Olivenolje i vørteren? What the?...

Hvis man uansett tilsetter nok oksygen, har det lite for seg. Olivenolje har vel forsåvidt vært oppe som tema her flere ganger før.

Har lest om dette, men ikke prøvd det selv.
Så vidt jeg husker er det ikke i tillegg til belufting, men i stedet for. Og det er meget små mengder det dreier seg om, typisk en dråpe til 25 liter vørter.
Teorien i dette er at oljen inneholder ett stoff gjæren trenger for å formere seg. Om dette stoffet ikke er til stede kan gjærcellene produsere dette selv, men trenger da oksygen. Ved å tilsette olje skal da gjæren komme raskere i gang med formeringen.
Det finnes flere artikler om det liggende på nett, men har ikke noen linker å komme med fra mobilen. Søk og du skal finne. :)

Men problemet er nettopp at det egentlig kun inneholder ett (oljesyre) av de mange stoffene gjæren trenger. Hvis gjæren ikke får nok oksygen vil den ikke danne nok av de andre stoffene som trengs til produksjon av steroler til cellemembranen. Resultatet blir tregere og mindre formering med påfølgende økt esterpreg. Dette trenger ikke gi seg utslag i dårlig øl, men helsemessig for gjæren er det ikke en fullgod erstatning for tilstrekkelig oksygen.

Olje i vørteren kan jo også gå ut over skummet. Ville gått for luft jeg.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Nå inngår ikke oksygen i renhetsloven heller:) Jeg har brukt olivenolje i startere der det har vært gammel gjær, med håp om bedre gjærhelse. Jeg tviler litt på oksygentilbudet i en starter som står på klassisk magnetrører. I selve gjæringskaret har jeg ikke prøvd enda. Her er det snakk om mye tro og tvil, bortsett fra 1 ting, at det IKKE er snakk om en teskje per 20 liter.

Tilbake
Topp