Ølgjær

Hei, hva er forskjellen mellom vanlig brødgjær som man får i butikken og ølgjær? er ikke gjær, gjær? Har nå brygget frem to bryggerunder med brødgjær og har funka hver gang. Alt dette med en 500 kroners kjele på Biltema og ei bryggebøtte fra Europris. Har ikke engang tatt meg bryet med å desinfeksere, for vikingene hadde ikke noe sånt tull men de brygga øll de også..
Med denne amatørmessige holdningen til brygging, vil det være noe å hente på å investere i ølgjær? 

bryggeue skrev:
Hei, hva er forskjellen mellom vanlig brødgjær som man får i butikken og ølgjær? er ikke gjær, gjær? Har nå brygget frem to bryggerunder med brødgjær og har funka hver gang. Alt dette med en 500 kroners kjele på Biltema og ei bryggebøtte fra Europris. Har ikke engang tatt meg bryet med å desinfeksere, for vikingene hadde ikke noe sånt tull men de brygga øll de også..
Med denne amatørmessige holdningen til brygging, vil det være noe å hente på å investere i ølgjær? 

Med den holdningen, kanskje ikke.

Forskjellen er vel omtrent som mellom en kongepuddel eller retriever med stamtavle og en løshund: de er samme typen dyr (eller sopp i vårt tilfelle), men den ene er avlet opp til et bestemt formål gjennom generasjoner mens den andre forsåvidt spiser det samme og produserer omtrent den samme driten. Ølgjær og bakegjær spiser begge sukker og produserer alkohol. Bakegjæren er bare litt mindre stueren.

bryggeue skrev:

Om det er noe å hente vil komme an på hva målet ditt er med bryggingen; godt øl eller billig og rask alkohol. Hvis du anser desinfeksjon for tull regner jeg med smaken ikke betyr noe, og da kan du like gjerne holde deg til Idun.

http://www.youtube.com/watch?v=S0hX1rAoGRI
Denne videoen du har sett?

bryggeue skrev:

Du lakkerer vel ikke bilen din i "jotaplast"?
Både den og bil lakk er vel for "maling" å regne,,,
Hjort indrefilet og sjølsprukken bæver!
Begge er vel "kjøtt"
For et par år siden var det faktisk noen her inne som prøvde å lage øl med brødgjær.
Dommen var  :eek: :eek:ppkast: :cheeky: :rasende:

For fire og et halvt år siden bar jeg min yngste sønn til dåpen i Lofotkatedralen, da vi sto å ventet på å prosedere opp kirkegulvet sammen med et annet dåpsfølge og presten, kom en person inn i kirka bak oss og var på vei forbi oss i det dørene åpnes, en som var i følge med hen får tak i han og stoppet han å kort forklart han at han ikke kunne gå inn da, han svarte høyt og tydelig: "Å faen!" ,at det var på klingende lofotdialekt gjør jo han noe unskyldt selvfølgelig, men jeg tror du som han banner i kjerka her  >:D

bryggeue skrev:
haha, morsomt at noen er her inne og troller :) tipper du får dine svar :)
Nice one!

La oss begynne med vikingetida. Først og fremst er det tvilsomt om de brygget noe vi i dag ville kalle øl, selv om det hadde visse likhetstrekk. I tillegg til at det ikke desinfiserte, så vasket de ikke hendene, gikk ikke til tannlegen, trodde verden var omkranset av hav og døde stort sett før de ble 40 år. At noe fungerte i vikingetida er et særdeles dårlig argument for å gjøre det samme i dag. Å brygge øl uten å desinfisere gir deg et øl som vedlig fort blir dårlig. For all del, kjør på, men ikke regn med mye medfølelse når du oppdager at ølet ditt er dårlig til jul.

Så til gjæren. Biologisk er det liten forskjell på bakegjær og ølgjær. Begge tilhører s. cerevisae og oppfører seg stort sett likt, men med noen viktige forskjeller. Bakegjæren er over lang tid valg ut for å raskest mulig omdanne nok av det lille sukkeret som er i mel til at deigen hever, mens ølgjæren er valgt ut for å gi øl med god smak. I tillegg er bakegjær normalt produsert med mindre krav til hygeiene enn ølgjær.

buskas skrev:
Fredrik R skrev:
Det fungerer fint å bake brød med ølgjær. Har selv satt loff på San Diego Super (WLP090) :)

Tøft! Ble det noen utslag i smaken/lukten?

Det ble en annen smak og aroma enn det blir med bakegjær, ja. Mer fruktig :) Må heve over natta og er virkelig å anbefale.

gustavf skrev:
La oss begynne med vikingetida. Først og fremst er det tvilsomt om de brygget noe vi i dag ville kalle øl, selv om det hadde visse likhetstrekk. I tillegg til at det ikke desinfiserte, så vasket de ikke hendene, gikk ikke til tannlegen, trodde verden var omkranset av hav og døde stort sett før de ble 40 år.
Beklagar, men dette er berre fjas. For det fyrste kunne dei koke vatn i vikingtida. Vidare var urter med det me i dag kallar antiseptisk verknad kjend. Naturlegvis vaska dei hendene, og pleidde tannhelsa, hårveksten, mm. Frå vikingraver kjenner ein eit utal av barberblad og andre artiklar knytt til kroppspleie. Når det gjeld levealderen er dei sirkulerande gjennomsnittstala særs sterkt prega av høg bornedødelegheit. Det er ikkje uvanleg å finne vaksne skjelett som ostelogisk vurderast til 60+ år.

Funket bra med idun/og ølgjær på 70-80 tallet når hjemmebrenning var poppis.
Sats med alt fra , honning , brake, tomat jus, appelsin jus, ble satsen glemt i 3-5 mnd så var den like drikkendes som annet skvipe øl som er brygget hjemme, kjennere var det nok av den gangen og ingen produserte så bra som en selv, både med og uten koking. Var det nok sukker og gjær så landa en på 17- 20 %
Gjær og sukker= alkohol resten er finesser og gane fyll.
For de som var på ølfestivalen i Bergen med 400 forskjellige øltyper så var det også estere og satsprodukter i handel som hadde egnet seg bedre til brenning en på stuebordet en lørdag.

Tilbake
Topp