Har ikke fulgt hele diskusjonen her men vil bare komme med et kjapt innspill.
Vi er også ganske opptatt av å redusere oksygeneksponeringen så mye som mulig under og etter gjæring, og jeg er ganske overbevist om at ved bruk av purgede fat og overføring under trykk så reduseres dette til et minimum.
En ståltank vil jo ha minimalt med luft i seg etter et gjæringsforløp og når denne trykksettes med CO2 for overføring så vil det heller ikke suges inn ny luft for å utligne undertrykket som skapes når ølet tappes av.
Slangen fra gjæringsdunken til fatet kan man purge med øl ved å fylle denne med øl fra gjæringstanken (press inn tappen på ballock-koblingen når den er tilkoblet gjæringstanken og før den er koblet på fatet), og luften presses ut til fordel for øl som kommer inn i andre enden.
Fatet fyller man med star-san løsning og presser ut med CO2 slik at dette også har minimalt med oksygen i seg.
Når man så iverksetter tapping benyttes spunding ventil på fatet som sørger for at det ikke kommer inn oksygen den veien.
Jeg kan ikke se hvordan man kan optimalisere denne prosessen enda mer for å sikre enda lavere oksygennivå i det ferdige ølet,
men tar gjerne i mot innspill om noen har noen ideer som kan bidra til dette.
Jeg kom også over noen interessante tips fra en ansatt (?) ved Verdant Brewery som hadde dette å si om oksygen.
Oxygen will ruin your beer faster than anything else. Trying to mitigate this at home-brew level is going to be tricky. I would suggest closed transfer under pressure to separate purged vessel for dry hopping, force carbonating and not bottle conditioning. Do not hunt for biotransformation, wait for the ferment to finish, make sure it passes a forced diacetyl test, soft crash to 15 and then dry hop. You will avoid hop creep this way. Hop creep is something we don’t like at Verdant, it makes for an over attenuated beer that that has far more diacetyl to clear up.
- Kilde
Så, mitt innspill i debatten er vel egentlig at det finnes gode teknikker for å redusere oksygentilførsel til et absolutt minimum allerede; men dog uten bruk av selvfanget CO2 - eller ved bruk av flasker (
gjemmesegbakgardineneslikatFinnikkefinnerhan).