Om øl i mediene

Vi gikk over fra halvliterflasker til 0,33 liter. Det skulle vi ikke gjort. Der ligger mye av forklaringen. Det ble et ramaskrik og en dyrekjøpt erfaring. Derfor snur vi nå og gjeninnfører halvliterflaskene – til stor jubel fra tilhengerne. Vi gjorde det først på Vinmonopolet i desember og fikk da umiddelbart en pen vekst. Nå gjør vi det samme i dagligvarehandelen samtidig som vi halverer sortimentet der, noe vi samlet tror vil føre til salgsvekst, sier Øverland.
 
Det siste der, med å halvere sortimentet, tror jeg er et viktigere poeng enn størrelsen på flaskene. Bryggeriene pøser ut mengder av nesten like øl i noen få kategorier, og glemmer å skape identitet og lojalitet. Det er vel få som lenger bryr seg når 7 fjell kommer med en ny IPA eller APA. Eller Nøgne Ø lanserer nok en imperial ett eller annet. Til og med Kinn har kastet seg på denne karusellen. :(
 
Litt synd av det blir mindre utvalg, men sånn er det desverre. Hadde ikke vært så interessant med fem "like" APA/IPA med forskjellige navn, men heller fem forskjellige stiler. Men når mannen i gata kanskje ikke er så glad i en belgisk WIT lengre, så blir det jo sånn.
 
Det burde de ha vært kapable til å forstå før de gjorde det.
De skal ikke leve av særinteressegrupper som dette forumet her, men hvermannsen. Og det er begrenset hvor mange flasker de putter i handlekurven sammen med grandiosaen og Toro posene...
 
Tilbake
Topp