Oksygenredusert gjæring/tapping

Hei

Rett på sak: ønsker å kunne brygge mer humlerike øl på basic utstyr, uten å oksidere igjel ølet.
Har gjæringskar fra Europris, som tilsvarer standard gjæringsbøtter. Får akkurat dette inn i gjæringsskapet med en slakk bøy på blowoff-slangen. Høyere gjæringskar er derfor ikke aktuelt.

De kritiske delene mtp. oksygen er sen tørrhumling og tapping slik jeg ser det.

Kan jeg montere på en kobling (helt blank på navn her) på lokket på bøtta, som jeg purger med etter tørrhumling (Sodastream)? Overtrykk vil uansett bli skjøvet ut blow-off. Dette gir også mulighet for å tilsette trykk ved eventuell vakuum ved tapping. Siste prikk over i'en vil muligens være å purge head-space før kapselen på settes flaska.

(Har prøvd søkefunksjonen i forumet, uten hell)
 
Denne + en ekstra gjærlåsgjennomføring med en propp kunne vel kanskje funket?
Da kan man bruke den til både å purge gjæringskar og flasker
 
FermZilla 30L Flat Bottom Fermenter

Ser at denne passer faktisk i kjøleskapet, men kan ikke trykksettes.
Kan jeg bruke denne på noe vis med lite oksygen-tilføring ved flasking?
 
FermZilla 30L Flat Bottom Fermenter

Ser at denne passer faktisk i kjøleskapet, men kan ikke trykksettes.
Kan jeg bruke denne på noe vis med lite oksygen-tilføring ved flasking?

Jeg overførte til fat med trykk fra denne her om dagen. Den tåler bittelitt trykk, Kegland sier 2psi. Det var nok til å trykke ut til både fat og flaskefyller.
Men man bør nok være forsiktig.
 
FermZilla 30L Flat Bottom Fermenter

Ser at denne passer faktisk i kjøleskapet, men kan ikke trykksettes.
Kan jeg bruke denne på noe vis med lite oksygen-tilføring ved flasking?

Har du vurdert FermZilla Allrounder med trykksett istedenfor? Omtrent samme størrelse som flat-bottom, men kan trykksettes. Allrounderen får plass i min fryseboks av standard størrelse, også med spunding valve på toppen.
 
Har du vurdert FermZilla Allrounder med trykksett istedenfor? Omtrent samme størrelse som flat-bottom, men kan trykksettes. Allrounderen får plass i min fryseboks av standard størrelse, også med spunding valve på toppen.

Per nå bruker jeg gjæringskar fra Europris på 30 liter.
Denne er noe høyere enn bryggselv, ølbrygging etc sine.
Det vil si at jeg får inn karet på ca 47cm + 8 cm klaring over, der jeg bruker blowoff.
Slik jeg ser det, er FermZilla noe høyere, selv uten gjærlås?

Mulig denne kan stå 80 grader, uten at den bikker?
Ser også det er noe død-rom under når den står i stativet, det kan vel også endres litt på

MEN, jeg har ikke fat, og kommer ei heller til å gå over til det på en god stund
 
Sist redigert:
Per nå bruker jeg gjæringskar fra Europris på 30 liter.
Denne er noe høyere enn bryggselv, ølbrygging etc sine.
Det vil si at jeg får inn karet på ca 47cm + 8 cm klaring over, der jeg bruker blowoff.
Slik jeg ser det, er FermZilla noe høyere, selv uten gjærlås?

Mulig denne kan stå 80 grader, uten at den bikker?
Ser også det er noe død-rom under når den står i stativet, det kan vel også endres litt på

MEN, jeg har ikke fat, og kommer ei heller til å gå over til det på en god stund

Allrounder'n er 55 cm høy når den står på stativet, uten gjærlås. Den tåler nok å stå på skrå også, om nødvendig.

Jeg er ikke sponset av KegLand, altså, jeg er bare begeistret for produktet. Også for den som utelukkende tapper på flasker er det kjekt å kunne gjennomføre O2-fri cold crash og deretter tappe rett fra gjæringskar til flaske.
 
Allrounder'n er 55 cm høy når den står på stativet, uten gjærlås. Den tåler nok å stå på skrå også, om nødvendig.

Jeg er ikke sponset av KegLand, altså, jeg er bare begeistret for produktet. Også for den som utelukkende tapper på flasker er det kjekt å kunne gjennomføre O2-fri cold crash og deretter tappe rett fra gjæringskar til flaske.
Hvordan tappe på flasker med denne?
 
Hvordan tappe på flasker med denne?

Med utgangspunkt i at du har pressure kit, kan du bruke en Sodastream-flaske med regulator til å drive ut ølet på veldig svakt trykk, og så koble tappestaven til en slange som går fra øl ut på karet. Ved å bruke sukkerbiter/-drops eller tilsette sukkerlake/vørter med sprøyte unngår du også å stikke om og kan tappe på flasker rett fra cold crashet gjæringskar.
 
Tilbake
Topp