oljete lag på overflaten av ølet på flaske

Marius K.

Norbrygg-medlem
Jeg har på flere batcher sett at det er et sånt "oljete" lag som flyter på toppen av ølet i flasken. Det dekker ikke hele overflaten, men legger seg i midten. Det var vanskelig å fange dette på et bilde. Noen som har opplevd det samme, og vet hva det kan være?

Jeg har ikke merket noen usmak på ølet i det det skal flaskes, og alt har sett normalt ut. Kan heller ikke si jeg har merket noen usmak på ølet på flaske heller, så langt.

Har også altid litt "oljefilm" oppå ølet, men det er blankt som matolje oppå vann, ikke flerfarga som minneralolje eller drivstoff. Alltid tenkt dette bare er ifra humle. Er også altid meget nøye med å ikke får forurensinger oppi ølet.

Smakar ølet "oljete", og er det brukt mykje humle i det? I tilfelle kan du ha svaret.

Litt usikker på om jeg vil bruke "oljete" om smaken. Det er brukt en del humle i det aktuelle ølet ja, og det er tørrhumlet, men mener jeg fant samme "symptom" på et øl som ikke var tørrhumlet. Der var det brukt totalt 45 gram humle til 22 liter.

Jeg skal se om jeg får tatt et bilde i morgen.

Har også altid litt "oljefilm" oppå ølet, men det er blankt som matolje oppå vann, ikke flerfarga som minneralolje eller drivstoff. Alltid tenkt dette bare er ifra humle. Er også altid meget nøye med å ikke får forurensinger oppi ølet.

Ja, det er ikke flerfarget. Det ser ganske lyst / gråaktig ut, og dekker bare deler av overflaten.

mtp akkurat dette med å bruke en matkjel til å koke sukkerlake, hvordan rengjør mann kasserollen?

mtp akkurat dette med å bruke en matkjel til å koke sukkerlake, hvordan rengjør mann kasserollen?

Jeg brukte en vanlig kjele på mine første batcher, og det gikk fint. Varmt vann og PBW bør holde lenge. Sukkerlaken skal jo uansett kokes så om det skulle være noen ulumskheter der, skulle man tro kokingen ville ta knekken på de.

ikke nødvendigvis om det er matoljer, og de kan bli med videre og harskne i lagring selv etter kok ser jeg for meg, i og med at flere av matoljene har noe høyt smeltepunkt - fordampningspunkt.

usikker på utsagnet mitt, men logikken dikterer mulighet for usmaker / oljeutsende i mine øyne med mindre noen kan avkrefte alle matoljer og vaske rester fra f.eks zalo. skeptisk :)

ikke nødvendigvis om det er matoljer, og de kan bli med videre og harskne i lagring selv etter kok ser jeg for meg, i og med at flere av matoljene har noe høyt smeltepunkt - fordampningspunkt.

usikker på utsagnet mitt, men logikken dikterer mulighet for usmaker / oljeutsende i mine øyne med mindre noen kan avkrefte alle matoljer og vaske rester fra f.eks zalo. skeptisk :)

Ok, det kan godt være du har rett :) Det er i hvert fall ikke det som er årsaken i mitt tilfelle ;)

Det er også en tanke som har slått meg. Kan rester av star san bli liggende i flasken synlig?

Jeg har sett det samme "oljeliknende" laget selv, så tanken har slått meg. Jeg har tenkt at det kanskje var fett, men i mitt tilfelle tror jeg ikke det kan komme fra sukkerlakekjele som ikke er ren. Det er uansett ikke noe å si på skumfastheten i mine øl, så jeg tror ikke det er fett.

Har prøvd å få til ett så godt bilde som mulig. Noen som nå kan si at de kjenner igjen fenomenet, og som vet hva det er?

Her er et annet bildet. Det er også en del "drit" som ligger opp etter langs flaskene, og her ser man en slags "ring" som kommer frem på bildet. Om jeg snur flasken opp med så løsner det, så det kan bare vare humlerestere etc. som kleber seg til flaskeveggen når det bunnfeller?

Tilbake
Topp