Øl i Tyrkia

Kan jeg håpe å få tak i noe mer interessant enn Amstel, Carlsberg og Heiniken. Skal en tur til Side til uka.
 
Var i Side for et år siden. Det er ikke så lett å finne noe annet en Effes. Noen utesteder fører Effes dark.
 
Det trenger ikke på død og liv være noe tyrkisk øl.

Får lete opp en stor butikk og se hva de har. Er en sånn all-incl ferie, de har vel stort sett Efes i plastglass sånne plasser.
 
Prøv Red Tower Restaurant and Brewery i Alanya. De serverer eget øl som de brygger i bygget selv (forøvrig et interessant skue å gjæringstanken deres "integrert" i baren.) Bra øl, har også meget bra mat. Vil anbefale at du spør etter mat fra det Tyrkiske kjøkkenet, (de har eget kjøkken og sitteplasser for den lokale "fiffen" som er litt "gjemt" for turistene). Fantastisk plass å nyte autentisk tyrkisk mat, bra øl og nydelig utsikt over bukta.

Er ca. en times kjøretur på highway'en fra Side til Alanya om jeg husker riktig. Få en lokal taxi og prut som juling på pris så er turen nesten gratis.

Nyt turen, Tyrkia er et fantastisk land å reise i dersom du har rette innstilling og unngår "turistfellene".

Vil også anbefale et show i "Aspendos", et oltidsteater fra romertiden som ble bygget av Alexander og gitt i gave til Kleopatra (om jeg husker riktig), her setter de opp Opera etc. (ikke noe fan av Opera, men er fantastisk å oppleve akustikk og stemning i et slikt bygg). PS! Ta med en pute om du skal på showet. etter en time sittende på stein kjenner hvem som helst det i baken!

Enjoy!

http://www.redtowerbrewery.com/
 
Jeg tar meg nok en tur inn til Alanya en dag ja. Da får jeg se om jeg klarer å spore opp Red Tower. Takk for tipset.

Drar med fire barn som utelukkende er interesserte i bading, får se hvor mye jeg klarer å snike meg vekk. Skal nok ha en tur nedover til høsten også.

Skal innom et marked for å nappe med meg litt vaniljestenger og krydder også.

Takk for tipsene.
 
Red Tower er lett å finne. Ligger rett ovenfor Harbor området (bare spør, alle kjenner til det).

Dersom bading er tingen vil jeg anbefale Sultan Filika Garden, denne har en del øl, sinnsykt bra mat og ligger på Cleopatra stranden. Grilled Octopus må prøves om du liker sjømat!

Deilig å nyte en pils her mens ungene nyter stranden nedenfor. Her ligger også basar/shopping område rett over veien.

http://sultanfilikagarden.com/tr/
 
Er i side nå og det går i Efes. Er en liten smaksforskjell på fat og flaske, fat er best. Selv er jeg her for 9 gang og det er en del forskjellig øl å få tak i,
 
Jeg snakket med Bryggemesteren på Red Tower sist gang jeg var der. Da hadde de en lys pilsner og en mørkere marzen.

De bruker visstnok tørrggjær av type Mauribrew Y497 på ølene sine.
 
Da var jeg tilbake. Fin ferie, men Tyrkia er ingen stor ølnasjon.

Efes pilsen på flaske (grei nok)
Efes pilsen draft (grei nok)
Efes pilsen unfiltered (grei nok)
Mariachi (OK tørstedrikk)
Mariachi black (smakte ingenting)
Efes dark (Hakket over det meste) Smakte den kun på flaske.
Efes dark brown (Utrolig snedig øl, men jeg likte faktisk denne. Smakte maltdrops).
Marmara strong beer (grei nok)
Marmara gold 100% malt (denne hadde jeg overhode ikke sansen for)
Bomonti (Denne var bra)
Efes Bahara özel (grei nok)
Efes Limon aromali fici (FORFERDELIG!! Denne går rett inn på topp 1-lista over ufyselige øl)
Gusta weissbier (Denne likte jeg godt)

Alle disse er EFES involvert i på en eller annen måte.

Ellers så jeg ikke så mye annet. Fant litt Leffe bruin, Hoegaarden, Tuborg, Carlsberg, Miller, Becks og Corona.
 
Jeg var nettopp i Red Tower i Alanya for å smake på ølene. De hadde nå bare to typer som var Pilsner og Martzen. Begge ble servert med svært lite kullsyre, og nesten uten skum. Martzen var mørk og OK på smak, men virket nok litt død pga sødme/lite humling samt mangel på kullsyre og skum. Pilsen var meget uklar omtrent som en Hefe Weissen og smakte fruktig med en anelse av banan. Ikke helt det jeg forbinder med Pilsner. Alt i alt så holdt det med det ene besøket på Red Tower og det er synd for jeg lengtet etter en ordentlig avveksling til Efes'en.
PS: vi satt i toppetasjen i bygget deres, og det var en flott plass å sitte med god utsikt over havna og byen.
 
Tilbake
Topp