Ølbrygging.no generelle råd om 25 grader i gjæringsbøtta

ADale

Norbrygg-medlem
Har i lang tid lurt på dette. Noen som vet hvorfor det står det? Hvis det skal gjære på 20 grader eller t.o.m 10 grader for en lager, blir det ikke feil da å overføre vørter når det er 25 grader? Temperaturen vil jo også øke ytterligere når gjæringen starter.
 
Hvor har du dette rådet fra?
EDIT: Ser nå i overskriften at det er fra ølbrygging.no. Er det i oppskriften for ølsettene det står eller et sted på nettsidene?

Jeg kjøler alltid ned til en grad eller to lavere enn det jeg skal starte gjæring på før jeg pitcher gjæren.

Med ales kjøler jeg ned i kokekjelen, med lagere må jeg gjerne kjøle en stund i kjøleskapet etter overføring for å komme lavt nok ned.
 
Sist redigert:
Hm, det er et råd jeg aldri har hørt før, og derfor ikke har fulgt. Blir bra øl allikevel.

Jeg kjøler med motstrømskjøler og treffer stor sett temperaturen jeg ønsker (litt lavere enn gjæringstemperatur) ved å strupe enten kjølevannet eller vørter. Bortsett fra om sommeren, da er det vanskelig å komme under 14 grader for lagervørter.
 
ja, jeg har GF temp kontroller til den motstrømkjøleren. Tenkte jeg skulle få det helt riktig i dag. Men interessant, nå har de endret det (men står altså i alle ølsett jeg kjøpte i fjor): https://indd.adobe.com/view/bd80b757-106b-4f68-8708-2bb0228bd9f8

Jeg lager en Tørr Stout og vil Whirlpoole med drill. Er ikke sikker, men tror kanskje jeg bør gjør det på 80 grader og 5 minutter?
 
Kommer raskere i gang med å pitche høyt. Men du får renere smak av å pitche lavt. 2-3 grader under gjæringstemperatur.
 
ja, jeg har GF temp kontroller til den motstrømkjøleren. Tenkte jeg skulle få det helt riktig i dag. Men interessant, nå har de endret det (men står altså i alle ølsett jeg kjøpte i fjor): https://indd.adobe.com/view/bd80b757-106b-4f68-8708-2bb0228bd9f8

Jeg lager en Tørr Stout og vil Whirlpoole med drill. Er ikke sikker, men tror kanskje jeg bør gjør det på 80 grader og 5 minutter?

Jeg blei nysgjerrig, så jeg gikk inn og sjekka en tilfeldig oppskrift der (APA). Der sier de i alle fall at du skal senke til den oppgitte gjæringstemperaturen - som var 20 grader på det ølet, hvilket jeg synes er litt høyt - før du overfører til gjæringskaret.

Jeg er enig med de andre over her: Start under den temperaturen du tenker å gjære på. Jeg lar mine ales starte på 17, og så får de stige til 18/19, der det meste foregår. Når hovedgjæringen går mot slutten setter jeg ølet i romtemperatur, og lar den siste fasen foregå der.

Starter du lavt, og har rikelig med sunn gjær, får du et raskt, men likevel rolig, gjæringsforløp. Ingen problemer med gjær som vil ut av bøtta og tetter gjærlåsen og lager masse søl.

(Lager, weissbier, kølsch, altbier og belgiske ales får selvfølgelig andre regimer.)
 
ja, jeg har GF temp kontroller til den motstrømkjøleren. Tenkte jeg skulle få det helt riktig i dag. Men interessant, nå har de endret det (men står altså i alle ølsett jeg kjøpte i fjor): https://indd.adobe.com/view/bd80b757-106b-4f68-8708-2bb0228bd9f8

Jeg lager en Tørr Stout og vil Whirlpoole med drill. Er ikke sikker, men tror kanskje jeg bør gjør det på 80 grader og 5 minutter?

Whirlpool med drill virker litt drastisk? Holder vel å røre rolig med meskespaden. 80 grader er akkurat i grenseland om hensikten med WP er å trekke ut humleoljer. De fordamper veldig lett. 75 grader i 20 minutter er tryggere. Hvis hensikten er å samle trub, er 80 grader/5 min helt greit, tror jeg.
 
ja, jeg har GF temp kontroller til den motstrømkjøleren. Tenkte jeg skulle få det helt riktig i dag. Men interessant, nå har de endret det (men står altså i alle ølsett jeg kjøpte i fjor): https://indd.adobe.com/view/bd80b757-106b-4f68-8708-2bb0228bd9f8

Jeg lager en Tørr Stout og vil Whirlpoole med drill. Er ikke sikker, men tror kanskje jeg bør gjør det på 80 grader og 5 minutter?

Whirlpool-tilsetning i en tørr stout? Dette må være et amerikansk påfunn:p.

Enig med @Holmentoppen . Det holder å røre litt forsiktig med meskespaden.
 
Whirlpool med drill virker litt drastisk? Holder vel å røre rolig med meskespaden. 80 grader er akkurat i grenseland om hensikten med WP er å trekke ut humleoljer. De fordamper veldig lett. 75 grader i 20 minutter er tryggere. Hvis hensikten er å samle trub, er 80 grader/5 min helt greit, tror jeg.
Ja, mente å skrive at jeg bruker GF sin Whirlpool paddle. Synes også 5 min bør holde i massevis, for jeg oppnår jo en whirlpool nesten med en gang. Hva er egentlig vitsen med å stå der og holde denne i gang i 5 minutter? Kanskje best å gjøre det på 75 grader neste gang da for å unngå tap av humle?
 
Whirlpool-tilsetning i en tørr stout? Dette må være et amerikansk påfunn:p.

Enig med @Holmentoppen . Det holder å røre litt forsiktig med meskespaden.
Så hvis jeg ikke skal tilsette mer humle i en whirlpool, så trenger jeg ikke lagen en whirlpool med drill? Trodde det var lurt uansett for å samle trub? Og la det stå 15 minutter etterpå?
 
Så hvis jeg ikke skal tilsette mer humle i en whirlpool, så trenger jeg ikke lagen en whirlpool med drill? Trodde det var lurt uansett for å samle trub? Og la det stå 15 minutter etterpå?

WP til slutt. Et par minutters røring greier seg. Så lar du det hele stå i ro en stund - en halvtime eller mer. Får du ikke tappet klar vørter, har den ikke stått lenege nok.
 
Tilbake
Topp