Øl til ost

Mats Ø.

Norbrygg-medlem
Skal ha en osteaften med gjengen i kveld og skal prøve litt forskjellige øl til osten. Har all mulig ost, fra sterke blå til milde og krydrede. Noen som har forslag til noe god øl?

de6e2yne.jpg

Jeg har skjønt at en del går for trappist-øl til dette.

Var på polet istad og kjøpte meg en Chimay blue, Trappiste Roquefort, Imperial brown ale(NØ), Pale ale(NØ), Vestkyst og en Sierra Nevada Porter. Vi får se hvordan det går. Passer det ikke, så får jeg ihvertfall drikki god øl! :D

Rapport kommer senere! :)

Det eneste jeg ikke syntes passer til ost der er Vestkyst, mener egentlig ikke IPA passer til noe annet en peanutter

loebrygg skrev:
Det eneste jeg ikke syntes passer til ost der er Vestkyst, mener egentlig ikke IPA passer til noe annet en peanutter

Smaken er som baken. kanskje ikke topp til ost, men synes at det er fantastisk til taco, pinnekjøtt, gillmat og annen kjøttmat med mye smak. :biersmile:

loebrygg skrev:

På Vinmonopolets sider anbefaler de faktisk IPA til Brie. http://www.vinmonopolet.no/artikkel/mat-og-drikke/kombinasjoner-med-mat/ost/øl-til-osten
Jeg får vel være forsøkskanin og sjekke ut anbefalingene i kveld. Skal også være først til å innrømme at jeg er litt fan av Vestkyst fra før. Det gjorde ikke valget vanskeligere, for å si det sånn. ;)

+1 på Orval som allrounder på ost.
Ellers er følgende kombinasjoner morsomme:
Cantilon sin Gueze og Stilton er en syk opplevelse
Nøgne Ø's Imperial Brown til vellagret Cheddar eller Gruyere
Saison generellt funker fint til Chevre (ikke Nøgne Ø sin, den ødelegger alt den kommer i kontakt med) og til tapas mat..

Jeg skrev litt om ost og øl som gjestsskribent for et par år siden:
http://blogg.cafechristiania.no/2011/10/ukens-gjesteblogger-kjempetorsken/

personlig liker jeg porter ved siden av ost, helst i den øvre skalaen med tanke på %

loebrygg skrev:
Der er jeg enig med deg i. Jeg forstår heller ikke dette med bitterhet til mat. Men nå står jeg dessverre i ikke i stilling til å kunne diktere andres smaksanser  ;D Jeg synes bitterhet tar litt for sterk kontroll over et måltid ganske fort.

En av mine favoritt forretter er kamskjell. Der synes jeg et snev av bitterhet er perfekt. Det kommer i form av rucula salat. Kombinasjon bitterheten i fra ruculaen sammen med syren i fra litt lime og en god balsamico smeller sammen med sødmen ii fra kamskjellet og nevnte balcamico.
Perfekt kombo.

Frode Granli skrev:
loebrygg skrev:
Der er jeg enig med deg i. Jeg forstår heller ikke dette med bitterhet til mat. Men nå står jeg dessverre i ikke i stilling til å kunne diktere andres smaksanser  ;D Jeg synes bitterhet tar litt for sterk kontroll over et måltid ganske fort.

En av mine favoritt forretter er kamskjell. Der synes jeg et snev av bitterhet er perfekt. Det kommer i form av rucula salat. Kombinasjon bitterheten i fra ruculaen sammen med syren i fra litt lime og en god balsamico smeller sammen med sødmen ii fra kamskjellet og nevnte balcamico.
Perfekt kombo.

Skal vi først snakke mat,
der er jeg helt uenig igjen, kamskjell er kanskje noe av det beste jeg vet, gjerne rå, men det har en veldig sart/delikat smak som ikke tåler mye motstand
Ihvertfall ikke bitter IPA eller rucula, ikke balsamico heller
Heller en syrlig ponzu saus eller en blomkålpuré

Ellers går jeg ikke av veien for kraftige smaker som en DIPA eller India Black Ale, alene

loebrygg skrev:
Frode Granli skrev:
loebrygg skrev:

Perfekt kombo.

Skal vi først snakke mat,
der er jeg helt uenig igjen, kamskjell er kanskje noe av det beste jeg vet, gjerne rå, men det har en veldig sart/delikat smak som ikke tåler mye motstand
Ihvertfall ikke bitter IPA eller rucula, ikke balsamico heller
Heller en syrlig ponzu saus eller en blomkålpuré

Ellers går jeg ikke av veien for kraftige smaker som en DIPA eller India Black Ale, alene

Jeg foretrekker heller noe lyst til alt av sjømat. En weiss, wit eller lignende, det er alltid yummy for my tummy!

Tilbake til osten, jeg kjørte på og smakte på det meste jeg handlet i går. Chimay Blue og Trappiste Roquefort ble for søte for meg for fort. Personlig syntes jeg disse to trappistene ble kvalmende søte. Imperial Brown Ale var helt nydelig, men ikke som allrounder. For meg så fungerte den bra sammen med blåosten. Men det jeg syntes var en god øl som funka overall til alle typene jeg hadde (Chevret, Camembert, Roquefort, Gorgonzola, Rustique, Brie) var den vanlige Pale ale'n til NØ. Ikke for kraftig, passe bitterhet og god aroma. Fikk ikke smakt på Vestkyst og Sierra Nevada Porter. Vinen kom på bordet og etter det ble det brettspill.

Selv er jeg en selverklært elsker av alle mulige Pale Ales så det er vel en god grunn i seg selv at NØ sin Pale Ale kom så godt i smak med osten. Det som jeg legger merke til når vi har ostekvelder er at alle synes som regel en spesiell vin er god til osten, men at ALLE har forskjellig smak når det gjelder øl til osten. Det er litt interessant. :)

Samd i at Orval er eit strålande allround-øl til det meste av ost.
Fjorårets beste øl/ostekombo var derimot Boulevards Terra Incognito til Hitra Gårdsmat sin blåmuggost. Fantastisk kombinasjon av jordtonar.
Er tilhengar av øl med litt brett til ost, for å få litt syre og kompleksitet imot feit ost.

Men det kan sjå ut som at du har sjønt det viktigaste, -ein lyt prøva seg fram og finna sine favorittar.
Reisa er vegen!

Saison skrev:
Samd i at Orval er eit strålande allround-øl til det meste av ost.
Fjorårets beste øl/ostekombo var derimot Boulevards Terra Incognito til Hitra Gårdsmat sin blåmuggost. Fantastisk kombinasjon av jordtonar.
Er tilhengar av øl med litt brett til ost, for å få litt syre og kompleksitet imot feit ost.

Men det kan sjå ut som at du har sjønt det viktigaste, -ein lyt prøva seg fram og finna sine favorittar.
Reisa er vegen!
Presis! Jordnoter og fjøs og syre fra surøl er fantastisk ved siden av kraftig ost. Nevner igjen Cantilon's Geuze med Stilton :)

Var på øl og ost kurs i regi av ølakademiet for 1 år tilbake. Der prøvde vi IPA med Manchego ost....helt nydelig. Prøv derfor Nøgne Ø sitt Two Captain med biter av Manchego ost som du får kjøpt overalt. Siden den er såpass fet og lagt av geitemelk balanserer den helt perfekt for ganen  :ilike:

Jeg kjøpte en bok som heter Beer & Cheese, skrevet av Jessica Fletcher, da jeg var i New York. Der er det mange spennende kombinasjoner - kan komme tilbake til dem når jeg har lest meg opp. Boka anbefales så langt. :)

Martin E skrev:
Jeg kjøpte en bok som heter Beer & Cheese, skrevet av Jessica Fletcher, da jeg var i New York. Der er det mange spennende kombinasjoner - kan komme tilbake til dem når jeg har lest meg opp. Boka anbefales så langt. :)
*klikk* Amazone :)
Kan varmt anbefale Garret Oliver's Brewmaster Table om øl og mat komboer

Tilbake
Topp