Ølbrygging et livssyn?

TYR

 
Hei!

Før dere leser videre er det en fordel å skumme igjennom denne : https://www.nrk.no/osloogviken/xl/t...er-statsstotte_-men-ikke-veganere_-1.15693851

Jeg har blitt kjent med en islender som fortalte meg om en skikk fra gammelt av som gjekk på at man skulle ha klart øl den 13 joledag for blot.
Det finnes også skrifter om guden/æsen Ty/Tyr som hadde som oppgave å finne en bryggekjele stor nok til å brygge øl til alle Æsene.
Tyr for meg høres ut som en fyr jeg kan stille meg bak.

Derav har en gjeng av bryggeglade folk startet en forening og regisrert den i brreg som Tyr's venner. Det skal sies at vi er helt normale folk med skikkelige jobber!

Her er vedtektene:

Tyr’s venner er som navnet, en gjeng som skal hjelpe guden Tyr i å samle goder som skal blotes til Æsene hver solnu. Godene skal være av god kvalitet. Råvarene kan foreningen stille med dersom økonomien er tilstede.

Vi erkjenner den norske stat som vår øverste myndighet selvsagt, men ønsker å melke den for mest mulig.

Vi skal jobbe mot at Norrøn mytologi skal ses på som en religion og ikke bare en lang rekke med myter som de drev med i gamle dager. Nå er det slik at mange av skikkene vi har i dag stammer fra gamle skikker og har blitt kuppet at kirken.

Tyr’s venner er som navnet, en gjeng som skal hjelpe guden Tyr i å samle goder som skal blotes til Æsene hver solnu. Godene skal være av god kvalitet. Råvarene kan foreningen stille med dersom økonomien er tilstede.


Neste steg er å samle flere enn 50 medlemmer slik at det er mulig å bli godkjent hos staten.
Da blir det bloting hver solsnu og alle er velkommen

Send meg en melding da vel...
 
Nå er det slik at mange av skikkene vi har i dag stammer fra gamle skikker og har blitt kuppet at kirken.
Akkurat Tyr har vel blitt kuppa av noen ganske utrivelige krefter han også, så jeg ville nok heller blota til Frøy, men hver sin lyst.

Jeg ville også vurdert bruken av ordet "gode" i denne sammenheng, da det på norrønt betyr "gud", seinere brukt om religiøse og verdslige ledere.
 
Sist redigert:
Hei! Så hyggelig med kommentarer.
Det skal sies at dette var førsteutkastet skrevet i affekt.
Frøya er foresten nevnt i vedtektene da dette skal være et livssyn der kvinner ikke bare er likestilt men verdsatt høyere enn menn.
Hjemme hos oss er kvinnene de ubestritte lederene.

Pastamonster kirken er ikke godkjent som religion her i Norge enda, da det blir ansett som satire. Den hellige boken deres ble skrevet for å belyse en del uheldige omstendigheter i USA. Men for noen er det blitt en trosrettning, og da må det nesten anses som en religion.
Denne kirken en godkjent i Belgia blant annet, og der kan du ha en dørslag på hodet i passet ditt. Da dørslag er deres hellige hodeplagg.
Tillates andre hellige hodeplagg, så bør dørslag også være tillat.
De tror også at global oppvarming har en sammenheng med antall pirater i verden.
For meg er det like plausibelt som at en brennene busk i en ørken kan kommunisere.

Takk for at dere belyste en skriveregel jeg har husket bort i fra norsktimene mine.
Petter og Finn kan jo kanskje starte sin egen forening som heter: Apostrofene's hester''.

Vi har ikke startet en ny religion, men vår egen måte å utøve en allerede godkjent trosrettning. Det mange forskjellige kristne foreninger og..
 
Sist redigert:
Frøy er foresten nevnt i vedtektene da dette skal være et livssyn der kvinner ikke bare er likestilt men verdsatt høyere enn menn.
Hjemme hos oss er kvinnene de ubestritte lederene.
 
Jeg vet om en som har forsøkt å registrere et trossamfunn. Konklusjonen på den prosessen ble at Statsforvalteren (den gang Fylkesmannen) har en viss teft for å lukte seg fram til tullesøknader som handler mer om økonomisk støtte enn livssyn.
 
Her er vedtektene:

Tyr’s venner er som navnet, en gjeng som skal hjelpe guden Tyr i å samle goder som skal blotes til Æsene hver solnu. Godene skal være av god kvalitet. Råvarene kan foreningen stille med dersom økonomien er tilstede.

Vi erkjenner den norske stat som vår øverste myndighet selvsagt, men ønsker å melke den for mest mulig.

Vi skal jobbe mot at Norrøn mytologi skal ses på som en religion og ikke bare en lang rekke med myter som de drev med i gamle dager. Nå er det slik at mange av skikkene vi har i dag stammer fra gamle skikker og har blitt kuppet at kirken.

Tyr’s venner er som navnet, en gjeng som skal hjelpe guden Tyr i å samle goder som skal blotes til Æsene hver solnu. Godene skal være av god kvalitet. Råvarene kan foreningen stille med dersom økonomien er tilstede.

Frøya er foresten nevnt i vedtektene da dette skal være et livssyn der kvinner ikke bare er likestilt men verdsatt høyere enn menn.
Det er vel ikke helt i tråd med god organisasjonsskikk å skrive vedtektene med usynlig blekk?
 
Tilbake
Topp