Om øl i mediene

Det var diastaticus som ble rapportert av pressen. Det virker som Agderposten er kilden. Så dette er feil?

Dere burde ha bedt Agderposten om en rettelse, evt rapportert til PFU. Så lenge dere ikke gjør dette antar selvfølgelig vi og alle andre at diastaticus var årsaken til at ølet måtte trekkes.
Tror kilden er NTB. Artiklene er omtrent identiske i Nettavisen og VG.

Ellers får de som reklamerer på våre øl en grundig forklaring og unnskyldning fra oss, så at vi skylder våre kunder en forklaring er ikke riktig.
De fleste som får et dårlig øl tømmer det ut og gidder ikke styret med å levere det tilbake. Derfor tror jeg mange her på forumet ønsker å vite hvilke problemer dere har hatt. Om du ønsker å si noe om det er opp til deg.

Du sier at det har vært en forskjell i kvalitet på våre produkter det siste året. Det er også direkte feil.
Jeg dømmer ut fra det som er skrevet på forumet det siste året, det har vært en del innlegg der medlemmer mener kvaliteten har gått ned. Det er det eneste jeg kan si noe om, jeg har ikke tilgang til oversikten over klager dere mottar, men del det gjerne med oss.

Sist redigert:
Det var diastaticus som ble rapportert av pressen. Det virker som Agderposten er kilden. Så dette er feil?

Dere burde ha bedt Agderposten om en rettelse, evt rapportert til PFU. Så lenge dere ikke gjør dette antar selvfølgelig vi og alle andre at diastaticus var årsaken til at ølet måtte trekkes.

Tror kilden er NTB. Artiklene er omtrent identiske i Nettavisen og VG.

Vedlegg

• IMG_2524.jpeg
    IMG_2524.jpeg
    602,1 KB · Sett: 41
Sist redigert:
Uheldig at saken som refereres til hos NTB/Nettavisen er bak betalingsmur, og at ikke de andre sakene også har blitt rettet da. Beskrivelsene av problemene med God Jul er ganske like dem jeg og andre har opplevd med OST m.fl. Høy karbonering og annerledes smak enn forventet. Jeg har derfor tenkt at diastaticus kan være årsaken i disse også, i lys av disse sakene. Uten å vite det sikkert selvfølgelig.

Jeg er helt enig i at NØ ikke skylder meg noen unnskyldning, iom. at jeg ikke har brukt reklamasjonsrett i etterkant.

Jeg er helt enig i at NØ ikke skylder meg noen unnskyldning, iom. at jeg ikke har brukt reklamasjonsrett i etterkant.
Nei, de skylder kanskje ingen noe som helst, men jeg hadde fått mer tillitt til bryggeriet hvis de bare kunne informere om hva det du, og andre, forteller om skyldes.
Uheldig at saken som refereres til hos NTB/Nettavisen er bak betalingsmur
Den er ikke bak mur i Nettavisen? Heller ikke VG.

Den er ikke bak mur i Nettavisen? Heller ikke VG.
Jo, artikkelen med dementeringen er bak betalingsmur.
Nei, de skylder kanskje ingen noe som helst, men jeg hadde fått mer tillitt til bryggeriet hvis de bare kunne informere om hva det du, og andre, forteller om skyldes.
EDIT: Ja, ser den. Jeg er mer forsiktig der - folk som er fornøyd sier sjeldnere fra enn dem som er misfornøyd. Det sagt er ikke inntrykket av november-batchen (b.f.) av OST her på forumet ensidig heller. At et bryggeri tar utgangspunkt i faktiske reklamasjoner i stedet for forum-innlegg har jeg også forståelse for.

Jo, artikkelen med dementeringen er bak betalingsmur.
Ok, tenkte på artikkelen.

folk som er fornøyd sier sjeldnere fra enn dem som er misfornøyd
Ja, det stemmer generelt, men ikke her på forumet som er det eneste jeg uttaler meg om, her blir både misnøye og glede over øl vi drikker delt uten filter.

Det sagt er ikke inntrykket av november-batchen (b.f.) av OST her på forumet ensidig heller.
Stemmer det også, men at ølet er som det skal være er noe man forventer. Det som skiller seg ut er at flere sier at noen øltyper har forandret seg negativt. Det kan være bare noen flasker, vi vet ikke, men det hadde jo vært fint å finne ut hvorfor, og hvem vet vel mer enn produsenten?

Nå bare kverulerer du. Jeg har jo sagt at vi aldri har hatt diastaticus i bryggeriet. God Jul hadde fått økt CO2-innhold fra august til oktober, og vi fant det derfor riktig å trekke det fra markedet. Det var ingen usmak eller overkarbonering i oktober, men vi fryktet at dette kunne endre seg frem mot jul. Derfor ble ølet trukket.

Ellers får de som reklamerer på våre øl en grundig forklaring og unnskyldning fra oss, så at vi skylder våre kunder en forklaring er ikke riktig. Du sier at det har vært en forskjell i kvalitet på våre produkter det siste året. Det er også direkte feil. Våre tall viser tvert i mot at vi har langt færre negative tilbakemeldinger nå enn vi har hatt tidligere år.
Jeg har klaga et par ganger, og fått forundringspakke i posten. Har følt at jeg ikke kunne klage flere ganger. Nå har jeg sluttet å kjøpe NØ, da det har vært flere ganger i år hvor ølet har gått i vasken. Dette gjelder øl kjøpt på polet i Vinje, Telemark. Gjelder OST, TC og 500. Mest 500.
Går opp i pris og kjøper ikkeflaskekarbonert Hoptimum, som aldri skuffer.

For mange år siden sendte jeg en tilbakemelding til Vinmonopolet vedr. retur av defekt øl. Den gang testet jeg nesten alt nytt på polet. Det var da Amundsen gikk over på boks, og ihvertfall to batcher med Ink & Dagger var oksidert. Jeg hadde en fransk bil uten koppholder, og I&D var toppåpnet (360).
Etter litt mailutveksling ringte markeds (?) sjefen, og vi hadde en fin samtale.
Jeg ble ikke møtt med forståelse da jeg klart sa ifra at jeg aldri kom til å levere en halvfull boks tilbake da det naturlig måtte innebære at jeg kjørt til polet med en åpen boks i hånden.

Avslutningsvis snakket vi litt om polets store økning av ferskvare (øl), og hvordan kontrollrutinene de hadde opprinnelig var utviklet for døde (sprit), eller sakteutviklende varer (vin). Det er en gigantisk forskjell.

Mitt forslag var at det burde være mulig å melde tilbake på web / app. Det er ikke viktig for meg å få 100,- tilbake, men jeg hadde satt pris på at åpenbart ødelagte produkter ble plukket ut av sortimentet.

Ulempen med ‘tilbakemeldinger’, er alle som kjøper øl de åpenbart ikke forstår eller typer de ikke liker. Mye kan sies om en surøl eller pastry Stout dersom det er første gang du smaker dette.

Løsningen min var en generell ‘rangeringsside’ fra god til dårlig el.l. som polet ikke nødvendigvis trenger bry seg om…
Målet var en ‘avansert’ underside med ‘faguttrykk’ som oksidert, acetaldehyd, DMS, Diacetyl +++, og referanse til pol og batch.
En side for de tusener av nerder som oss som ønsker å gi en begrunnet tilbakemelding uten å bli oppfattet som negative. Vi er faktisk så positive at vi ønsker å gi bryggeriene av vår tid for å bistå dem i kvalitetsarbeidet.
På den måten ville det være mulig å se trender. Dersom en hel batch er forringet, forteller det noe helt annet enn om en forsendelse til et pol i havgapet er forringet. Ferskvare kan forringes i mange ledd. Per i dag er dette nesten umulig å oppdage.

Jeg vil med dette gi honnør både til NøgneØ og til våre medlemmer, som sammen ønsker å gi ærlige (individuelle) tilbakemeldinger.
Nylig har det vært litt kritikk, men det ble også skrevet side opp og side ned av godord når Old Salt Tavern ble sluppet. Det samme da både Ink & Dagger, Lucky Jack og mange, mange andre ble introdusert.

Jeg håper vi fortsetter vårt gode forhold, for den store utfordringen både starter og stopper den dagen en øl-entusiast gir opp og slutter å kjøpe et produkt.

Sist redigert:
Vi er faktisk så positive at vi ønsker å gi bryggeriene av vår tid for å bistå dem i kvalitetsarbeidet.
Det er akkurat det vi gjør, og ikke bare av vår tid, vi bruker også penger. Og det er helt greit når man ser at produsenten setter pris på å få tilbakemeldinger, selv om det er negativt. Vi gjør det ikke for å henge ut noen, men for å gjøre dem oppmerksom på at her har det skjedd noe. Det er ikke noe spesielt med øl, det gjelder alle produkter vi kjøper.

Beklager, jeg synes ikke Nøgne viser at de setter pris på tilbakemeldinger i denne tråden. Jeg er skuffet over at de ikke kan svare på enkle spørsmål. Er det bare jeg som mener det?

Og jeg har absolutt ingenting i mot Nøgne, jeg synes første batch (?) av Old Salt var et fantastisk øl og et øl jeg har brygget flere ganger selv.

Beklager, jeg synes ikke Nøgne viser at de setter pris på tilbakemeldinger i denne tråden. Jeg er skuffet over at de ikke kan svare på enkle spørsmål. Er det bare jeg som mener det?
Vi setter pris på alle tilbakemeldinger. Jeg har også etter beste evne forsøkt å svare på de spørsmålene som har dukket opp her. Å kommunisere direkte med våre kunder har alltid vært viktig og prioritert hos oss.

Nøgne Ø God Jul ble trukket tilbake fordi CO2-innholdet i flaskene hadde økt på målinger tatt i august og oktober. Vi har selvfølgelig lokalisert årsakene til at dette har skjedd, og vi har endret våre interne kontrollrutiner som følge av dette. Disse detaljene er imidlertid ikke noe vi går ut offentlig med. Det tror jeg ingen andre bryggerier hadde gjort heller.

Tilbake
Topp