Olavskilden (Brygge hellig øl)

Jeg bor like ved en Olavskilde.

Det sies at vannet fra den skal være helsebringende. Hva med å brygge øl av dette vannet?

Det brurde jo bli utrolig godt øl siden Olav den hellige har velsignet vannet?  Tenk deg øllene   OlavsPorter, OlavsIPA, OlavsPils  osv...

Har noen brygget med bruk av kildevann før?

kanskje man først må få analysert vannet for å finne ut om det er egnet?

På Wikipedia står det dette om Olavskilder:

Olavskilder er et begrep som nyttes for en rekke vannkilder i Norge. De er oftest navngitt i bestemt form, Olavskilden, men man finner også formen St. Olavskilden. Kildene fikk navn etter Olav den hellige i årene etter kristendommen kom til Norge, og ligger gjerne i tilknytning til pilegrimsleden, gamle pilegrimsveier. Vannet fra kildene skal være hellig og gi velsignelse og styrke til den om drikker, eller berører det. [1] Før dette antas det at flere av kildene hadde tilknytning til hedenskap, og ritualer mot blant annet åsatru. Til kildene knytter det seg derfor gjerne flere sagn.

St. Olavs kilder synes i hovedsak å være oppkommer. Disse oppkommene har også et fellestrekk i det at de sjelden tørrer ut når andre kilder går tomme i tørkeperioder.
 
Jeg har brygget en Bayer med vann hentet i Figgjoelva, uten å analysere det noe mer. Bayeren ble god, den...
 
Ramsvatn skrev:
Det sies at vannet fra den skal være helsebringende. Hva med å brygge øl av dette vannet?

Av naturlige årsaker stiller jeg meg litt skeptisk til uttrykket 'helsebringende' om vann. Men gående ut ifra at det er snakk om rent vann som smaker godt som det er, så høres det ut som en fornuftig råvare til ølbrygging.  :yes:
 
Du kan vel i utgangspunktet gå ut ifra at vannet har et høyere mineralinnhold enn springvannet, da det som oftest er snakk om overflatevann.
 
Ser at Nøgne Ø har stjelt ideen min ;-)

Det var den kilden jeg snakket om.

http://sakenogne-o.blogspot.com/2010/12/water-from-olavskilden-olav-sources.html
 
Vel, da vet du hva du burde gjøre nå:

business_idea.png


;D
 
Alt øl er hellig, selvfølgelig ikke industriøl. Ser fram til  en tur til syden nå. Bare et problem får ikke mitt kjære heimbrygga øl på en god stund.
 
Tilbake
Topp