Omstikking

Hei!

Min første batch har nå stått og gjæret i 10 dager, skal stå i 7 til. Har oppdaget to problemer. Det første, og viktigste, er at gjæringskaret ikke har inntegnet litermål. Dette gjør at jeg bare har et omtrentlig mål på hvor mye jeg har, ca 22 liter. I tillegg er det mye trub på bunnen som jo gjør nøyaktig måling enda vanskeligere.

Det jeg lurer på er om det er greit, og lurt, å tappe det over i et annet kar nå og la det stå de resterende dagene i dette. Dette karet har mål på siden slik at jeg får nøyakig mengde. Dette vil jo ha mye å si når jeg skal regne ut mengde sukker til karboneringen.
Eller vil faren for forurensning bli for stor?
 
Dersom du har gode rutiner på desinfiseringen/hygiene så er det greit å stikke om. Selvfølgelig øker faren for infeksjon ved enhver tapping/omstikking men øl er ganske robust mot infeksjoner når det er ferdiggjæret.

Største ulempen synes jeg er at ølet blir utsatt for mere oksygen ved en omtapping selv om den skjer skånsomt.
Hva med å vente til flaskedagen med å stikke om, og røre forsiktig inn sukkerlaken når du vet antall liter.
 
Hvis du ønsker å lage sukkerlake før du vet anntall liter, kan du begynne med å lage en sukkerlake med en bestemt mengde sukker/ml.
Når du da stikker om og vet nøyaktig antall liter, så kan du regne deg frem til hvor mange ml du trenger å tilsette av den ferdige sukkerlaken.

Jeg pleier ofte å gjøre det slik, da jeg har "akutt oksygenofobi" når gjæringskaret og omstikkingskaret står med lokket åpent. -Gjelder å jobbe fort ;)
 
Tilbake
Topp