oljete lag på overflaten av ølet på flaske

Matolje? Om du har brukt det til å fjerne lim fra etikettene?

Jeg har brukt det for å fjerne etikettene, ja, men det skal vel ikke ha rotet seg inn i flaska?

EDIT: Flaskene er også ligget i PBW 1-2 timer, og skylt godt før flasking.. Og desinfisert, of course

Sjekket mine egene også nå. Har dette selv :/ Hvertfall på Amber Christmas (tørrhumlet)..

Burde vel sjekke de andre bryggene også, og tatt en nærmere vurdering.

Den siste "ringen" er vel bare gjær som har festet seg langs kantene, har lagt merke til dette på enkelte flasketyper. Gjæren faller til bunns om du snur litt på flaskene underveis..

Du har ikke merket noe usmak på grunn av dette du heller?
Jeg har lagt merke til en litt mer beisk bitterhet på enkelte flasker (ikke amberen) Men jeg vet ikke om det skal være sånn, eller om det er noe feil. (Ofte på de tungt humlede bryggene) Alle bryggene har vært gode og fullt drikkenes.

Edit. Skulle gjerne hatt meg ett usmak kurs, så det er lettere å feilsøke..

Sist redigert:
Jeg har lagt merke til en litt mer beisk bitterhet på enkelte flasker (ikke amberen) Men jeg vet ikke om det skal være sånn, eller om det er noe feil. (Ofte på de tungt humlede bryggene) Alle bryggene har vært gode og fullt drikkenes.

Edit. Skulle gjerne hatt meg ett usmak kurs, så det er lettere å feilsøke..

Jeg skulle likt å visst hva som forårsaket dette, om det er et normalt fenomen, eller om jeg må utbedre rutinene mine. Og hva som eventuelt er for dårlig.

Jeg skal på usmakskurs neste uke :)

Kanskje Gahr har ett klokt svar om han tilfeldigvis snubler over denne tråden ;)

Har googlet litt og lest en del på amerikanske nettforum. Det kan godt være et det "oljete" laget er humleoljer. Det kan nesten virke sånn. De ølene jeg er sikker på at jeg har sett det på har vært tørrhumlet... Kan ikke huske om jeg har opplevd samme fenomen på øl som ikke har vært tørrhumlet.

Har googlet litt og lest en del på amerikanske nettforum. Det kan godt være et det "oljete" laget er humleoljer. Det kan nesten virke sånn. De ølene jeg er sikker på at jeg har sett det på har vært tørrhumlet... Kan ikke huske om jeg har opplevd samme fenomen på øl som ikke har vært tørrhumlet.

Kan være det som er årsaken ja. Hadde en testkjøring på den oljete ølen i går, fant ingenting galt med den. Til info så har flasken vært lagret i 3mnd.

Det er helt garantert oljer fra humle. Den inneholder mange terpener (umettede hydrokarboner) som gir den herlige humlearomaen, og når man tørrhumler kokes ikke de flyktige oljene bort. De kan du da se som en oljefilm på toppen av ølet.
Starsan inneholder ingen olje, kun fosforsyre og et alkylbensensulfonat. De er begge vannløselige, og skiller ikke ut et oljelag.
Du har nok ikke gjort noe galt :)

Takk for info, og det samsvarer med min "konklusjon" og. Det aktuelle ølet ble prøvesmakt av et par kollegaer i helgen, med over gjennomsnittet interesse for humlet øl, og de synes ølet var bra. Jeg har slått meg til ro med at det er helt normalt :)

Tilbake
Topp