Øltyper i Nederland, Belgia og Tyrkia.

Jeg er så heldig at jeg skal bli med et lite orkester på Europaturné med datoer i Nederland, Belgia, Tyrkia og Danmark. Noen som vet om noen øltyper som prøves? Er litt bevandret i Belgisk og Nederlands, men Tyrkisk?  :attevar:
 
Det beste danske ølet jeg har smakt, er fra Stensbogaard Bryghus. Jeg vet ikke om de distribuerer til hele Danmark, men det var det uten sammenligning beste ølet på sommerens ølfestival i Køben.
 
Jeg var nylig i Amsterdam, og anbefaler på det varmeste å besøke de to stedene derfra som er listet opp;
Bierproeflokaal In De Wildeman og Nederlands Biercafe ‘t Arendsnest
Begge har noen hundre forskjellige flaskeøl. Alt av Trappist, mye Lambic og Geuze, og mye snadder generelt fra Belgia og Nederland.
Arendnest, som har spesialsert seg på Nederlansk øl, er veldig bra.
I tillegg til flasker har de 15-20 fra fat, mange fra La Trappe (de Koningshoeven), Brouwerij de Molen, Brouwerij ’t IJ og Brouwerij de Prael,
alle Nederlandske bryggerier som brygger øl av av ypperste klasse.

http://www.indewildeman.nl/ http://www.arendsnest.nl/
 
helt enig, og pass på: i de fleste cafe vet de ingenting om spesielt øl og får du en Abdij-øl (oftest Leffe) hvis du spørr etter en Trappist. Tenk hvis du bestiller biff og får svinekjøtt. Det skulle være et flott restaurang  >:D
Så 'stick to the list'  :biersmile:
 
Blir mye gratisfylla her på tur, sitter og drikker en Hertog Jan i merchandise-stand akkurat nå. Den er ganske ræl, men ikke så ræl når den er gratis. Fikk prøvd en Timmel(r?)mans Kriek igår og den var ganske god.
 
Helge T skrev:
Blir mye gratisfylla her på tur, sitter og drikker en Hertog Jan i merchandise-stand akkurat nå. Den er ganske ræl, men ikke så ræl når den er gratis. Fikk prøvd en Timmel(r?)mans Kriek igår og den var ganske god.

Det finnes 10-12 forskjellige Hertog Jan-øl, og 4-5 forskjellige øl som heter Timmerman og noe med kriek. ;)
 
Alltid noe som forsvinner, og alltids noe som er one-offs og ikke står på hjemmesiden. Timmerman KRIEK er det bare 3 av nå ser jeg, ikke 4-5 som jeg skrev og ikke 11 som du skrev (siden du ikke så at jeg skrev kriek også)  ;)
 
Tilbake
Topp