Øl i media

Status
Stengt for ytterligere svar.
11_ol.jpg

Bilde fra artikkelen, så passer tråden fint inn i 'Bilder, video og øvrige media'   :biersmile:

Interessant ([size=7pt]dog for meg tungtleselig[/size]) artikkel! Jeg visste ikke at det var noen der ute som driver med tradisjonell hjemmebrygging som unnlot å koke vørteren etter mesking?!  :eek:

Det gir sikkert et ganske så merkelig øl. Har aldri prøvd det selv...

Jeg skulle ønske at det var noen her på forumet som har litt erfaring fra de tradisjonelle bryggemetodene og som kan forklare litt hva det går ut på. Det virker som en helt annen verden 'out there' :brygging:

EDIT: jeg har lagt ut artikkelen på nettsiden til Norbrygg også! http://norbrygg.no/index.php?option=com_content&task=view&id=375&Itemid=1
 
Det var nylig en diskusjon om konnjøl på Ølportalen: «eit anna spørsmål er om vørteren skal kokast eller ikkje, koking var ikkje brukt her i gamle dagar, men vert mykje brukt idag.» Om ikke annet, gir det sikkert et unikt øl.
 
Interessante greier! Takk for linken, Kjetil! Skal selv i et bryllup i Ulsteinvik i juli, jeg lurte på om det var noen der som driver med tradisjonel hjemmebrygging, det ser ut til at denne formen for hjemmebrygging stordels utøves i 'Nynorge'. Noen som vet om noen i det lokalområdet?
 
Det må jo gi et meget ustabilt resultat, hvist man ikke koker vørteren ???
Selv om man brygger på gamlemåten, bør man vel tilpasse seg litt, så man kan sikre kvaliteten.
 
Utrolig artig klipp. Eneste som gir hint om at dette faktisk er fra 1973 og ikke 19-pil-og-bue, er at det var et klipp av en traktor, et kort klipp av ei Boble, samt at det faktisk har blitt filmet med et kamera.
 
Sour mash kaller de det i USA, brukes til whiskey produksjon. Ved å ikke koke fortsetter enzymene sukker uttrekket, naturlig gjær og melkesyrer i kornet hjelper til med alkohol produksjonen.
Det blir nok en tørr og sur øl av det og resultatet blir nok noe variabelt fra batch til batch. :)
 
Sitter og ser på denne igjen. Det er noe med det der. Utrolig sjarm, og inspirerende, på så mange plan. Ser heller denne enda en gang enn en hel ny sesong med BrewDogs.
 
@larsga, har du sett denne?

Hehe, ja. Jeg snublet over en avisannonse fra 1974 om at Hardanger Museum nå viste TV-filmen om ølbrygging i Hardanger. Det var jo ikke vanskelig å regne ut at det måtte være NRK som hadde laget den filmen. Så jeg tok kontakt med en kamerat i NRK som klarte å grave den fram fra filmrull og fikk digitalisert den. Fantastisk stykke arbeid. NRK vant visst flere priser med denne filmen.

De som var med å lage den kan fortelle at ølet ble både sterkt og godt. Faktisk så godt at da folket på oppskåka begynte å diskutere gamle uenigheter om tomtegrenser osv endte det med skikkelig slagsmål. Hovedpersonen, Torstein Hus, er død nå. Sønnen hans brygget lenge, men er visst blitt så gammel at han har sluttet.
 
Bryggerhuset på Nedre Røhne gård i Stange på Hedmarken satser på egen malt og vurderer også å dyrke sin egen humle, skriver Hamar Arbeiderblad (link).
IPA-en og stouten deres får terningkast 5 i Bjørn-Frode Løvlunds ølblogg (link).
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Tilbake
Topp