• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Øl til bryllup

Hei:)
Vi er to store ølelskere som skal gifte oss neste høst. I den anledning tenkte vi at det hadde vært artig med et eget bryllupsøl, men vi har hverken utstyr, kompetanse eller plass til å gjøre det selv. Er dette noe man kan kjøpe fra noen? Er usikker på om det er lov i det hele tatt? Vi skal ha et «billigbryllup». Kan det lønne seg noe i det hele tatt, kontra å kjøpe i butikk/Sverige?
Setter veldig pris på råd og tips fra dere kyndige ølfolk:)
 
Takk for svar :) Jeg får forske litt videre på dette. Jeg kjenner dessverre ingen som brygger øl, så jeg må nok finne en annen løsning.
 
Hvis dere deltar på et nybegynnerkurs hos Brygglab, får dere med ølet dere brygger, 50 liter. Neppe så mye å spare, men dere får selvbrygget øl til bryllupet.
 
Takk for svar :) Jeg får forske litt videre på dette. Jeg kjenner dessverre ingen som brygger øl, så jeg må nok finne en annen løsning.
Det kan vel fort la seg gjøre å bli kjent med noen. Hva med å legge ut en forespørsel på Facebook, f eks i gruppa "For oss som brygger selv"? Sikkert en fordel at deres nye venner bor i rimelig nærhet til dere, selvsagt.
 
Legger du inn i profilen din hvor i landet du holder til er det kanskje noen her på forumet også
som kan hjelpe til.
 
Hei:)
Vi er to store ølelskere som skal gifte oss neste høst. I den anledning tenkte vi at det hadde vært artig med et eget bryllupsøl, men vi har hverken utstyr, kompetanse eller plass til å gjøre det selv. Er dette noe man kan kjøpe fra noen? Er usikker på om det er lov i det hele tatt? Vi skal ha et «billigbryllup». Kan det lønne seg noe i det hele tatt, kontra å kjøpe i butikk/Sverige?
Setter veldig pris på råd og tips fra dere kyndige ølfolk:)

Jeg brygget til mitt eget bryllup (1. juli i år) og dette var en stor suksess. Vinen jeg kjøpte stod nesten uberørt, og alle fatene var slikket rene. Av alle som drakk alkohol gikk det nesten 8 (!) halvlitere per person i løpet av dagen, men det skal nevnes at dette var en svært varm dag med 27 grader i skyggen og totalt fravær av vind.

Salg av alkohol er, som nevnt tidligere i tråden, ikke lov uten bevilgning, men det er helt sikkert mulig å oppdrive en hjemmebrygger som vil brygge pro bono publico. Det er mye glede og stolthet i å se andre nyte fruktene av ditt harde arbeid! Det er også ikke utenkelig at det er mulig å låne bryggeutstyr og gjøre jobben selv, men dette vil selvsagt kreve at man setter seg inn i bryggeprosessen.

Hvorvidt det lønner seg, rent økonomisk, er veldig avhengig av hva slags øl man eventuelt kjøper i Sverige og hva slags øl man ønsker å brygge. Malt er billig, og humle er dyrt. For eksempel, en dobbel IPA kan koste 2-4 ganger så mye å lage sammenlignet med en pilsner. Om man kjøper kun øl i Sverige er det lov å ta med seg 6.5 liter inn i landet tollfritt. Har du med mer enn dette må du betale 20 kr per liter. Dette er slettes ikke så ille, spesielt om du har handlet sterkøl på Systembolaget. Prisene er fortsatt langt lavere enn på Vinmonopolet, til tross for tollen.

Jeg estimerer at gjennomsnittskostnaden min for et brygg på 25 liter er på 250 kr. Dette gir effektivt ca 24 liter ferdig øl, tilsvarende tre brett med 0.33 liters bokser. Sist jeg var på reise og besøkte en Tax Free butikk mener jeg prisen på ett brett lå på ca 200 kr (forbehold om selektiv hukommelse), så prisen vil trolig være noe høyere i Sverige. Det er altså mulig å spare penger her, og ikke minst få et langt mer spennende øl enn Heineken og Ringenes pils! Om man er litt tidlig ute kan man til og med få til et surøl som er fantastisk med søte desserter.
 
Tilbake
Topp