Omstikkingskar.. Why?

Heisann!

Jeg er ganske nybegynner på brygging. Men har satt noen batch allerede. Jeg ser at mange bruker omstikkingskar, hva er grunnen til det? Er det for å få mindre grums? Evt hvor lenge skal det stå på omstikkingskaret før det tappes? Har prøvd å søkt men finner ikke et ordentlig svar på det.

Har også et lite spørsmål angående skylling. Til nå har jeg ikke skylt så veldig mye. Har det bryggersettet brew in bag fra bryggselv. Pleier dere å skylle med varmt vann tilsvarende det dere tar ut som korn? Kan jeg fylle opp karet helt opp for å få mest ut av batchen. Takker for svar! :D

Mvh Jan

Omstikkingskar blir ofte brukt i forbindelse med tapping på flasker.
Man stikker om for ikke få med grums, har i sukkerlake (gjerne før ølet tappes over) og tapper fra omstikkingskaret over på flasker. Kar med kran og flaskefyller påmontert krana blir mye brukt.
Omstikking tidligere i forløpet blir normalt ikke gjort med ordinære øl av de som skriver her på forumet.

Skyller vanligvis med noe mer vann enn mengde korn. Hvor mye er ikke godt å gi eksakt svar på.
Stanser uansett skylling når gravity er nede mot 1.010.

Når man stikker om, står det lenge på karet før man heller i sukkerlaken og tapper? Jeg pleier å sette på flaskefyller rett på første gjæringskar. Men får fryktelig mye grums i flaskene. Har satt to batch med pils nå, så får teste det ut på de :D
Okei. Takk for svar!

Jeg er ganske ny i gamet, men jeg er nokså sikker på at svaret blir at det er liten grunn til å stikke om dersom du ikke skal ha ølet stående på grumset veldig lenge. Dersom du er plaget av mye grums, kan du prøve å å la karet stå bikket litt bakover. Da går inntaket til krana fint klar av grumset, og det er lett å tappe maksimalt med øl uten å få med noe av det.