Ølet gjærer ikke

HJI

Hei!

Nå er det en måned siden jeg startet på brygget som er på gjæringskaret. De tre, fire første dagene gjæret ølet, men så sluttet det. Jeg lot det stå til det var gått 2 uker og målte SG. Den var 1.030, OG var 1.050.

Etter dette undersøkte jeg hva som kunne ha skjedd og hva jeg kunne gjøre. Leste at jeg kunne tilsette en ny runde med gjær. Jeg kjøpte så en ny pakke med WLP300. Tilsatte den og nå, 2 uker seinere, er SG fortsatt 1.030. Har også prøvd å røre om vørten.

Det jeg lurer på er om jeg bare kan skylle ut denne eller om den fortsatt kan reddes?

Videre har jeg tenkt mye på hva som kan ha skjedd. Hygiene kan være årsaken, men jeg lurte også på om det kunne ha noe å si at jeg tilsatte gjær også ristet for å tilføre oksygen?

Kjørte du gjærstarter på andre runde med WLP300? Den får en brutal start hvis den pitches direkte.
Miguel; kan det hjelpe å smelle oppi ei pakke med Champagne tørrgjær?

• Like
Reaksjoner: HJI
Og det er sjekket at det viser noenlunde riktig?
Dårlig hygiene kan gi bakterier som (over tid) spiser sukker.
Unormal lav gravity er mer forenlig med infeksjon.
Om du rister før eller etter gjæren er kommet i tror jeg har liten betydning.
Men du bør ikke riste etter du ser at den har startet.
Tror det er noe feil med målingen din.

-Bestemmer du deg for å tømme det ut kan du alternativt spandere noen kroner på en pakke belle saison.
Den er flink å spise når andre gir opp. Men setter også smak.

Om du rister før eller etter gjæren er kommet i tror jeg har liten betydning...
- det er riktig. Spiller ingen rolle om gjæret pitces rett før eller rett etter at karet er ristet. Men er det ikke litt tryggere med Champagne gjær enn Belle Saison? Jeg tror Champagne gjæret er mer nøytralt enn Belle saison, dessuten er den ferdig i løpet av 2 dager, så det kjapt å se om den har funnet noe å "spise"

Hvordan smaker det? Hvis målingen din er riktig (og du ikke har mesket på godt over 70 grader!) vil ølet fremdeles kjennes relativt søtt.

Som @hallgeirbakken sier, så må du tilsette gjær som gjærer aktivt om du skal ha håp om å få sparket i gang ny aktivitet med ny gjærtilsetning.

Jeg tror du kanskje bør stikke om dette ølet, pga fare for autolyse. Det i seg sjøl kan muligens få det i gang igjen, særlig hvis du samtidig setter opp temperaturen litt (et par grader). Men så kan du jo prøve å ta noe av gjæren og sette en liten starter med den, som du så kan tilsette ølet igjen om det ikke har kommet i gang igjen som følge av omstikningen.

Kan det tenkes at det var litt feil på termometeret og at tempen ble 68-69 grader, da kan det tenkes at du for det meste har fått sukker som gjæren ikke greier å bryte ned, og at gjæren egentlig har gjort hva den skal gjøre

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Angående årsak: Har du underpitchet, kanskje? Det, kombinert med litt dårlig beluftning (du får ikke inn nok oksygen til å skape ideelle forhold gjennom risting), kan føre til det som har skjedd her; at gjæren gir seg etter å ha jobbet en stund.

Kan det tenkes at det var litt feil på termometeret og at tempen ble 68-69 grader, da kan det tenkes at du for det meste har fått sukker som gjæren ikke greier å bryte ned, og at gjæren egentlig har gjort hva den skal gjøre

Du må nok mye høyere for å få så sterk effekt som her. Hvis dette er et vanlig hveteøl, er det jo en maltmix som skal gi en ganske gjærbar vørter i utgangspunktet. Så med 68/69 grader burde du fremdeles få brukbar utgjæring.

72/73?

Har mesket på 70 grader uten å få noe i nærheten av så dårlig utgjæring som her - og det med ganske mørk maltmix.

Jeg har nylig oppdaget - pinlig nok - at jeg jevnt over har underpitchet mange av mine brygg, slik @Finn Berger er inne på. Har slitt med øl som har stoppet for tidlig.

Det enkleste er å lære seg å øke gjærmengde før du pitcher, ikke kompliserte greier. Man kan sef kjøpe dobbelt opp av gjær, men det blir en dyr praksis i lengden. Bedre å øke antall celler selv. Det negative med å evt over-pitche er at du kan få øl med mindre "kropp". Det positive er at gjæret skjuler alkoholsmaken hvis du brygger sterkt øl. Mener å huske at Jamil Zainasheff overpitcher det meste av ølet han brygger på Heretic.

Du kan også kjøpe oksygen på boks fra feks Jula og kjøre det inn med beluftningsstein. Husk regulator så du har kontroll på mengde oksygen, for mye er heller ikke bra. Da får gjæret mye mer/nok oksygen å jobbe med. Uansett hvor mye du manuelt rister vørteren så klarer man ikke å komme høyt nok til at gjæret får tilstrekkelig nok oksygen.

Og for ikke å glemme; kjør alltid gjærstarter på ferskgjær og spander noen usle kroner på gjærnæring - WLP1000

Sist redigert:
0da95a064a37798ba55870a9502db33c.jpg

Tilbake
Topp