Ølet mitt liker ikke å bli flyttet på...

Moi

Av og til tar jeg med hjemmebrygg på fest eller andre ting, men jeg sliter veldig med at ølet bruser over når jeg åpner korken da. Dette problemet oppstår bare når jeg har hatt med flasker ut av leiligheten, og aldri ellers. Det ser ikke ut til å ha noen sammenheng med hvor mye humlerester som er i da jeg har opplevd at en engelsk bitter bruset over, mens en IPA med MASSE humlerester i ikke gjorde det. Heller ikke mengde kullsyre ser ut til å ha noe å si (Hveteøl med 10g/L karboneringssukker går helt fint, pale ale med 6g/L bruser). Er det noen som har tips til hvordan jeg kan fakte ølet uten at det bruser over? Frakter dere ølet varmt eller kaldt for eksempel?

Av og til tar jeg med hjemmebrygg på fest eller andre ting, men jeg sliter veldig med at ølet bruser over når jeg åpner korken da. Dette problemet oppstår bare når jeg har hatt med flasker ut av leiligheten, og aldri ellers. Det ser ikke ut til å ha noen sammenheng med hvor mye humlerester som er i da jeg har opplevd at en engelsk bitter bruset over, mens en IPA med MASSE humlerester i ikke gjorde det. Heller ikke mengde kullsyre ser ut til å ha noe å si (Hveteøl med 10g/L karboneringssukker går helt fint, pale ale med 6g/L bruser). Er det noen som har tips til hvordan jeg kan fakte ølet uten at det bruser over? Frakter dere ølet varmt eller kaldt for eksempel?
Antagelig har det med å gjøre at bunnfallet blir virvlet litt opp under transporten? Dette vil i hvert fall føre til at CO2et går ut av løsningen og det bruser over. Tenk mentoseffekten. Prøve å bare vend litt opp ned på en flaske og åpne. Over en gåtur på for eksempel 10-15 min i pose eller en sekk, så vil det virvles opp ganske mye, med mindre du er uhyre påpasselig. Det er fort mye mer bevegelse over tid enn hva vi tenker over.

Har annen erfaring enn deg med karboneringsnivå - For meg har det betydning. Ellers som du sier, frakting eller om den får stå i ro. I tillegg har jeg inntrykk av at temperatur også spiller inn - Jo varmere øl jo mer bruser det over - Har også opplevd det med en trippel fra polet jeg varmet i overkant opp etter jeg tok den ut av kjøleskapet. Jeg poppet korken ved ca 35*C og det bruste og var tilnærmet umulig å helle uten å bare få skum. Kjølte så ned til rundt 15*C og det var hvertfall mulig å helle.

Blir fort en gåtur i pose ja, men det hadde jo vært fint om det gikk bra. Noen som har prøvd å frakte varmt, og sette kaldt når de kommer frem?. Da vil det jo være mindre CO2 i løsning når det fraktes, så kanskje det bruser mindre?

Blir fort en gåtur i pose ja, men det hadde jo vært fint om det gikk bra. Noen som har prøvd å frakte varmt, og sette kaldt når de kommer frem?. Da vil det jo være mindre CO2 i løsning når det fraktes, så kanskje det bruser mindre?
Varm øl bruser mer enn kald øl. Poenget er hvor mye gjær som virvlet opp. Om du lar det stå å bunnfelle i kjøleskapet etter frakt spiller det ikke noe rolle om du frakter varmt eller kaldt

Varm øl bruser mer enn kald øl. Poenget er hvor mye gjær som virvlet opp. Om du lar det stå å bunnfelle i kjøleskapet etter frakt spiller det ikke noe rolle om du frakter varmt eller kaldt

Det er min erfaring at de må stå flere dager kaldt etter en frakting for å slutte å bruse. Ihvertfall hvis de fraktes kaldt. Har aldri prøvd å frakte noen flasker varmt og noen kaldt, men det må jeg kanskje prøve en gang...

Er det mykje laus gjær i flaskene dine ? Det kan være at det lønne seg å bruke karbonerings gjær ......

Har aldri opplevd noe slikt. Fraktet til fjels, til fjords og liketil på festlig lag uten at det brakte spruten i været.

Tilbake
Topp