Øltypedefinisjoner

gustavf

Administrator
NM 2012 nærmer seg med stormskritt og det er på tide med litt mer informasjon.

Vi kommer i år til å bruke nye øltypedefinisjoner, som i stor grad er en direkte oversettelse av de danske typedefinisjonene med norske eksempler og noen mindre endringer. I tillegg til dette, kommer vi til å ha andre konkurranseklasser i år.

Typedefinisjonene finner du her:
https://docs.google.com/document/pub?id=14vpx4lp8jy0UWGPoj3ZFDW7QpthccH6nzJ1NyRyMPSQ
 
Hei,

Betyr dette at Belgisk Trippel  og Duvel  type øl ligger i klasse 10B-Lys sterk belgisk ale?
Hva er alkoholgrensen mellom klassene 11A og 11B?

mvh,

Reinhard
 
Hva betyr følgende beskrivelse av engelsk IPA? Stusser litt ved formuleringen her.
"En kraftig humlet pale ale, med engelske humletyper. Blant engelske bryggerier brukes benevnelsen IPA oftest til øl som ikke er mer humlet enn deres standard øl. Slike øl hører hjemme i en av bitter-kategoriene."
 
Det betyr bare at typedefinisjonene er satt opp etter konkurranseformål, og følger BJCP heller enn reell praksis. Det er jo ikke noen vits i en egen engelsk IPA-klasse om den er identisk med bitter, og bitter-klassen blir for vid om den skal omfatte det hjemmebryggere vanligvis kaller en IPA.
 
Urettferdig at Britene fikk sin egen golden ale, mens Amerikanerne ble snytt for både sin Blonde Ale og sin Cream Ale! :p
 
johanj skrev:
Flott sammenstilling! Fant at Oud Bruin (12D) er falt ut av oversikten øverst i dokumentet, den er heldigvis med i beskrivelsen lenger ned (en av mine favorittyper.....)

Da skal det være rettet opp.
 
Det har ikke blitt med i denne revisjonen av reglene.

For alle som vil delta i NM med øl som ikke passer helt inn i reglene, har vi laget en ordning med en jury som kan ta stilling til hvordan ølene skal håndteres. Vil du delta med en irsk rød, kan du benytte deg av dette. Inntil vi har noen bedre måte å ta i mot henvendelser, kan du sende meg en PM med oppskrift og en typedefinisjonen du mener den passer inn i (f.eks. en BJCP- eller BA-type), så skal vi komme med tilbakemelding om hvordan den bør meldes på.

Jeg sitter ikke i juryen og bare videreformidler informasjon. Mer informasjon om juryen kommer sikkert senere.
 
Gjør som over. Send meg oppskrift og en typedefinisjon du mener passer, så skal jeg sende det videre til juryen.
 
Avgjørelse fra juryen:

Det vil i år bli mulig å melde på Irish Red Ale, i tillegg til typene i Norbrygg-definisjonen. Ølene bil bli bedømt etter BJCP-definisjonen av Irish Red Ale (type 9D).
 
Tilbake
Topp