Hei, kan noen forklare meg med t-skje dette med omstikking - bøkene jeg har forklarer ikke dett godt nok i detalj hvordan man best gjør dette, og hvordan man avgjør når det beste tidspunktet for omstikking er, og eventuelle konsekvenser med å være for tidlig/sent ute. (Bøkene mine sier etter 5-7 dager for Ale, men det passr seg best for meg å vente enda et par dager).
Jeg har satt en 30L gjæringsspann høyt nok til at jeg kan benytte hevert uten å flytte spannet, dette da jeg har resonert at man ikke skal ta med seg bunnfellinga over i det nye spannet, og at å måtte flytte på det rett før omstikking kanskje vil virvle opp bunnfallet - er dette korrekt tenkt og noe som er viktig, i så fall burde bøkene ha tipset om at man bør sette spannet i primærnæringa høyt nok til at man slipper å flytte på det før omstikking?
Jeg må benytte hevert da spannene ikke har tappekran...
Jeg har satt en 30L gjæringsspann høyt nok til at jeg kan benytte hevert uten å flytte spannet, dette da jeg har resonert at man ikke skal ta med seg bunnfellinga over i det nye spannet, og at å måtte flytte på det rett før omstikking kanskje vil virvle opp bunnfallet - er dette korrekt tenkt og noe som er viktig, i så fall burde bøkene ha tipset om at man bør sette spannet i primærnæringa høyt nok til at man slipper å flytte på det før omstikking?
Jeg må benytte hevert da spannene ikke har tappekran...