Jeg har en amerikansk blonde under brygging som gjæret seg ferdig etter 4 - 5 dager. Så sto den stille (ingen bevegelse i gjærlåsen) i med enn to uker. Dagen før jeg skulle tappe, sjekket jeg OG til 1011. Skulle vært 1012. Når så tappedagen opprant (dagen) hadde ølet begynt å gjære igjen. Tydelig plopping i gjærlåsen. Nå har dette pågått snart en uke, så brygget har nå stått på gjæringskaret i over 4 uker. Jeg målte SG i dag til 1010. Spiser sukker sakte, men den har ikke gitt seg ennå. Jeg kjenner også når jeg smaker på ølet at det begynner det å bli tørrere enn jeg ønsker. Nå vurderer jeg å stikke ølen om, og evt. la det stå noen dager og deretter tappe uansett om det fortsetter å gjære eller ikke. Lurte på om det kunne være infeksjon. Kan ikke se noe på overflaten og smaker ikke infeksjon (batterisyre). Hva bør jeg gjøre her; tappe nå eller vente?
Hvis ølet blir for tørt har jeg skjønt at det ikke hjelper å tilsette sukker under gjæringen. Men gjelder det også etter at gjæringen har opphørt?
Hvis ølet blir for tørt har jeg skjønt at det ikke hjelper å tilsette sukker under gjæringen. Men gjelder det også etter at gjæringen har opphørt?