ølet gjærer ikke

Hei. I mitt første brygg strødde jeg tørrgjæren rett i gjæringskaret. Trodde jeg gjorde en tabbe, men gjæringsprosessen startet etter 12- 18 timer, og ølet ble bra.

Nå i mitt andre brygg blandet jeg gjæren i kokt nedkjølt vann. (3 dl) Rørte mye, lot den hvile i 10 - 15 min, og blandet det opp i gjæringskaret ca halveis i tappeprosessen. Etter 2 døgn er det ingen tegn til aktivitet i gjærlåsen. Tok av lokket, det er heller ingen skum/ aktivitet i karet.
Hva kan jeg gå gjort feil? Mulig det kokte vannet ikke var avkjølt nok, og holdt 40- 50 grader når jeg blandet i gjæren. Vil det ta livet av den? Kan tørrgjæren bli ødelagt om den bli lagret for kaldt? Posen har blitt oppbevart i kjelleren i ca 8 grader.

Kan brygget reddes/ eventuelt hvordan? (American red ale)

Du får treg gjæring ved å hive tørrgjæren rett i karet. Tørrgjæren tålar låge temperaturar godt. Andre gongen ser det ut til at du har drept gjæren med for høg temperatur. Hugs også å riste inn oksygen før du tilset gjæren.

Dersom gjæren ble blandet ut i væske som holder opp mot 50 grader er jeg nok redd gjæren din har dødd ja.. Anbefaler å dehydrere gjæren i henhold til fabrikantens anbefalinger (de aller fleste har white papers tilgjengelig på nett), og benytte Mr. Malty's gjærkalkulator for beregning av mengde.

Kan jeg tilsette ny gjær som jeg rehydrerer ved riktig temperatur/ prosess, eller er denne vørteren ødelagt?

Da er det blitt god aktiviitet i gjærlåsen :)
Bør det fortsatt kunne bli kvalitet av dette brygget, selv om vørteren har stått 2 døgn uten aktivitet etter å ha tilsatt "drept gjær"?

Tilbake
Topp