Omstikkingskar.. Why?

Heisann!

Jeg er ganske nybegynner på brygging. Men har satt noen batch allerede. Jeg ser at mange bruker omstikkingskar, hva er grunnen til det? Er det for å få mindre grums? Evt hvor lenge skal det stå på omstikkingskaret før det tappes? Har prøvd å søkt men finner ikke et ordentlig svar på det.

Har også et lite spørsmål angående skylling. Til nå har jeg ikke skylt så veldig mye. Har det bryggersettet brew in bag fra bryggselv. Pleier dere å skylle med varmt vann tilsvarende det dere tar ut som korn? Kan jeg fylle opp karet helt opp for å få mest ut av batchen. Takker for svar! :D

Mvh Jan

Omstikkingskar blir ofte brukt i forbindelse med tapping på flasker.
Man stikker om for ikke få med grums, har i sukkerlake (gjerne før ølet tappes over) og tapper fra omstikkingskaret over på flasker. Kar med kran og flaskefyller påmontert krana blir mye brukt.
Omstikking tidligere i forløpet blir normalt ikke gjort med ordinære øl av de som skriver her på forumet.

Skyller vanligvis med noe mer vann enn mengde korn. Hvor mye er ikke godt å gi eksakt svar på.
Stanser uansett skylling når gravity er nede mot 1.010.

Når man stikker om, står det lenge på karet før man heller i sukkerlaken og tapper? Jeg pleier å sette på flaskefyller rett på første gjæringskar. Men får fryktelig mye grums i flaskene. Har satt to batch med pils nå, så får teste det ut på de :D
Okei. Takk for svar!

Jeg er ganske ny i gamet, men jeg er nokså sikker på at svaret blir at det er liten grunn til å stikke om dersom du ikke skal ha ølet stående på grumset veldig lenge. Dersom du er plaget av mye grums, kan du prøve å å la karet stå bikket litt bakover. Da går inntaket til krana fint klar av grumset, og det er lett å tappe maksimalt med øl uten å få med noe av det.

Når det gjelder skylling, så må du bare passe på ikke å skylle så mye at SG av det siste du tapper ut, går under 1.010. Da får du ut tynt og bittert skvip, og ølet blir ikke godt. Antakelig er det greit å stoppe litt før du kommer så langt. Forøvrig kommer det jo an på hvor sterkt øl du sikter mot:).

edit: Det skal være mulig å gjøre som du beskriver, og altså ikke stikke om før du tapper, men jeg synes det virker som en veldig dårlig ide. Lag sukkerlake, hell den i bunnen av omstikkingskaret, og tapp forsiktig over med slange så du unngår å blande inn oksygen. La det stå en halvtime eller så slik at sukkeret får fordelt seg ordentelig, og evntuelt grums får satt seg. Så er det klart til å tappe.

Min rutine er som følger:
Koker opp sukkerlake
Setter sukkerlake til kjøling
Starter tapping fra gjæringskar til kar med kran og tappestang, dette gjøres med hevert for å få med minst mulig bunnfall
Halvveis uti overføringen så tilsetter jeg sukkerlake
Etter at alt ølet er ferdig overført så tappes det på flaske så snart som mulig

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

Nei når du har stukket om og har øl uten grums samt sukkerlake i omstikkingskaret så flasker du umiddelbart.
Karboneringssukkerlaken skal i omstikkingskaret, ikke i gjæringskaret. Ikke ha for tykk sukkerlake og pass på at det blir blandet ut med ølet samt prøv å få minst mulig oksygen inn.
Det er selvfølgelig andre måter å gjøre dette på men denne tror jeg er mest vanlig med flasker.

Det var ikke så dumt Finn! Takker, skal ta det med meg å teste ut. Men blir det ikke samme greie når man bruker tappekran til å overføre til neste? da får man jo med grumset?

Jeg tappet akkurat opp et øl som har stått godt og vel to uker uten å bli stukket om. Det har stått på skrå, oppå en sammenbrettet avis og en asjett. Jeg fikk ut veldig klart øl, og null grums over i det fatet som jeg deretter tappet på flasker fra.

Jeg tar av lokket når det nærmer seg slutten, og følger godt med. Så bikker jeg gradvis opp karet, og stopper i det jeg ser at det begynner å strømme grums inn i inntaket.

Jeg har sluttet med den omstendelige prosessen med omstikking før tapping. Jeg lager en liter sukkerlake med 880g sukker og fyller på en steril flaske. Da har jeg til ca 125 liter øl.

Med det blandingsforholdet blir ml lake det samme som Vol CO2 i en flaske på 330 ml. Så hvis jeg skal ha 2,5 Vol CO2, så tilsetter jeg 2,5 ml lake i hver flaske før jeg fyller dem.

Tar ut gjæringskaret og setter det høyt, kobler på en silikonslange på kranen på karet og en bunnfyller på andre siden. Setter opp kanskje 16 flasker, fyller dem med lake og fyller med øl ved å stikke flaskefylleren ned i flaskene.

Enklere enn å løfte en og en flaske, mindre fare for infeksjon, mindre rengjøring, jevnere karbonering og ølet blir mindre utsatt for oksygen.

Med gode kraner på bøttene er det kanskje greit. Men har du hatt ett par bøtter utover gulvet som følge av dårlig plastkran så blir det gjerne en endring på gjære/tapperegimet.
Hevert ved tapping til flasker fra gjæringskar blir noe annet.

Hva mener du med dårlig plastkran, og hvorfor skulle den i tilfelle bli dårlig akkurat når du tapper på flasker?

Rører ikke kranen bortsett fra en gang når jeg åpner den.

Er vel litt på siden dette men har erfart et par ganger at plastkraner på gjæringskar begynner å lekke når de har stått til gjæring. Skjer det når du flasker er det kanskje ikke noe problem. Verre hvis du ikke oppdager det før etter noe tid og ølet er på gulvet.
-Bruker ikke plastkar med plastkran til gjæring mer og kan derfor ikke koble slange til kran på slike.

Eneste gjæringskaret jeg har med kran er det jeg bruker til flasking. Ølet ligger ikke oppi der mer enn ett par timer.

Jeg har pleid å bruke gjæringskaret. Helte bare sukkerlake oppi gjæringskaret og rørte veldig forsiktig for så å tappe på flasker. Ser nå at jeg kanskje bør prøve litt andre ting ja :)

Hva mener du med dårlig plastkran, og hvorfor skulle den i tilfelle bli dårlig akkurat når du tapper på flasker?
Bryggselv solgte 30-liters gjæringskar (lik Speidel-karene) hvor det var en svakhet i ringen som festet/strammet kranen, er flere (bl.a. min bryggerkollega) som fikk en batch på gulvet som følge av det.

Jeg bruker for øvrig omstikkingskar og syns det er lite merarbeid. Bruker ikke hevert da jeg har hatt problemer med den, foretrekker kran, inga problem å unngå grums så lenge man har fornuftig høyde på kranen (fra bunn) og følger med når man tipper på karet.

Jeg har sluttet med den omstendelige prosessen med omstikking før tapping. Jeg lager en liter sukkerlake med 880g sukker og fyller på en steril flaske. Da har jeg til ca 125 liter øl.

Med det blandingsforholdet blir ml lake det samme som Vol CO2 i en flaske på 330 ml. Så hvis jeg skal ha 2,5 Vol CO2, så tilsetter jeg 2,5 ml lake i hver flaske før jeg fyller dem.

Tar ut gjæringskaret og setter det høyt, kobler på en silikonslange på kranen på karet og en bunnfyller på andre siden. Setter opp kanskje 16 flasker, fyller dem med lake og fyller med øl ved å stikke flaskefylleren ned i flaskene.

Enklere enn å løfte en og en flaske, mindre fare for infeksjon, mindre rengjøring, jevnere karbonering og ølet blir mindre utsatt for oksygen.

Du kan da virkelig ikke mene at det er mindre omstendelig å trekke opp 2.5 ml i ei sprøyte og så fordele dette ut på hver eneste flaske enn å tømme sukkerlake i et kar, fylle på ølet som lett blander seg med sukkerlaken og så tappe det på flaske?

Men for all del, whatever floats your boat!

Jo, jeg mener det, jeg har i et par år gjort det på vanlig måte, stukket om og tilsatt lake, men etter å ha prøvd begge deler er jeg ikke i tvil om hva som funker best for meg. Sukkerlaken har jeg som regel stående, 5 av 6 ganger slipper jeg å bruke tid på å koke vann og sukker og avkjøle dette (må gjøre det for hvert 6. gjæringskar nå). Jeg slipper å bruke tid på å rengjøre et ekstra kar og hevert med Star-San før bruk. Jeg slipper å bruke tid på å overføre til nytt kar. Og jeg slipper å rengjøre et ekstra kar og hevert etter bruk. Så jeg sparer mer tid enn det tar å fylle lake i hver flaske. Trekker opp 10 ml lake om gangen og fyller fire flasker om gangen, bruker ikke mye tid på det.

Så kommer fordelen med mindre sjans for infeksjon, mindre sjans for oksygenering og garantert riktig mengde sukker i hver flaske.

So yes, this floats my boat.

Sist redigert:
Så lenge ølet blir godt og bryggeren er happy med måten han gjør det på, er alt vel. Jeg synes jeg har kommet fram til en måte å gjøre det på som det er veldig lite stress med, men jeg føler ikke noe behov for å overbevise andre om at det er Den Beste Måten:). (Antakelig er det ikke det, heller.)

Plastkraner er et problem. Det blir lett en sprekk i dem, innerst mot krana, når du drar til så hardt som du faktisk må for å få det tett. Jeg har måttet kassere to stykker nå, og jeg har ikke mange batcher bak meg.

Tilbake
Topp