For mange år siden sendte jeg en tilbakemelding til Vinmonopolet vedr. retur av defekt øl. Den gang testet jeg nesten alt nytt på polet. Det var da Amundsen gikk over på boks, og ihvertfall to batcher med Ink & Dagger var oksidert. Jeg hadde en fransk bil uten koppholder, og I&D var toppåpnet (360).
Etter litt mailutveksling ringte markeds (?) sjefen, og vi hadde en fin samtale.
Jeg ble ikke møtt med forståelse da jeg klart sa ifra at jeg aldri kom til å levere en halvfull boks tilbake da det naturlig måtte innebære at jeg kjørt til polet med en åpen boks i hånden.
Avslutningsvis snakket vi litt om polets store økning av ferskvare (øl), og hvordan kontrollrutinene de hadde opprinnelig var utviklet for døde (sprit), eller sakteutviklende varer (vin). Det er en gigantisk forskjell.
Mitt forslag var at det burde være mulig å melde tilbake på web / app. Det er ikke viktig for meg å få 100,- tilbake, men jeg hadde satt pris på at åpenbart ødelagte produkter ble plukket ut av sortimentet.
Ulempen med ‘tilbakemeldinger’, er alle som kjøper øl de åpenbart ikke forstår eller typer de ikke liker. Mye kan sies om en surøl eller pastry Stout dersom det er første gang du smaker dette.
Løsningen min var en generell ‘rangeringsside’ fra god til dårlig el.l. som polet ikke nødvendigvis trenger bry seg om…
Målet var en ‘avansert’ underside med ‘faguttrykk’ som oksidert, acetaldehyd, DMS, Diacetyl +++, og referanse til pol og batch.
En side for de tusener av nerder som oss som ønsker å gi en begrunnet tilbakemelding uten å bli oppfattet som negative. Vi er faktisk så positive at vi ønsker å gi bryggeriene av vår tid for å bistå dem i kvalitetsarbeidet.
På den måten ville det være mulig å se trender. Dersom en hel batch er forringet, forteller det noe helt annet enn om en forsendelse til et pol i havgapet er forringet. Ferskvare kan forringes i mange ledd. Per i dag er dette nesten umulig å oppdage.
Jeg vil med dette gi honnør både til NøgneØ og til våre medlemmer, som sammen ønsker å gi ærlige (individuelle) tilbakemeldinger.
Nylig har det vært litt kritikk, men det ble også skrevet side opp og side ned av godord når Old Salt Tavern ble sluppet. Det samme da både Ink & Dagger, Lucky Jack og mange, mange andre ble introdusert.
Jeg håper vi fortsetter vårt gode forhold, for den store utfordringen både starter og stopper den dagen en øl-entusiast gir opp og slutter å kjøpe et produkt.