Øldommerkurs i Trondheim

Anders Christensen

Norbrygg-medlem
Jeg har tatt på meg ansvar for å arrangere dommerkurs i Trondheimsområdet. Det må bli før midten av februar 2016, siden en dommerprøve er schedulert til slutten av februar.

Jeg har ikke full oversikt over eksakt hvor og hvilke datoer det blir. De som er interessert å delta på kurset kan melde sin interesse til meg. Det blir et begrenset antall plasser. Jeg har ikke oversikt over kursavgift, men antar at Norbrygg-medlemskap i hvert fall er obligatorisk. Skriv gjerne noen ord om din motivasjon for å delta på
kurset.

Mye av begrunnelsen for å holde slike kurs er å få tilstrekkelig mange Norbrygg-sertifiserte øldommere til å dømme en eller to klasser i Trondheim under NM til våren, samt at vi trenger dommere til Juleølkonkurransen sent på høsten. Det forventes at man etter kurset deltar aktivt i konkurransedømming. Kurset er fokusert mot både å lære og å trene på blindsmaking av øl, for å vurdere dem opp mot Norbryggs kategorisering av øltyper. Det vil i liten grad fokusere på hvordan hjemmebrygge eller på øltyper som ligger utenfor eller mellom Norbryggs øltyper. Den enkelte må nok regne med å trene og pugge endel på egenhånd i etterkant av kurset for stå på prøven som gir sertifisering som Norbrygg-øldommer.

Vi kan holde kurset som et intensivt kurs over én helg, eller vi kan spre det litt utover. De aktuelle helgene er primært de to siste i januar og de to første i februar. Kom gjerne med tilbakemelding om det er noen av disse tidspunktene som ikke passer. Vi kan neppe unngå alle kollisjoner, men vi kan forsøke å minimalisere.

I tillegg til presentasjoner/forelesninger, kommer kurset til å inneholde smaking på øl for å trene på dømming, smaking på enkelte usmaker i øl, samt at vi skal forsøke å ha litt trening på ølsmaking i etterkant av selve kurset og det blir rikelig rom for egentrening.

Svar enten på denne tråden her i forumet eller i mail til meg (anders@geekhouse.no).
 
Tilbake
Topp