Øl og lagring

John Palmer skriver fylgjande i How to Brew: "Generally, the higher the original gravity, the longer the conditioning time to reach peak flavor. Small beers like 1.035 pale ales will reach peak flavor within a couple of weeks of bottling. Stronger, more complex ales, like stouts, may require a month or more. Very strong beers like doppelbocks and barley wines will require six months to a year before they condition to their peak flavor. (If oxidation doesn’t take its toll first; I have had some pretty awful year-old barley wines.)" Så: for alkoholsvake ale anbefales ca to veker og for sterkare og meir komplekse øl ein månad eller meir. Så det spørs eigentleg kva øl du bryggar kor lenge det bør lagrast før det er på topp.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
 
John Palmer skriver fylgjande i How to Brew: "Generally, the higher the original gravity, the longer the conditioning time to reach peak flavor. Small beers like 1.035 pale ales will reach peak flavor within a couple of weeks of bottling. Stronger, more complex ales, like stouts, may require a month or more. Very strong beers like doppelbocks and barley wines will require six months to a year before they condition to their peak flavor. (If oxidation doesn’t take its toll first; I have had some pretty awful year-old barley wines.)" Så: for alkoholsvake ale anbefales ca to veker og for sterkare og meir komplekse øl ein månad eller meir. Så det spørs eigentleg kva øl du bryggar kor lenge det bør lagrast før det er på topp.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Det der er fra den første utgaven av boka hans, den som ligger på nett. Mulig det står i utgaven fra 2006, også, men jeg finner ikke noe om temaet i den nyeste utgaven, og jeg har hørt ham si det samme som @jab sier, at øl om ølet er laget skikkelig, skal det kunne drikkes ferskt. (Jeg husker dessverre ikke hvor/når.).

Ikke at hva Palmer har sagt da og nå spiller så stor rolle for spørsmålet om hva som er riktig :p - men jeg tror han har endret oppfatning.
 
Det der er fra den første utgaven av boka hans, den som ligger på nett. Mulig det står i utgaven fra 2006, også, men jeg finner ikke noe om temaet i den nyeste utgaven, og jeg har hørt ham si det samme som @jab sier, at øl om ølet er laget skikkelig, skal det kunne drikkes ferskt. (Jeg husker dessverre ikke hvor/når.).

Ikke at hva Palmer har sagt da og nå spiller så stor rolle for spørsmålet om hva som er riktig [emoji14] - men jeg tror han har endret oppfatning.
Hei. Dette utdraget er frå siste utgåve, oppdatert på Kindle, om den er frå 2006 eller 2016 veit eg ikkje, men det skal vere nyaste utgåve. John Palmer er sjølvsagt ikkje allvitande, men har nok bra vett på å brygge øl.

Når det er sagt er eg einig i at øl godt kan vere smakfullt og godt etter 3-4 veker, men det kjem heilt an på kva type øl det er og kva du sjølv føretrekk.

Det er no ein gong slik at ein kan meine så mykje ein vil, men om nokon synes heilt ferskt øl er det beste eller om ein tykkjer ølet er best etter 4 mnd er det heilt opp til kvar enkelt. Skål.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
 
Jeg syns veldig ofte følgende sitat fra en eller annen av de mange bøkene jeg har lest stemmer godt: "The beer is finished when the last bottle is drunk." Kan det være radical brewing? Uansett stemmer dette alt for ofte hos oss. Vi brygger for sjelden, drikker ølet ferskt, og oppdager når vi finner en gjenglemt flaske at smakene har satt seg og ølet smaker mye bedre enn når vi drakk det. Nå skal det sies at ølet vårt veldig sjelden er humledrevet.
 
Hei. Dette utdraget er frå siste utgåve, oppdatert på Kindle, om den er frå 2006 eller 2016 veit eg ikkje, men det skal vere nyaste utgåve. John Palmer er sjølvsagt ikkje allvitande, men har nok bra vett på å brygge øl.

Når det er sagt er eg einig i at øl godt kan vere smakfullt og godt etter 3-4 veker, men det kjem heilt an på kva type øl det er og kva du sjølv føretrekk.

Det er no ein gong slik at ein kan meine så mykje ein vil, men om nokon synes heilt ferskt øl er det beste eller om ein tykkjer ølet er best etter 4 mnd er det heilt opp til kvar enkelt. Skål.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Har du eit sidetal? (Nyaste utgåva er forresten frå 2017.)
 
Ser ut som det er side 91. Vanskelig å sjå på Kindle. kapittel om using secondary fermenters...
6a61a421f96a85a1e6a9ce3036fa7ac4.jpg


Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
 
Jeg har flere øl jeg har laget som lagres og modnes, som blir bedre med tiden. Også har jeg flere øl jeg drikker raskt.
Utgangspunktet mitt med diskusjonen var at erfaringsvis for meg på arrangementer er det ofte IPA, APA, Blonde, hvete, the Stig etc som er øl de fleste kan like og drikker og som er fint å tilby. Og disse trenger ikke lang modningstid for å bli gode, da en ikke nødvendigvis har flerfoldige måneder på å planlegge en sammenkomst.
 
Lite innspill: Sitter med et glass Janets Brown ale (Fra Brewing Classic Styles), som kun har vært på flaske i en uke. Brygget den en gang tidligere og fikk samme opplevelse da - dette ølet egner seg ikke for modning. Liker best den litt rufsete, hakkete og kantete smaken den har de første 1-3 ukene etter tapping. Ved modning blir den "balanser" og litt kjedelig.
Men dette er unntaket som bekrefter regelen, for min del.
 
Tilbake
Topp