Ølet har stoppet på veldig høy FG - 1,028, hva skal jeg gjøre?

Jeg har flaskebombeangst!

Dette er min første batch. Ølet er et Allgrain jule ale sett på 12,5 liter fra Petit. Brygge dagen var jo så som så med veldig mye nytt. Etter mesken så målte jeg rundt gravity til 1,047. Leste på arket at OG skulle være på 1,054, så jeg fylte på med 3 dl spraymalt "medium" til gravityen var 1,052. Så kokte jeg vørteren mens jeg stusset litt på hva jeg hadde gjort. Etter koking så var gravityen 1,072! Oida, tenkte jeg mens jeg avkjølte vørteren og så for jeg for å sjekke nett og beersmith for løsninger. Glemte meg litt og når jeg kom tilbake til vørteren 25 min etterpå så var den nede på 16 grader :). Ok, den må jo bare tappes i bøtta, tenkte jeg. Som tenkt så gjort og resultatet var 9!? liter ferdig vørter. Ja, ja, får vel bare sette gjæren i. Hadde satt en hel pakke med us-05 i litt vann uten å røre i og helte den nedi bøtta, så var det på med lokk og vannlås, og inn på badet med det. 9 liters merket bare lyste mot meg og i forbifarten så skimtet jeg vannkrana og en lys ide ble til. Jeg tok kaldt vann fra springen og fylte opp til ølet var på 12 liter. Målte gravity og den var på mirakuløst vis 1,054, O-glede! Også boblet den i vei på badet som jeg holdt på ca 19 grader. Etter to uker så skulle jeg flaske så jeg tok 82,5 gram sukker i 2 dl vann og kokte sukkerlake som jeg hadde i en bøtte. Hadde ølet over i sukkerlaken og var generelt klar med desinfiserte flasker og korker, så kom jeg på å sjekke gravity. Jeg tok en liten prøve av truben i fermenteringsbøtta og leste 1,028!? Flasking ble avbrutt og jeg ringte til Petit for å høre hva jeg skulle gjøre. De anbefalte meg å tilsette mer gjær. Jeg fant fram en pose med safbrew t-58 som egentlig skulle i en Blonde ale og i panikken så hadde jeg i alt og satte bøtta til gjæring igjen i det varmeste rommet jeg har, det tekniske rommet, som holder 26-27 grader. Nå en uke etterpå så sjekket jeg gravityen igjen for gjærlåsen har stått helt stille, og den er på 1,028.

Er det forsvarlig å flaske ølet?
 
Du får et feil måleresultat når du måler etter å ha hatt i sukkerlaken.
Regner med at du måler på ca 20Gr og med oechslevekt?
Sett den så kalt som mulig et par dager å flask før du setter i stuetemp i ca en uke før du sjekker en flaske
(fredag morgen inn i kjøleskapet og smake når du er ferdig med jobb) om det er passe co2
 
Ah, løst! Takk for innspill. Jeg målte ikke ølet med sukkerlaken men truben som ble igjen. Feilen var at jeg målte den med et refraktometer. Etter å ha lest svaret ditt tok jeg fram min hittil ubrukte oechslevekt og hentet litt øl fra bøtta. Den står på 1,011. Jeg tror jeg lærte at refraktometer ikke gjelder etter at ølet har gjæret ut, eller?
 
Brytningsindeksen på alkoholholdig væske er annerledes en vørter, dermed blir resultatet feil. Les FAQ'en på www.bryggekalkulator.no og bruk kalkulatoren der for omregning dersom du bruker refraktometer på øl som er under gjæring eller ferdig utgjæret.
 
Tilbake
Topp