Fikk min C02 flaske i dag, ferdig testet og fylt. Satt trykk på tanken og skulle prøve tappe en øl, men der var det dødt gitt :jaha:
Jag har ikke hatt sukker i for og lage co2 før lagring.
Om du rister inn CO2en så trenger du bare noen minutter pluss at du må vente til ølet har roet seg ned litt, alternativt kan du la det stå noen dager under trykk så blir det også carbonert. Om du melder deg inn i norbrygg så står det en god artikkel om dette i medlemsseksjonen.
Jeg mener å ha lest ( i BYO tror jeg, ellers så så jeg det på den der berømte craitube videoen) at den der "crank and shake" metoden du beskriver er relativt lite pen. At den "fine" måten å gjøre det på er å sette moderat trykk på og la det stå å godgjøre seg,kaldt over tid under lavere trykk.
Hva er over tid? Og hvor mye trykk. Tror kanskje jeg har dritt meg ut med det innkjøpte utstyret. Har prøvd og holde manometeret til 1 bar, men da er det jo såvidt det er litt gass på tanken. Klarer heller ikke låse trykket til det ønskede trykket.
Det finnes en tabell over trykk / temperatur forhold i medlemsseksjonen. Hvis jeg ikke tar mye feil så er 1 bar ved 4 grader i en uke eller to fint til å gi rette gassinnholdet i ølet .
Hvis du er veldig sugen på øl nå på fredagskvelden ( hvilket er fullt forståelig), så er den risteteknikken ikke å gå av veien for( tror jeg). HAr aldri prøvd, du ligger strengt tatt et hakk forran meg på corneliusstien, jeg bare gjengir teorien jeg har lest
Hvor mye tid og trykk kommer ann på temperaturen. Men om du lar det stå på ca 1 bar på 10 grader en ukes tid, så tror jeg det skal bli bra.
Når tanken er full av øl, er det ikke plass til så mye gass utenfor ølet. Men litt etterhvert trekker gassen inn, og da blir det bra.
Tolmodighet er et must, tror jeg.
Fikk min C02 flaske i dag, ferdig testet og fylt. Satt trykk på tanken og skulle prøve tappe en øl, men der var det dødt gitt :jaha:
Jag har ikke hatt sukker i for og lage CO₂ før lagring.
Hva mener du ?
Hvis du starter med reguleringsskuen helt utskrudd og deretter åpner på flaska skrur du inn reguleringsskruen til du hører det begynner å suse skal dette etter enliten stund opphøre, du har da sikkert for lite trykk etter ditt ønske og må skru litt mere som får susingen i trykkreduksjonsventilen til å fortsette, du venter til det slutter å suse og skjekker trykket. Skjer ikke dette har du sansynligvis en dårlig eller defekt reduksjonsventil.
Fant regulatoren for trykket og nå er alt på stell!! (er jo en IT mann og regulatorer har jeg aldri tatt i før). Fulgte trikset til CraigTube om og sette trykk på fatet til ca 30 psi og rulle på fatet (hurtig carbonering). Jeg kunne høre at ølet spiste kullsyren.. Morsomt Men det beste var at jeg nå tappet meg en kald en med godt skum på toppen. Den smakte fantastisk ;D (hvem kan hate sine egene barn :biersmile: )
Så nå har jeg allerede klart og drikke 3 stk 0,33l for og sjekke at alt er ok. Dette var MORRO!!
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.