Omstikking av øl

hei!

Jeg har kikket litt inne på beersmith2, og veldig mange av oppskriftene har 2 stegs gjæring. Som feks denne:

Ale, Two Stage
Ferment32.png
Type: Two Stage
Primary
Primary Time: 4.0 days
Temperature: 19.4 C - 19.4 C
Secondary
Secondary Time: 10.0 days
Temperature: 19.4 C - 19.4 C
Age/Store
Age for: 30.0 days
Temperature: 18.3 C - 18.3 C
Notes:

Er dette det samme som kalles omstikking? Og må dette gjøres? Evnt hvorfor?

Som Miguel sier er dette default når du skriver inn en oppskrift. Mange godtar dette uten å ha en god forståelse av hvordan programmet fungerer....

Jeg stikker om hvis jeg ønsker å høste gjæren, ellers er det vel ingen grunn til det. Men jeg innbiller meg at det er bedre å høste gjæren etter ei uke enn etter tre. Mulig det også er bare tull?

Jeg stikker om hvis jeg ønsker å høste gjæren, ellers er det vel ingen grunn til det. Men jeg innbiller meg at det er bedre å høste gjæren etter ei uke enn etter tre. Mulig det også er bare tull?

Jeg vil si det er litt unødvendig arbeid. Enten kan du topphøste etter noen dager, eller hvis du fjerner ølet fra kaka etter f.eks to-tre uker så er det bare å spa av kaka, da er gjæren ikke eldre enn to-tre uker og har fått gjort ferdig jobben sin så den er full av glycogen.

Akkurat dette har jeg ikke forsket noe særlig på. Men jeg slenger ut en påstand om at topphøstet gjær er friskere, men tåler ikke lagring like godt pga glycogenreservene ikke er bygget opp.

Tilbake
Topp