ØLsmakekveld DEL 2

Ja. jeg har nå fått brygget meg opp en del øl. Jeg foreslår at vi ordner en ølsmakekveld nå snart. nå måtte jeg avlyse forrige møte pga. sykdom og bla bla bla.

De har også fått en del tappetårn nå på ølhallen. OM det er noe som er ønskelig, men jeg har god plass hos meg.
 
Flott, nå får jeg varsel, skal tro hvorfor den forrige ikke kom  :jaha:

Anyway, flott at du tar initiativ. Jeg lovte at vi skulle få til en fellesbrygging i forsøkshallen på jobb, men jobben har krevd litt vel mye siden den gangen jeg lovte dette at det har jeg ikke hatt kapasitet til å gjennomføre. Da er det fint at andre kan ordne noen enkle treff mens vi venter på at jeg skal få fingeren ut og gjøre noe med fellesbryggingen.

Jeg har litt interessante ting som er brygget i det siste, blant annet en lettøl (2,5%) på rug og hvete med Kølshgjær (4L batch), og en saison som ble noe enormt utgjæra med en FG på 0,998 og ABV på 8,5%. Mulig den siste er noe tørr og besk. Men galskapet stopper ikke her, for jeg tok ca 6L av denne saisonen og tilsatte 6L eplemost (sånne 3L bag in box) og 1,75 kg honning. Denne viste en FG på 0,996 og ABV beregner jeg til rundt 12-13%, og smaken er muligens noe besk her også. Gjæra jeg brukte her var en blanding av Lallemands Belle saison og US 05, en pakke av hver pga høy OG på ca 25L.

Nå skal jeg snart tappe på fat en IPA, og så har jeg enda en batch med lettøl, denne gang 24L. Blir vel litt stout og porter snart også tenker jeg.
 
En ide på denne kvelden er at vi også brygger:)
alle tar med seg noe... så lager vi oppskrift og alt hær\der\hvorsomhelst. så blir det smakt på neste gang igjen:)
men problemet er at det kan ta noe tid og selv burker jeg kjøkken\gass på 36L, så jeg får veldig lite ut av det:9 utenom det sosiale:)
 
Jeg er gjerne med på en ny kveld; det ble veldig hyggelig forrige gang :) Ikke så farlig for meg om vi treffes på ølhallen eller gjerne hos noen. Regner med at bryggepraten går lett uansett..
 
Ja takk før sist AKA! Jeg er og klar før ny runde. :)

Har inget så spennende som Rasmus men flasket en blond ale idag som jeg testat å bruke så kort tid fra koking til flaske som mulig(kokt i lørdags) som ett experiment. Så ska jeg flaske en amber ale på torsdag.

Det jeg har på flaske nå er en Little Things That Kill clone kokt på 74 grader gjennom hele koketiden før å få mye fyllde og lite alkohol og en IPA med biscuit malt.
I tillegg har jeg en klassisk engelsk IPA(brukte 500 g EKG til en 20 L batch) på lagring som jeg kan ta med hvis noen er intressert i å teste den før lagring.

Planen fremover er en Imperial Stout med Chippotle och noen IPAer.
 
Jeg jobber med å finne en dato. tenke kanskje siden sommeren er her så kan vi ta det ute en plass også:)
 
Gjerne for meg, jeg er med uansett om det blir byen eller hjemme hos noen, så lenge det passer.
 
Det her hørtes jo spennende ut for en nybegynner brygger :D, har dere hatt ølsmake kveld eller er ikke datoen satt enda ?
 
Tilbake
Topp