Øldommerkurs i Stavanger 16.-17. januar

Owe

Norbrygg-medlem
Edit 2015.12.12: Kurset er helt fult med 26 påmeldte! De som vil stå på venteliste for å få plass må svare i denne tråden med beskjed om at de ønsker plass. Første mann til møllen.

Dommerkomiteen starter året med dommerkurs i Stavanger lørdag 16. og søndag 17. januar 2016. Vi starter kl 1000 begge dager og tar sikte på å være ferdig kl 1600 lørdag og 1500 på søndag. Lokalet er 90 sekunders gange fra jernbanestasjonen i Jåttåvågen. På lørdagen er det vanlig med praktisk trening på et egnet skjenkested etter kurset for de som vil.

Påmelding skjer ved å fylle ut følgende skjema:


Kurset er gratis for Norbryggmedlemmer, og du må være medlem for å delta. Norbrygg forventer også at alle som deltar på kurs stiller til eksamen og bidrar til beømming av øl i Norbryggsammenheng. Blir det flere påmeldte enn plasser vil vi ta en utvelgelse blandt de påmeldte - alle for beskjed i god tid før kursstart.

Blir det ikke nok påmeldte kan det tenkes vi må avlyse kurset.

Takk til Zilverfox for hjelp med det praktiske (og iherdig masing ;))
 
Sist redigert:
Dette ble gitt i fjor. Har ikke hørt om noen oppdateringer.
Skal ikke være nødvendig å lese seg opp på forhånd, men før eksamen er det greit å pugge litt.
 

Vedlegg

  • Dommerkurs.zip
    786,2 KB · Sett: 53
Hei,
vi pleier å si at det holder å dukke opp på kurs. Der går vi gjennom pensum, og dere får med et hefte over alt som er pensum.

Vil du gjøre noe før kurset er nesten det beste tipse å legge merke til hvordan ting lunkter og smaker. Kan du skille enkeltkomponentene i smaken og lukten? Hva slags type sitrus smaker og lukter du når du drikker et øl med amerikansk humle? Kort sagt, øv på å sette (presise) ord på det du lukter og smaker. Dette er en trenigssak som det tar tid å lære seg (egentlig blir du vel aldri utlært).

Vil du lese noe så er ikke Randy Moshers book: "Tasting Beer" så dum. (Den er dog ikke pensum, men står på tilleggslesestofflisten).
 
Meldte meg på for en stund siden men har ikke fått noe bekreftelse, kommer dette senere eller er det bare å møte opp?
 
Meldte meg på for en stund siden men har ikke fått noe bekreftelse, kommer dette senere eller er det bare å møte opp?
Jeg sender ut mer informasjon og slikt en til to uker før kurset til alle med bekreftet plass. Dog, siden det er så lenge til kurset kan jeg se over listen og sende ut en bekreftelse til de som har fått plass på kurset før det. Skal prøve å gjøre det i løpet av uken.
 
Da er kurset i Stavanger helt fult. Alle som har meldt seg på så langt har fått plass. Jeg har sendt ut bekreftelsesepost til alle. Har du ikke fått e-post, men mener du har meldt deg på, si ifra.

De som ønsker å stå på venteliste for å få plass på kurset, i tilfelle avmeldinger, må si ifra i denne tråden.
 
Vi er blitt anmodet om å ta med øl, ca 5 ltr. Av forskjellig kvalitet. Godt, bra og mindre bra. Lurer på om en skal velge ut i en av disse kategoriene eller om en skal ta med litt av vært?


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Vi er blitt anmodet om å ta med øl, ca 5 ltr. Av forskjellig kvalitet. Godt, bra og mindre bra. Lurer på om en skal velge ut i en av disse kategoriene eller om en skal ta med litt av vært?
Det er 25 påmeldte nå, så 4-5 l bør være passe av et øl. Det beste er om vi får en blanding av gode, greie og mindre gode øl. Ta med det du har lyst til å få tilbakemeldinger på. Av erfaring klarer vi skjelden å prøve mindre enn 10 øl, så alle må ikke ta med øl.
 
Ok, får ta med 5 murere med et øl som ble noe annet enn det skulle jeg da - legge hode på blokka [emoji38]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
  • Like
Reaksjoner: Owe
Er det sånn at lørdagen blir teori og søndag blir smaking, foruten "praktisk øving" på kvelden ?
Eller blir det smaking begge dagene?
 
Håper det blir litt smaking på lørdag også, fordi jeg må være kjørbar til retur Haugesund på søndag en gang [emoji22]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det blir smaking begge dager.

Det er dog ikke voldsomme mengder man trenger å drikke, og det er altid mulig å spytte ut deler av det man drikker. Jeg vil nesten si det er anbefalt som dommer. Så, litt forsiktighet på søndagen burde gjøre en retur mulig en stund etter kurset.
 
Tilbake
Topp