Ølkassespørsmål

Jeg skal på ferie til helgen, på hytten noe nord for Bergen. Har ikke kjølemulighet for Corneliusfatet der (kona vil ikke akseptere at jeg tar ut nesten alle hyllene i skapet for å få fatet inn, og stapper maten rundt omkring) men jeg har en hel del 0,7/0,75 liter glassflasker av typen med flipflopkork og kan fylle. Jeg liker lite å transportere dem løst i bilen - vet noen om man kan få kjøpt sånne ølkasser man tidligere hadde til 0,7 ølflasker, 12 stk i kassen noe sted? Ser ut til at butikkene bare har kasser for 10 stk 1,5 l brusflasker nå. Tenkte egentlig å kjøpe et brukt kjøleskap og sette det under tak ute, men har ikke hittil både funnet et og kunnet hente det før noen andre.

Ja, jeg bor nok i Bergen :) Ser at man kan kjøpe kasser hos bryggebutikkene, men prisen var litt stiv i forhold til den tid man kunne beholde en ølkasse for pantebeløpet, og vanskelig å få før helgen, ja. Snekring var ingen dum idé, fant noen oppskrifter på nettet. Får ikke tid til snekring i førferiestresset, men det må være et fint prosjekt på hytten der meningen er å gire litt ned :)

Det ble ikke tid til flasking før ferieavreisen, men ølet ble med. Tar seg egentlig fint ut i vedskjulet, men det blir litt varierende temperatur. Kaldt øl skal jeg ha, kona er enig i at det gamle kjøleskapet på hytten er i minste laget, alle blir glade, nytt høyere kjøleskap inne, jeg får omsider oppfylt fruens ønske om å lage utestikkontakt, og jeg kan ha det gamle kjøleskapet utenfor på terrassen med corneliusfatet mitt i :) Lett tilgjengelig, men fatøl på hytten koster jo da litt, kunne fått mye kjøpeøl for det nytt kjøleskap koster :cool:
IMG_2648_zps79911975.jpg

Kjøpeøl er godt, men nå er både jeg, Cornelius og vedstabelen på hytten, så de neste literne med øl blir hjemmelagd Kølsch. Snart er en "Nelson pale ale" - ølsett fra Vestbrygg, med bl.a. Nelson Sauvin humle, klart, lett tørrhumlet, så slutten på ferien kan bli fin også. Godt med øl og utsikt til Oster som svisjer forbi her avogtil. Svisjer - det er det dampbåter gjør, de tøffer ikke, de siger forbi med et svisj og en lett eim av varm olje...... :)
IMG_1199_zps2e8cfe33.jpg

Tilbake
Topp