Oksygenfritt øl med sjølfanga CO2?

Finn Berger

Moderator
(Flytta fra Tråden for dumme spørsmål.)
Hvis jeg legger en blow-off over i et gjæringskar med kran som er helt fylt med vann, og jeg så fester en slange på krana som jeg plasserer munningen på høyere enn overkanten på karet, vil jeg ikke da kombinere CO2-fangst med trykkgjæring på en snedig måte?

Jeg aner jo ikke hvordan trykkforholdene blir, men skulle ikke det der i teorien kunne funke?
 
Sist redigert:

Jørgen E

Norbrygg-medlem
Følger opp med et dumt spørsmål:

Hvis jeg legger en blow-off over i et gjæringskar med kran som er helt fylt med vann, og jeg så fester en slange på krana som jeg plasserer munningen på høyere enn overkanten på karet, vil jeg ikke da kombinere CO2-fangst med trykkgjæring på en snedig måte?

Jeg aner jo ikke hvordan trykkforholdene blir, men skulle ikke det der i teorien kunne funke?

Har en klar erkjennelse av at dette er den helt rette tråden for dette spørsmålet:p.
Vil du ikke ende opp med å dytte ut vannet? (Forutsett at trykket er stort nok til å dytte ut noe og alt holder tett.)
Du vil jo ikke dytte CO² ned gjennom vannet og så opp igjen gjennom slangen.

Sett at det gikk, da ville du jo starta på høyt trykk som gradvis vil reduseres etterhvert som vannet dyttes ut av slangen.
 

msevland

Fylkesstyre Oslo
Sentralstyre
Følger opp med et dumt spørsmål:

Hvis jeg legger en blow-off over i et gjæringskar med kran som er helt fylt med vann, og jeg så fester en slange på krana som jeg plasserer munningen på høyere enn overkanten på karet, vil jeg ikke da kombinere CO2-fangst med trykkgjæring på en snedig måte?

Jeg aner jo ikke hvordan trykkforholdene blir, men skulle ikke det der i teorien kunne funke?

Har en klar erkjennelse av at dette er den helt rette tråden for dette spørsmålet:p.

Det vil fungere
Du justerer trykket med hvor høyt du plasserer slangen i forhold til gjæringsbøtten
 

Finn Berger

Moderator
Vil du ikke ende opp med å dytte ut vannet? (Forutsett at trykket er stort nok til å dytte ut noe og alt holder tett.)
Du vil jo ikke dytte CO² ned gjennom vannet og så opp igjen gjennom slangen.

Sett at det gikk, da ville du jo starta på høyt trykk som gradvis vil reduseres etterhvert som vannet dyttes ut av slangen.

Jo, det er nettopp poenget å få ut vannet. Kjekt å sitte igjen med et gjæringskar som er fylt med 100% CO2:). Da bruker jeg det som omstikkingskar når jeg flasker. (Det forutsetter vel riktignok at jeg fyller det med Starsan, og ikke vann. Men det går jo fint. Eller jeg kan koke opp 30 liter vann.)

Det blir kanskje ikke rare trykket? Det er ikke så mye som skal til for å presse vann fra krana og opp til kanten av karet i en slange?
 

Roadrune

Norbrygg-medlem
Jo, det er nettopp poenget å få ut vannet. Kjekt å sitte igjen med et gjæringskar som er fylt med 100% CO2:). Da bruker jeg det som omstikkingskar når jeg flasker. (Det forutsetter vel riktignok at jeg fyller det med Starsan, og ikke vann. Men det går jo fint. Eller jeg kan koke opp 30 liter vann.)

Det blir kanskje ikke rare trykket? Det er ikke så mye som skal til for å presse vann fra krana og opp til kanten av karet i en slange?

Trykket blir 0.1bar for hver meter vannet må løftes.
 

Finn Berger

Moderator
Trykket blir 0.1bar for hver meter vannet må løftes.

Ikke rare trykkeffekten, altså:). Da skal det vel ikke allverdens pakning til, heller, for å holde på trykket?

Tror jammen dette må prøves. Hvor store volum gass blir egentlig produsert? Jeg kunne jo eventuelt seriekoble flere kar, og bygge opp en liten CO2-bank;).
 

Forvirret

Norbrygg-medlem
Tror du bør undersøke litt mer før du går i gang.
Vil du ha f eks to meter vannsøyle og lokket i bøtta er f eks 400cm2 har du
en (jevnt fordelt last) på 80 kilo mot lokket.

-Hvor høyt trykk du trenger får andre rekne ut:)
 

Roadrune

Norbrygg-medlem
Ikke rare trykkeffekten, altså:). Da skal det vel ikke allverdens pakning til, heller, for å holde på trykket?

Tror jammen dette må prøves. Hvor store volum gass blir egentlig produsert? Jeg kunne jo eventuelt seriekoble flere kar, og bygge opp en liten CO2-bank;).

Ikke så mye trykk, men hvis du bruker en vanlig gjæringsbøtte på 33 liter som har 42cm diameter på lokket gir det en samlet belastning på 141kg mot lokket.
 

Roadrune

Norbrygg-medlem
Ikke så mye trykk, men hvis du bruker en vanlig gjæringsbøtte på 33 liter som har 42cm diameter på lokket gir det en samlet belastning på 141kg mot lokket.
Jeg ser forresten at disse bøttene har lokk på ca 38 cm og har en høyde på 40 cm, så hvis du setter de ved siden av hverandre trenger du kun 0.04 bar for å løfte over, hvis vi da runder opp til 0.05 bar gir det en samlet belasting på 58kg, det må gå bra, det verste som kan skje er uansett at lokket hopper av, så det er verdt et forsøk.

Når det gjelder gassmengde har jeg ingen konkrete tall, men når jeg ser hvor lett det bygges opp trykk vil det ikke overraske meg om du klarer 4-5 30 liters kar fra en 25 liter batch.
 

Miguel

Norbrygg-medlem
 

Finn Berger

Moderator
Ikke så mye trykk, men hvis du bruker en vanlig gjæringsbøtte på 33 liter som har 42cm diameter på lokket gir det en samlet belastning på 141kg mot lokket.

Tror du bør undersøke litt mer før du går i gang.
Vil du ha f eks to meter vannsøyle og lokket i bøtta er f eks 400cm2 har du
en (jevnt fordelt last) på 80 kilo mot lokket.

-Hvor høyt trykk du trenger får andre rekne ut:)
Ikke så mye trykk, men hvis du bruker en vanlig gjæringsbøtte på 33 liter som har 42cm diameter på lokket gir det en samlet belastning på 141kg mot lokket.

Det høres ut som om dette kanskje ikke er så enkelt likevel:p:(?
 

Finn Berger

Moderator
Jeg ser forresten at disse bøttene har lokk på ca 38 cm og har en høyde på 40 cm, så hvis du setter de ved siden av hverandre trenger du kun 0.04 bar for å løfte over, hvis vi da runder opp til 0.05 bar gir det en samlet belasting på 58kg, det må gå bra, det verste som kan skje er uansett at lokket hopper av, så det er verdt et forsøk.

Når det gjelder gassmengde har jeg ingen konkrete tall, men når jeg ser hvor lett det bygges opp trykk vil det ikke overraske meg om du klarer 4-5 30 liters kar fra en 25 liter batch.

:) - da skal det prøves.

Hva med krav til pakning for å holde på trykket? (Jeg er helt på bærtur i dette terrenget - uten kart og kompass:confused:.)
 

Roadrune

Norbrygg-medlem
:) - da skal det prøves.

Hva med krav til pakning for å holde på trykket? (Jeg er helt på bærtur i dette terrenget - uten kart og kompass:confused:.)

Jeg vil tro at lokket på en vanlig bøtte holder i massevis, men du har vel en sykkelpumpe? Da er det jo bare å teste med en (vannfyllt) bøtte med kranen stengt og slange nedi hullet til gjærlåsen. Bare pumpe opp til lokket buler godt og knekke slangen så ser du fort om den holder.
 

Finn Berger

Moderator
Jeg vil tro at lokket på en vanlig bøtte holder i massevis, men du har vel en sykkelpumpe? Da er det jo bare å teste med en (vannfyllt) bøtte med kranen stengt og slange nedi hullet til gjærlåsen. Bare pumpe opp til lokket buler godt og knekke slangen så ser du fort om den holder.

Har sykkelfotpumpe med trykkmåler:).
 

Finn Berger

Moderator
Nå ser jeg for meg at det er en enkel sak å tappe fra gjæringskar over i blandekar med CO2 i lukket kretsløp, sånn at O2 ikke får blandet seg inn. Men når jeg så skal flaske? Skal det væra, så skal det væra; da vil jeg jo ikke ha inn luft i blandekaret etter hvert som jeg tømmer det. Kan jeg ikke da også få ført CO2 over i blandekaret (oppå ølet) fra gjæringskaret, som nå er fylt med CO2, om jeg gradvis, via krana til gjæringskaret, lar vann under litt trykk (fra et kar plassert i passende høyde) renne inn i det?

Da gjenstår bare sjølve fyllinga av flaskene. Og hvor mye oksygen blir egentlig absorbert av ølet på den korte tida det tar å fylle flaska (veldig forsiktig, uten plasking i starten)? Og jeg fyller den helt opp, så det er så å si ikke noe headspace med luft der.
 

Roadrune

Norbrygg-medlem
Nå ser jeg for meg at det er en enkel sak å tappe fra gjæringskar over i blandekar med CO2 i lukket kretsløp, sånn at O2 ikke får blandet seg inn. Men når jeg så skal flaske? Skal det væra, så skal det væra; da vil jeg jo ikke ha inn luft i blandekaret etter hvert som jeg tømmer det. Kan jeg ikke da også få ført CO2 over i blandekaret (oppå ølet) fra gjæringskaret, som nå er fylt med CO2, om jeg gradvis, via krana til gjæringskaret, lar vann under litt trykk (fra et kar plassert i passende høyde) renne inn i det?

Da gjenstår bare sjølve fyllinga av flaskene. Og hvor mye oksygen blir egentlig absorbert av ølet på den korte tida det tar å fylle flaska (veldig forsiktig, uten plasking i starten)? Og jeg fyller den helt opp, så det er så å si ikke noe headspace med luft der.

Da tror jeg det er en bedre, eller iallefall enklere, løsning å "tappe" co2 fra ventilen og la de dra inn o2 via hullet til gjærlåsen, du vil få litt o2 inn i co2, men det er ikke mye kontra risikoen for å få vann inn hvis du bommer på tempoet med din metode. Du vil også få inn luft den veien om du bruker for lite vann.
 
Ikke rare trykkeffekten, altså:). Da skal det vel ikke allverdens pakning til, heller, for å holde på trykket?

Tror jammen dette må prøves. Hvor store volum gass blir egentlig produsert? Jeg kunne jo eventuelt seriekoble flere kar, og bygge opp en liten CO2-bank;).

Jeg må innrømme at jeg tviler sterkt på at slike bøtter er tette nok til å klare å holde på en gass over noe særlig tid. De er ikke designet for det formålet, og gass vil nok lekke ut til trykket er så lavt at luft vil komme inn og blande seg (usikker på om du klarer å løse dette med pakninger). Det vil nok være høyere CO2-innhold enn luft, men neppe veldig mye mer, etter en tid, i hvert fall om du kobler fra i noen ende. Hvor mye trykk tåler disse bøttene? Neppe veldig mye. Før jeg gikk over til stål, opplevde jeg et par ganger at lokket ble blåst åpent av trykket fra gjæringen.

Det hadde nok vært bedre å bruke et corneliusfat eller lignende til formålet.


Forøvrig kan jeg vise til at mine 50-liters brygg med spes. vekt på 1.050 produserer ca. 1100 liter gass i et gjæringsforløb.
 

Finn Berger

Moderator
Jeg må innrømme at jeg tviler sterkt på at slike bøtter er tette nok til å klare å holde på en gass over noe særlig tid. De er ikke designet for det formålet, og gass vil nok lekke ut til trykket er så lavt at luft vil komme inn og blande seg (usikker på om du klarer å løse dette med pakninger). Det vil nok være høyere CO2-innhold enn luft, men neppe veldig mye mer, etter en tid, i hvert fall om du kobler fra i noen ende. Hvor mye trykk tåler disse bøttene? Neppe veldig mye. Før jeg gikk over til stål, opplevde jeg et par ganger at lokket ble blåst åpent av trykket fra gjæringen.

Det hadde nok vært bedre å bruke et corneliusfat eller lignende til formålet.


Forøvrig kan jeg vise til at mine 50-liters brygg med spes. vekt på 1.050 produserer ca. 1100 liter gass i et gjæringsforløb.

Når gjærlåsen går tett, klarer gassen noen ganger å vrenge opp lokket. Men betyr ikke det at det er ganske tett, da? Hadde det ikke vært det, ville vel gassen bare sivet ut?

Hvis det du sier, stemmer, må man jo for all del sørge for å tappe med en gang gjæringa er over, hvis ikke vil oksygen sive inn. Og da er jo alt man ellers måtte gjøre for å unngå oksygeninnblanding, bare tull? Eller er det noe jeg ikke forstår? (Em mulighet jeg alltid er åpen for;).)
 
Sist redigert:

Miguel

Norbrygg-medlem
Når gjærlåsen går tett, klarer gassen noen ganger å vrenge opp lokket. Men betyr ikke det at det er ganske tett, da? Hadde det ikke vært det, ville vel gassen bare sivet ut?

Hvis det du sier, stemmer, må man jo for all del sørge for å tappe med en gang gjæringa er over, hvis ikke vil oksygen sive inn. Og da er jo alt man elers måtte gjøre for å unngå oksygeninnblanding, bare være tull? Eller er det noe jeg ikke forstår? (Em mulighet jeg alltid er åpen for;).)

Både plastbøttene selv, tettingen mellom bøtte og lokk, pakningene til gjærlåsene, og selve gjærlåsene vil lekke oksygen over tid. Noen steder går det raskere enn andre, f.eks via plasten er vel den aller tregeste måten. Smakt en cola fra plastflaske forbi utgangsdatoen? Lite futt og fæl smak.
 
Når gjærlåsen går tett, klarer gassen noen ganger å vrenge opp lokket. Men betyr ikke det at det er ganske tett, da? Hadde det ikke vært det, ville vel gassen bare sivet ut?

Hvis det du sier, stemmer, må man jo for all del sørge for å tappe med en gang gjæringa er over, hvis ikke vil oksygen sive inn. Og da er jo alt man elers måtte gjøre for å unngå oksygeninnblanding, bare være tull? Eller er det noe jeg ikke forstår? (Em mulighet jeg alltid er åpen for;).)

Det er en grunn til at gass leveres og oppbevares i trykktette spesialbeholdere. Jeg har dessverre veldig liten tro på at du kan oppbevare co2 på den måten. Gass vil nok sive ut jevnt og trutt, er jeg redd. Jo høyere trykk, jo raskere gasstap.
Om dette skal fungere, må du nok ha en spesialpakning mellom bøtte og lokk, samt i alle gjennomføringer. Jeg tror ikke det vil være verdt investeringen, og jeg tviler på at en plastbeholder i det hele tatt kan bli tett nok. Og blir trykket tilstrekkelig høyt, vil jo lokket åpne seg, og da er hele prosjektet forgjeves.

Nå er jeg inne på ting jeg ikke kan særlig godt, det skal sies. Men hvis jeg var deg, ville jeg heller brukt et større ølfat til formålet. De er jo faktisk trykktette.
 
Topp