Øl til haggis?

Noen som har en oppskrift som kan passe til haggis?

Tenkte styrke ca 5,5%

Første tanken var IPA, men ikke sikker at alle gjestene vil sette pris på en IPA.
 
Veit du om gjestane vil sette pris på haggis  ;) ?
Sjølv er eg veldig glad i haggis.
 
Om eg skulle ha drukke øl til haggis, ville eg truleg vald ei frisk øl som kan stå til den mektige, men dempa smaken frå haggisen. Tenkjer umiddelbart på APA / IPA, frisk bitter, ei litt bitter pils, eller eit ikkje altfor søtt skotsk øl. Ein blond eller weiss vil kanskje også passe fint.

Husk også ein skotsk maltwhisky. Trur dei fleste vil passe, men ikkje dei som er for sødmefylte eller dei mest røykte sjølv om det er dei sistnemnde eg drikk mest av.
 
Saison er etter min mening kanskje det beste all-round-ølet som finnes til mat. Det funker bra til det meste.
 
Da ska eg vere helt erlig, har ikke brygger saison, og vet ikke hva øl dette er. Er dette kurant å brygge, og har noen en oppskrift? Må ha ølet klart til 27 oktober
 
Brygg en skotsk ale til haggis. 27. oktober var veldig nær i tid, men det bør gå. Der er plenty av oppsktifter på skotske ales på nettet (men du trenger ikke den sterkeste og søteste typen). Søk på "Scottish ale" og ikke på "Scotch ale". Og en skotsk whisky "at the side" er vel nesten obligatorisk?
 
Gahr skrev:
Saison er etter min mening kanskje det beste all-round-ølet som finnes til mat. Det funker bra til det meste.

Saison ja. Har faktisk drukke det berre éin gong. Då til blomkålsuppe til forrett og laks til hovudrett. Det funka heilt strålande til begge to.
 
Kan jeg foreslå at du lager deg en liten porsjon. og så tester ut med diverse varianter?
Skulle ikke forundre meg om det funket med en IPA.
 
En engelsk bitter, ESB (f.eks. London Pride eller ESB fra Fullers) eller Engelsk IPA vil også funke bra. Drakk (blant annet) Proper Job og London Pride til haggis i vinter. Det funket utmerket. Engelske IPA-utgaver er gjerne mindre aggressive enn de amerikanske. Haggis er SNADDER!
 
Gahr skrev:
En engelsk bitter, ESB (f.eks. London Pride eller ESB fra Fullers) eller Engelsk IPA vil også funke bra.

Det vil det sikkert (saison også), men ikke si det til en skotte! Haggisen er HELLIG! Da er det bare skotsk ale og whisky som duger, i følge skottene. (At skotske ales i mange tilfeller ikke skiller seg nevneverdig fra de engelske, gjør man klokt i å ikke ta opp til debatt i sånne sammenhenger.)
 
Sant det. Engelsk og skotsk øl er som Hansa og Ringnes: ikke bare grunnleggende forskjellige, men kulturelle og ideologiske motsetninger.
 
Vel da går denne middagen klar, ingen er skotter så eg kan servere hva eg vil, men må brygge noe som går til haggis, og som vanlig litt seint ute.
 
Da brygger du det du har mest lyst på selv, og har ingredienser til. Men pils blir for lett. Derimot er både saison og britiske ales litt over "session"-styrke foreslått, og vil gå bra. Sett i gang NÅ, hvis du vil ha drikkbart øl til haggis-festen!
 
Vestbrygg åpner tirsdag klokken 14:00 da er eg først i køen. Blir brygging i morgen.  Haggisen er i fryse. Og eg er klar som et egg.
 
off-topic; men til haggis'n pleier jeg ofte å bruke whisky som litt saus.. heller litt whisky over haggisen samt har samme whisky i glass ved siden av.. det passer utmerket :)
vi pleier også å lage fløte-basert soppstuing med et par glugger whisky oppi, til å ha ved siden av haggis'n .. mhmmm.. nå ble jeg sulten gitt!
 
Da er haggisen i ovnen, øl på fat, snart ut og tenne i bål. Blir ikke bedre fantastisk kveld for god mat og god drikke i godevennerslag
 
Tilbake
Topp