Økt utbytte

Mortenpip

Norbrygg-medlem
kan noen si meg hvorfor utbytte mitt har økt fra ca 65 til 76-78 på å øke maltmengde? Har en 36 L meske kjele ned HERMS. Har tidligere brygget batcher på 24 liter og hatt ca 65% utbytte. De siste batcher har jeg makset kjelen og brukt 9 kg malt. Siste batch var 40 liter og kom ut på 1054. Ca 78%. Setter opp oppskriftene i beer Smith.

Er mesketykkelsen den samme? Noe annet du har gjort i prosessen? Rørt f.Eks? Kanskje du traff bedre på pH med mer malt?

I utgangspunktet betyr høyere OG lavere effektivitet. 1.054 er jo ikke spes høyt. Men kan det være at det sa klikk med det ekstra skyllevannet, selv om maltmengden økte tilsvarende?

Kan ikke si at jeg har gjort noe annerledes. Utbytte er vel et forhold mellom mengde malt,OG, og ant liter i karet. Bryr meg egentlig veldig lite om utbytte, malt er billig. Jeg klarer ikke å skjønne hvorfor det ble som det ble.

Og det er selvfølgelig det samme effektivitetsbegrepet du snakker om:)? (Det der er jo en artig jungel å gå seg vill i.)

Jepp, brukt beersmith. Har på tidligere brygg hatt ca 65%. La inn en oppskrift hvor batch size og ant kg malt ble økt. Mesket og alt på samme måte. Når brygget var ferdig og OG ble alt for høy så la jeg inn OG og ant liter i karet og fikk et utbytte på 78 %

Snakkewr vi da om meskeeffektivitet? Altså forholdet mellom malt og det du får over i kjelen til koking (men altså før koking?). Jeg kjenner ikke Beersmith.

Tilbake
Topp