Om temperaturmåling i kjøleskap

sitat fra Lars-Erik Østerud  på no.teknologi.elektronikk  24.02.09

------
Jeg fikk iallfall noe nyttig info fra Siemens sin reparatør når han så
på mitt skap. Du får FEIL temperatur ved å bare ha et termometer eller
sensor i skapet. Temperaturen på lufta er nemlig ikke den rette.

Kjøleskapet virker slik at ting inne i det får rett temp, men ikke
lufta. Så får å måle må man måle temperaturen på en ting i skapet.

Måten han anbefalte var å sette termometeret i et glass med vann.
-----
 
Ja, det var kanskje ikke dumt?

Lurer på om lignende fenomen gjelder for den splitternye fryseboksen jeg kjøpte i helga.. jeg skrur ned kjøleeffekten trinn for trinn, men temperaturen faller og faller.... er nede på -25 grader nå! Har også dobbeltsjekka med bruksanvisningen at liten snøstjerne burde være varmere enn stor snøstjerne. Nå har jeg satt den helt ned på liten snøstjerne, så få vi se... hakket før OFF.

Vanskelig med et glass vann i fryseren, men litt vodka kanskje?
 
Har du noe tips om hvordan en temperaturmåler som ikke er beregnet for vann - kan brukes i og beskyttes fra vannet? Kondom hadde vært ideelt men det setter nok smak....  :cheeky:
 
Hei.

Vi bruker å isolere temperatursensoren på UT-200 mot gjæringsbøtta/fat. Setter sensoren inntil fatet/bøtta og dekker den med skumplast på utsiden for å unngå at man leser av lufttemperaturen.
 
Beant skrev:
Hei.

Vi bruker å isolere temperatursensoren på UT-200 mot gjæringsbøtta/fat. Setter sensoren inntil fatet/bøtta og dekker den med skumplast på utsiden for å unngå at man leser av lufttemperaturen.

Dette er egentlig det eneste fornuftige i et kjøleskap hvor man gjærer øl. Det er tross alt temperaturen i ølet som er interessant, ikke i kjøleskapet som sådan.
 
Gahr skrev:
Beant skrev:
Hei.

Vi bruker å isolere temperatursensoren på UT-200 mot gjæringsbøtta/fat. Setter sensoren inntil fatet/bøtta og dekker den med skumplast på utsiden for å unngå at man leser av lufttemperaturen.

Dette er egentlig det eneste fornuftige i et kjøleskap hvor man gjærer øl. Det er tross alt temperaturen i ølet som er interessant, ikke i kjøleskapet som sådan.

Husker godt det,  :) så jeg la ut en komtar fra en kjølemontør som bekrefter dette.
så hva gjør man når vi har 18  :) fat i kjøleskapet, fremdeles et glass vann med føleren i (heller en flaske) ølet som ikke er nedkjølt like fort som vannflaska, vil, antar jeg siden jeg ikke har forsket på dette, varme opp skapet og vannflaska som får kjølingen til å starte igjen, og sånn vil dagene gå til alt har samme temperaturr.
 
Øleskapet mitt er innstil på 4-5 grader, termostaten er nøyaktig på 1/100 grad så feil på den er utelukket, jeg har ikke målt øltemperaturen men siden 4 grader er svinkaldt er det garantert ikke 4-5 grader i ølet, heller rundt 10 grader.
føleren henger i luften, ikke på fordamperen som er orginalt i kjølemaskiner.
 
Jeg ville bare ventet til temperaturen hadde stabilisert seg. Har selv erfaring med å bruke UT-200 i et kjøleskap for lagring. Termostat på max og sensoren ble flyttet fra et tomt fat til et fullt fat som ble satt inn. Dette var ikke så gunstig for ølet i et fat med ca 5-6 liter i. Det frøs  :'(

Det lureste vil nok være å sette føleren på det minste volumet
 
Beant skrev:
Det lureste vil nok være å sette føleren på det minste volumet

jepp, du får raskest respons i det lille volumet, dermed fryser det ikke som det vil gjøre før det store volumet er nedkjølt hvis føleren er montert der.
 
Oddvar Demmo skrev:
Du får FEIL temperatur ved å bare ha et termometer eller
sensor i skapet. Temperaturen på lufta er nemlig ikke den rette.

Kjøleskapet virker slik at ting inne i det får rett temp, men ikke
lufta. Så får å måle må man måle temperaturen på en ting i skapet.
-----
Hmm...
Vet ikke helt om jeg forstår dette.
Hvorfor skulle ølet holde en annen temperatur enn den som er i kjøleskapet?
Så lenge det som står inne i kjøleskapet ikke har en egen egenskap til å produsere eller gi fra seg varme burde det etter min forståelse holde samme temperatur som inne i skapet.
Hvist du setter inn ett fat med varmt øl vil det nokk ta noe lengre tid å kjøle det hvist du ikke fester sensoren på selve fatet, men da unngår du att andre ting frysere som Beant nevner.
 
Termostaten i kjøleskapet har jo en viss treghet. F.eks kan den slå inn når tempen i skapet kommer 3 grader under sett-temperaturen, og slår ut når den er 3 over. Noe med litt masse vil ikke forandre temperatur nevneverdig, men selve luft temperaturen vil variere en del.
Men styrer man skapet med temperaturen fra et fullt fat, vil jo fat med mindre innhold fryse før den når sett-temperaturen.
Kanskje hvis man styrer skapet med en UT-100 som reagerer på luft temperaturen, men måler den faktiske temperaturen på fatet, og justerer UTen i henhold til det,vil man få en jevner kjøling.
 
Jeg kan forstå att termostaten i kjøleskapet kan ha en stor svingning mellom på og av, men de er normalt ikke kalibrert etter tempeeratur uannsett (max/min stors nøkrystall/liten snøkrystall)
å ved benyttelse av disse måler man jo uannsett ikke hva tempen på det som er inni er.

Selv har jeg en UT-100 som henger løst midt i skapet å er stilt inn på 5-6C akkurat nå, dermed endrer ikke temperaturen seg mer enn +-0,5C fra 5,5C, å jeg regner med ølet inni holder mellom 5C og 6C.

Eneste eksemplet jeg kommer på i farten hvor det kan være en fordel å feste sensoren på det man skal kjøle ned er under gjæring.
Dette siden gjæringen produserer varme og kan forandre temperatur uavhengig av temperaturen i omgivelsene/kjøleskapet.
Men under gjæring bør man kanskj ikke ha no annet i kjøleskapet siden det under stormgæringen trolig vil holde en mye lavere temperatur fram til gjæringen begynner å roe seg, for så å stige til tilnermet lik ønske gjæringstemperatur.
 
Steinarja skrev:
Jeg kan forstå att termostaten i kjøleskapet kan ha en stor svingning mellom på og av, men de er normalt ikke kalibrert etter tempeeratur uannsett (max/min stors nøkrystall/liten snøkrystall)
å ved benyttelse av disse måler man jo uannsett ikke hva tempen på det som er inni er.

Selv har jeg en UT-100 som henger løst midt i skapet å er stilt inn på 5-6C akkurat nå, dermed endrer ikke temperaturen seg mer enn +-0,5C fra 5,5C, å jeg regner med ølet inni holder mellom 5C og 6C.

Eneste eksemplet jeg kommer på i farten hvor det kan være en fordel å feste sensoren på det man skal kjøle ned er under gjæring.
Dette siden gjæringen produserer varme og kan forandre temperatur uavhengig av temperaturen i omgivelsene/kjøleskapet.
Men under gjæring bør man kanskj ikke ha no annet i kjøleskapet siden det under stormgæringen trolig vil holde en mye lavere temperatur fram til gjæringen begynner å roe seg, for så å stige til tilnermet lik ønske gjæringstemperatur.

Jeg ville ikke ha plassert sensoren i lufta. Grunnen til at kjøleskaptermostater svinger såpass mye mellom inn/ut er nok nettopp fordi de er lufttermostater. Luft har liten evne til å holde på varme, så det går raskt å kjøle den ned, mens varene (les øl) har en mye høyere evne til å holde på varme.

I et umodifisert kjøleskap setter du inn varer, temperaturen stiger 3-5°C og termostaten slår inn. Etter noen minutter er lufttemperaturen sunket 3-5°C igjen, og termostaten slår ut. Dette gjenntar seg til hele skapet (med innhold) har en ganske jevn temperatur.

Ved å bruke en ekstern termostat og sette den til +/-0,5°C så vil lufttemperaturen veldig fort falle til nedre setting, og veldig fort øke til øvre setting (etter at varene er satt inn). Effektiviteten til kjøleskapet faller mye på slik hurtig inn/hurtig ut (Du må huske på varmetap i et dårlig isolert skap, det er ikke bare varene som tilfører varme). Det er også fare for at kompressoren tar skade hvis det er for kort tid mellom av/på. Kompressoren får ikke tid til å utligne trykket og starter i mottrykk (det vil si den starter ikke, bare står og murrer).

Ved å sette sensoren på et fat/flaske/i et glass vann får du en mere effektiv nedkjøling og du unngår å overbelaste kompressoren.

En måte å avhjelpe for en luftsensor er å montere inn ei vifte. Dette vil uansett være lurt, spesiellt hvis skapet har stort varmetap og du måler store temperaturforskjeller melllom oppe og nede.

Mvh
Børge
 
Grunnen til at jeg postet dette er som nevnt, en uttalelse fra en kjølemontør/naskinist, jeg ser som regel ikke grunn tilå tvile på fagfolk  :)

Når det gjelder følerplassering stoler jeg på fagfolk som sier, husk å feste føleren på fordamperen (orginalannlegg) dermed skal den aldri stå i luft.

Så har vi flere fakta, varme er en benevnelse på energi, har vi fult kjøleskapet med for mye (mer enn -273,15 grader) må denne energien flyttes ut av kjøleskapet, vi kjøler altså ikke ned kjøleskapet men flytter varmen (energien) ut av det.

Inni skapet vil dette utligne seg selv, "varmen" i ølet vil flytte seg til den kalde luften i skapet, litt luft har liten varmekapasitet i forhokd til litt/mye øl/vann, vi får da en hyppig inn/ut kobling som er skadelig for kompressoren (egentlig motoren). Hyppig inn/ut kobling betyr også at kompressoren står ofte og dermed ikke kjøler som øker kjøletiden. (egentlig varmeflyttingen  :)  )


Betydningen av varmekapasitet ser vi i badstuen, vi greier lett 100 grader luft mens vi i 100 grader vann blir kokt på et øyeblikk  :)
 
Ja, det du egentlig oppnår ved å feste sensoren på feks et fat er å underkjøle lufta (lage deg en buffer), og samtidig tillater at temperaturen på lufta stiger noen grader over setpunktet (pga varmetap ut av kjøleskapet), til ølet i beholderen har øket temperaturen til setpunktet.

Det var denne første nedkjølingen av et nytt fat som gav mange minusgrader over lang tid i skapet og resulterte i frosset øl i et halvtomt fat.
 
Tror jeg grovtsett forstår det men liker å være litt pirken  av og til.

Så hovedgrunnen for å ikke la føleren henge i luften er å tavare på kompressoren.
Noen som vet ca. hvor store interval det bør gå mellom hver gang kompressoren skal slå seg på?

Hvist man sette noe "varmt" inn i skapet kan det være en fordel å underkjøle luften i forhold til ønsket temperatur hvist man ønsker hurtig nedkjøling.
Dette er dog ikke noe viktig poeng for ett øleskap synes jeg, siden det ikke er så ofte man setter inn no nytt i disse i forhold til ett vanlig kjøleskap å jeg ikke nødvendigvis trenger det helt nedkjølt iløpet av en dag.

Så det er best å feste føleren på fordamperen?
Litt usikker nå, men hva er fordamperen? Er ikke det selve kjølerribben inne i kjøleskapet? Denne blir jo mange minusgrader når kjølinge pågår :attevar:

Min konklusjon da er att det beste er å danne en buffer for svingningene slik att temperaturen holdes jevn uten att kompressoren slår seg på og av for ofte.
Men det bør ikke være en for stor buffer slik att det blir store svingninger i små volum, kanskje basere bufferen på det minste standardvolumet du har i skapet, 0.5l eller 0.33 flasker.
 
Steinarja skrev:
Tror jeg grovtsett forstår det men liker å være litt pirken  av og til.

Så hovedgrunnen for å ikke la føleren henge i luften er å tavare på kompressoren.

Hmmnjanei, mere for å få korekt temperatur

Steinarja skrev:
Noen som vet ca. hvor store interval det bør gå mellom hver gang kompressoren skal slå seg på?

Det er ikke greit å komme med en facit, annet ann at du ikke må bruke en PID eller annen nøyaktig termostat, fx, de som pulser som kan koble inn/ut med sekunders intervall.
Generelt liker ikke noe mekanisk/elektris hyppige inn/ut koblinger, et trykkluftanlegg som det her er snakk om må i tillegg ha et system for trykkavlastning, i kjøleskapet går det av seg selv etter en stund, du hører det surkler en stund etter det er ståppet, tar du ut pluggen mens det går og stter den inn med en gang hører du at det ikke greier å starte.

Steinarja skrev:
Hvist man sette noe "varmt" inn i skapet kan det være en fordel å underkjøle luften i forhold til ønsket temperatur hvist man ønsker hurtig nedkjøling.
Dette er dog ikke noe viktig poeng for ett øleskap synes jeg, siden det ikke er så ofte man setter inn no nytt i disse i forhold til ett vanlig kjøleskap å jeg ikke nødvendigvis trenger det helt nedkjølt iløpet av en dag.

Så det er best å feste føleren på fordamperen?
Litt usikker nå, men hva er fordamperen? Er ikke det selve kjølerribben inne i kjøleskapet? Denne blir jo mange minusgrader når kjølinge pågår :attevar:
Som kjøleskap skal den stå på fordamperen/kjøleelementet ja.

Steinarja skrev:
Min konklusjon da er att det beste er å danne en buffer for svingningene slik att temperaturen holdes jevn uten att kompressoren slår seg på og av for ofte.
Men det bør ikke være en for stor buffer slik att det blir store svingninger i små volum, kanskje basere bufferen på det minste standardvolumet du har i skapet, 0.5l eller 0.33 flasker.
Keep it simple, la den være orginal eller på det ene gjæringskaret du har i skapet.
 
Steinarja skrev:
Så det er best å feste føleren på fordamperen?
Litt usikker nå, men hva er fordamperen? Er ikke det selve kjølerribben inne i kjøleskapet? Denne blir jo mange minusgrader når kjølinge pågår :attevar:

Tror nok at den originale termostaten tar hensyn til at det blir veldig kaldt på fordamperen. En ekstern termostat måtte i såfall kompenseres med et offset hvis den montertes på fordamperen, så der ville jeg ikke plasert den.

Steinarja skrev:
Min konklusjon da er att det beste er å danne en buffer for svingningene slik att temperaturen holdes jevn uten att kompressoren slår seg på og av for ofte.
Men det bør ikke være en for stor buffer slik att det blir store svingninger i små volum, kanskje basere bufferen på det minste standardvolumet du har i skapet, 0.5l eller 0.33 flasker.

Helt enig i den tankegangen  :skitbra: Dersom du oppererer med flere volum er det nok best å sette føleren på det minste volumet.
 
I lab-kjøleskap på jobben monitoreres temperaturen ved at sensoren ligger i et 50 ml NUNC rør med glycerol i.

Grunnen til at det er glycerol vet jeg ikke helt. Kanskje noe med varmekapasiteten, og så er det også bedre mot bakterievekst enn vann.

70 % glycerol gir et frysepunkt på -37,8  °C, så det psinsippet kan også brukes i fryseren.

Tror jammen også det er det som brukes for å måletemperaturen under autoklavering..

Uansett er ikke dette helt relevant ved gjæring, da man ideelt sett skulle hatt røret med glycerol og sensor liggende nede i gjæringskaret.

Det finnes diverse blind-hylser man kan montere inn i veggen på kokekar og gjæringskar for å legge temperatursensoren i den.. de er visst omtalt her inne tidligere, men finner det ikke. Skisserer en liten tegning, ikke i målestokk! :) (Men når Andrimne selv, m.fl bruker å tape den fast utenpå karet, så regner jeg med at det er tilstrekkelig nøyaktig)
 

Vedlegg

  • 091015 Temperaturprobekapsel.jpg
    091015 Temperaturprobekapsel.jpg
    11,1 KB · Sett: 265
mojo skrev:
I lab-kjøleskap på jobben monitoreres temperaturen ved at sensoren ligger i et 50 ml NUNC rør med glycerol i.



Tror jammen også det er det som brukes for å måletemperaturen under autoklavering..

under autoklavering måles temperaturen ved hjelp av trykket i kammeret. 134 grader vil gi 2,16 bar trykk. dette er den sikkreste måten å måle det på. hadde i min forrige jobb service på siemens/sirona autoclaver.
 
Tilbake
Topp