Omgjøring til større oppskrift

Hei!

Jeg har hatt trivelige resultater med Nøgne Øs Single Hop Citra 4L Beer Kit. Etter å ha sjekket nøyaktig fordeling mellom Maris Otter og Crystal malt i denne posten: http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,8929.0.html ser jeg at det foreslås 90 % av Maris og 10 % Crystal malt.

I den lille oppskriften er det 1600 gram malt:
1440 g Maris Otter
160 g Crystal Malt
7 g Citra humle 50 IBU (tilsettes ved 60 min)
15 g Citra WP humle (tilsettes ved 0 min)
Mesking ved 66 grader i 60 min.
1/4 pose tørrgjær (visstnok WLP007 - Dry English Ale Yeast)

Spørsmål til den nye oppskriften, da jeg vil gjøre denne om til en 25 liter:
1. Er det så enkelt at man ganger opp til ønsket mengde ferdig vørter? Her: gange alle ingredienser med 5? Ser at det blir 8 kg malt.. En del av oppskriftene på div. Single Hop på nett er på ca. 7 kg for 25 L.
2. Kan jeg bruke to ti liters gryter til mesking og tilføre vannet som mangler til slutt? Klarer bare å meske/koke ca. 17-18 liter på en gang. Har generelt lite dyrt spesialutstyr, men femliteren som er nevnt ovenfor ble MEGET god :)
2. Er det greit å bruke tørrgjær til 25 liter? Er det bryet verdt å lage gjærstarter (aldri prøvd)?
3. Har det avgjørende betydning hva slags crystal malt man tar i bruk? Ser at noen har brukt 80 EBC, og finner ikke noe nærmere enn 75 EBC på min nærmeste butikk.
4. Har jeg oversett andre viktige elementer i god bryggeskikk for minimalistiske hjemmebryggere?

På forhånd takk!
 
Tilbake
Topp