Ølet gjærer ikke

0da95a064a37798ba55870a9502db33c.jpg


Sent fra min D6503 via Tapatalk

Hvis noen klarer å kalle det ølet jeg mesket på 70 grader, søtt, er det noe fryktelig galt med smaksløkene deres. Det der er et kart som ikke stemmer med terrenget.

Du får mer dekstriner når du mesker høyere, men dekstriner er ikke særlig søte.
 
Det kommer helt ann på hvilken malt du bruker, om det føles søtt, men vi snakker om gjærens evne til å spise sukker slik at fg ikke blir for høy.

Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
Det kommer helt ann på hvilken malt du bruker, om det føles søtt, men vi snakker om gjærens evne til å spise sukker slik at fg ikke blir for høy.

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Det er det jeg prøver å si:). Skalaen på termometeret ditt er misvisende, eller i beste fall en grov forenkling, men siden du la fram et bilde av den, regnet jeg med at du faktisk mente å si at man fikk søtt øl om man mesket med en temperatur opp mot 70 grader. Det er nok også en forenkling å si at det bare kommer an på maltsammensetningen om man får et søtt øl.

Siden dette er forumavdelingen for nybegynnerspørsmål, så benytter jeg anledningen til å legge ut litt:p:

Det vi snakker om, er vel strengt tatt hvordan meskingen kan produsere mer eller mindre gjærbar vørter? Det avhenger ikke bare av temperaturen, men også av ph i vørteren, av tykkelsen på mesken, og av hvor lenge vi mesker. Men temperaturen er nok den enkeltfaktoren som er viktigst, og som en nybegynner bør konsentrere seg om å styre - ved siden av å sørge for at ph ligger innenfor grensene, selvfølgelig. (Dvs. mellom 5,1 og 5,8. For høy ph er særlig ille; det gir tanninbitterhet).

Når det gjelder hva som gjør at vi opplever et øl som "søtt", så er det temmelig komplisert. Her er en nokså grei utgreiing - synes jeg: http://homebrew.stackexchange.com/questions/15089/what-makes-a-beer-malty-and-sweet Det som er sikkert, er at det er vanskeligere å brygge et søtt øl enn et tørt øl - om vi ser bort fra veldig sterke øl, da, hvor gjæren rett og slett stryker med av alkoholforgiftning før den får spist opp alt gjærbart (og søtt) sukker. Grunnen er ganske enkelt at det sukkeret gjæren ikke vil spise, ikke smaker særlig søtt.

Den utgjæringsprosenten du ender opp med, bestemmes selvfølgelig ikke alene av meskingen. Den påvirkes videre av
  • hvilken type gjær du bruker (det varierer hvor flink gjæren er til å ete ulike sukkerarter, og hvor godt den tåler alkohol)
  • hvor mye og hvor frisk gjær du tilsetter
  • hvor mye oksygen gjæren får i starten
  • temperaturen du gjærer på, og hvordan du styrer den
  • om det er nok kalsium - og annet som gjæren trenger - i vørteren
  • ph'en i vørteren etter kok
@HJI Alt dette er ikke relevant i forhold til problemet ditt:). Men det første du må finne ut, er om ølet ditt smaker søtt. Gjør det ikke det, har du gjort ett eller annet rart under meskingen. Temperatur og tid har du hatt rimelig styring på, så forklaringen kan ikke ligge der, så jeg kan egentlig ikke se at det kan ha skjedd noe dramatisk. Hvis ph'en har vært veldig lav, er ikke beta-amylasen (som står for omdanningen til gjærbart sukker) særlig aktiv, men det er heller ikke særlig sannsynlig dersom du har brygget et lyst øl.

Så jeg vil gjette på at du har et øl med en god del gjærbart - og altså søtt - sukker i. Og da må nesten forklaringen være at du har gitt gjæren dårlige arbeidsforhold på en eller annen måte. Den sikreste måten å få i gang gjæringen på, er å lage en starter, vente til den har nådd topp aktivitet (altså til den produserer godt med gjærskum), og så hive alt oppi. Og som sagt, jeg tror jeg ville stukket om. (Da får du jo gratis gjær, også:).)
 
Hei Finn,
Ja bildet jeg la ut er som du sier en veldig forenklet fremstilling, men den er en god start for en nybegynner i denne tråden.
Tilslutt må jeg si at ditt innlegg i dag er veldig godt og jeg tror det er til stor hjelp for trådstarter!

Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
  • Like
Reaksjoner: HJI
@HJI Alt dette er ikke relevant i forhold til problemet ditt:). Men det første du må finne ut, er om ølet ditt smaker søtt. Gjør det ikke det, har du gjort ett eller annet rart under meskingen. Temperatur og tid har du hatt rimelig styring på, så forklaringen kan ikke ligge der, så jeg kan egentlig ikke se at det kan ha skjedd noe dramatisk. Hvis ph'en har vært veldig lav, er ikke beta-amylasen (som står for omdanningen til gjærbart sukker) særlig aktiv, men det er heller ikke særlig sannsynlig dersom du har brygget et lyst øl.

Så jeg vil gjette på at du har et øl med en god del gjærbart - og altså søtt - sukker i. Og da må nesten forklaringen være at du har gitt gjæren dårlige arbeidsforhold på en eller annen måte. Den sikreste måten å få i gang gjæringen på, er å lage en starter, vente til den har nådd topp aktivitet (altså til den produserer godt med gjærskum), og så hive alt oppi. Og som sagt, jeg tror jeg ville stukket om. (Da får du jo gratis gjær, også:).)

Takk for et veldig godt og informativt innlegg @Finn Berger! :) Og den øvrige hjelpen jeg har fått av alle andre i tråden!
Jeg skal forsøke å lage en starter samt stikke om vørten. Etter det håper jeg at gjæringen starter på ny :)

Når det kommer til starter dukket det opp to nye spørsmål:
- Kan jeg benytte gjæren som allerede er i gjæringskaret eller burde jeg kjøpe en ny pakke?
- Kan jeg bruke litt av vørten jeg allerede har eller burde jeg lage en liten dose ekstra mesk?
 
Det burde funke greit med den gjæren du har i dunken. Men ikke prøv å bruke det halvferdige ølet i starteren. Kanskje går det, men det er vel ikke ideelt. (Jeg vet ikke hvor galt det er, dette er bare hva jeg tror:).) Du trenger neppe noen stor starter. 1 liter? Poenget er jo ikke å formere opp gjæren, men å sparke liv i den.
 
Som Finn sier, kan du fortelle oss om ølet smaker søtt og om det smaker ok/godt?

Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
- det er riktig. Spiller ingen rolle om gjæret pitces rett før eller rett etter at karet er ristet. Men er det ikke litt tryggere med Champagne gjær enn Belle Saison? Jeg tror Champagne gjæret er mer nøytralt enn Belle saison, dessuten er den ferdig i løpet av 2 dager, så det kjapt å se om den har funnet noe å "spise"

Champagnegjær har meget dårlig utgjæring, spiser kun enkle sukkerarter.
 
Tilbake
Topp