner likevekt med luften omkring. Dette hørtes imidlertid overraskende raskt ut. Mulig at det å flytte gjæringskarene hjelper til å få oksygen ut av vørter, risting er ikke lurt etter oksygenering med ren oksygen.

Ser at artikkel som du refererer til , skrevet av Øyvind Koldal tar opp temaet ganske grundig, ser ut som det kan stemme med hans teori om at skumlag på toppen kan holde på O2 i vørter. Han tenker i metode 2 at dette skal lages med å blåse inn O2. Men kan gjerne like godt riste opp dette ganske tidlig.
De lærde henviser til noe kalt Henrys lov, som sier noe om hvor mye en O2 en væske kan holde på i forhold til omgivelses trykket. Dette er gjerne det som Øyvind K. tenker på å utnytte i metode 1, og som gjerne er den beste, men også gjerne mest kompliserte å få til.



Kar 2 endte ifølge dine målinger, på tross av oksygenering med ren oksygen, på samme oksygennivå som 30 sekunders risting med vanlig luft gav? Er det riktig forstått?
Ja det stemmer, når jeg målte dette valgte jeg å riste karet på ny.
Merk at 30 sekunders risting var med kun 5 liter i karet, så et fullt kar vil sikkert ikke ha samme effektivitet.
 
Tilbake
Topp