Omregning av oppskrifter

Hei
Etter lang tid borte fra brygging, ønsker jeg å begynne så smått igjen med mindre brygg :D

Jeg finner for det meste oppskrifter som er laget for 20 og 25 liter brygg, og ønsker å høre hvordan jeg skal gjøre om oppskriftene for å tilpasse dem, til f.eks. et 5 liters brygg?

Er det så enkelt som at om oppskriften sier totalt 4.5 kg maltmengde på 20 liter, så skal det brukes 1.125 kg maltmengde på 5 liter brygg, osv?
 
Hei
Etter lang tid borte fra brygging, ønsker jeg å begynne så smått igjen med mindre brygg :D

Jeg finner for det meste oppskrifter som er laget for 20 og 25 liter brygg, og ønsker å høre hvordan jeg skal gjøre om oppskriftene for å tilpasse dem, til f.eks. et 5 liters brygg?

Er det så enkelt som at om oppskriften sier totalt 4.5 kg maltmengde på 20 liter, så skal det brukes 1.125 kg maltmengde på 5 liter brygg, osv?

Ja, også kompenserer du effektiviteten med basemalt. Er mitt tips
 
Ja, også kompenserer du effektiviteten med basemalt. Er mitt tips
Det avhenger vel av hva slags system du brygger på? Konversjonseffektiviteten blir vel ikke dårligere, så hvis det eneste mesketapet du trenger å ta hensyn til, er tapet av vørter til masken, så skulle det ikke være nødvendig med noen kompensasjon. Har du tap til dødrom i meskekjelen, blir det litt mer innvikla. Det vil jo gjerne utgjøre en større andel jo mindre brygg du brygger.

Videre i prosessen må du sjølsagt ta høyde for at du vil koke bort en større prosentdel av vørteren pr. time, sånn at du må kompensere for det med å bruke mer vann.

Tapet i form av bunnfall i kokekjelen vil vel også normalt utgjære en større andel i et mindre brygg. Men det berører ikke oppskrifta, du må bare meske til litt mer enn et femtedels brygg om du vil ha en femtedel til gjæring.
 
Ja hvis det er mye tap til dødrom og sånne ting er jeg enig i at det er bedre å bare skalere oppskriftene og beholde prosentene

Uansett, så lenge effektiviteten ikke er helt off spiller det ikke stor rolle hvordan man gjør det

men jeg vil sterkt anbefale 10 -12 liters batcher og bare halvere oppskriften ;-)
 
Sist redigert:
Når du skalerer ned, merk hvor mye prosentvis fordampning du får under koking. Hvis du koker i 90 minutter og fordsamper 2 liter på en 25 liters batch, så koker du 12 liter med samme oppsett, så vil du fordampe 20%ish i stedet for 10%ish. Så, det jeg prøver å si er at OG ikke er lineær skalering ved samme fordampning per tid.
 
Ja hvis det er mye tap til dødrom og sånne ting er jeg enig i at det er bedre å bare skalere oppskriftene og beholde prosentene

Uansett, så lenge effektiviteten ikke er helt off spiller det ikke stor rolle hvordan man gjør det

men jeg vil sterkt anbefale 10 -12 liters batcher og bare halvere oppskriften ;-)
Enig, det blir nok greiere.

Skal du brygge bare 5 liter så ville jeg i alle fall kjørt BIAB. Eller kanskje en liten Speidel er tingen - hvis man ikke trenger å tenke kroner og øre? I begge tilfellene får du jo ikke noe tap til dødrom.

Bunnfall i kokekjelen kommer du likevel ikke unna - med mindre du tar med guffet til gjæring. Og det vil jeg ikke anbefale, sjøl om det neppe gjøre veldig stor forskjell om du gjør det. Det er bare ikke "best practice".

Skalering av oppskrifter gir dessuten ikke mening med mindre du veit både hvilken meskeeffektivitet oppskrifta er basert på og hvilken meskeeffektivitet du sjøl har. Så i praksis trur jeg en bare må finne ut av egen effektivitet på liten batch, og så beregne oppskrifta fra bunnen av med en kalkulator. Og da trenger du å ha den opprinnelige oppskrifta i prosent, og ikke i vekt.

For enkelhets skyld ville jeg ikke skylt med så små brygg, heller, men bare kjørt no sparge.

Og nå kjenner jeg at jeg får lyst til å brygge 5 liter av et eller annet:). Short and shoddy. BIAB. 30 min mesk og 30 min kok. Ta med bunnfall hele veien og se hvordan det blir. Det burde bli en rimelig kort og grei bryggedag!
 
Når du skalerer ned, merk hvor mye prosentvis fordampning du får under koking. Hvis du koker i 90 minutter og fordsamper 2 liter på en 25 liters batch, så koker du 12 liter med samme oppsett, så vil du fordampe 20%ish i stedet for 10%ish. Så, det jeg prøver å si er at OG ikke er lineær skalering ved samme fordampning per tid.
Og det finner du jo ut av.

I det hele tatt: Det enkle svaret på spørsmålet til @Tor Eivind er jo at han må kjøre et par brygg der han gjetter litt i utgangspunktet, og tar nøyaktige målinger og notater hele veien. Da kommer han ganske kjapt fram til hva han må legge til grunn når han beregner oppskriftene.
 
Sniker inn en liten reklame for Brewfather her - dersom du liker digitale verktøy så er dette en stor hjelp. Det vil kunne skalere for deg, og gi deg en veldig bra visning på avvik i forhold til det du forventer av utstyret ditt slik at du kan justere utstyrsprofilen / prosessen til neste gang.

1627645021280.png

Er litt læringskurve og kanskje litt overveldende i starten, men stort sett intuitivt.
 
Tilbake
Topp