Ønsker tilbakemelding på oppskrifter (Imperial stout + 2xIPA)

Hallo,

Har snekra sammen tre oppskrifter jeg ønsker å få ei uavhengig vurdering av. Det er snakk om en amerikansk IPA, en engelsk IPA og en imperial stout. Med sistnevnte brygg så er planen å slenge oppi whiskybehandla eikekuber i det ene sekundærkaret og la det stå i 2-3 måneder. Det andre karet skal stå "ubesudla" slik at man kan sammenligne de. Jeg brygger på 50L Speidel, så jeg ender stort sett opp med rundt 45 liter øl på hvert brygg.

Tenker jeg tar hvert brygg punktvis (skulle gjerne limt inn oppskriftene direkte, men det er mye jobb å gjøre det lesbart): Først den amerikanske IPAen. Dette er en såkalt SMaSH - Single Malt and Single Hop. Malten er selvsagt palemalt (med litt carapils for munnfølelse og skumfasthet) og humla jeg har valgt ut er simcoe. I denne IPAen har jeg bevisst valgt å tilsette all humla sent i kokinga og fremdeles treffe en akseptabel IBU, den første ved 20 minutter. Denne teknikken kalles ofte "hop bursting" og skal visstnok gi en rundere, mykere bitterhet og ikke overraskende en kraftig humlesmak. Det eneste jeg lurer på ang. denne oppskrifta er om noen som har erfaring med hop bursting kan si om humleskjemaet er akseptabelt slik det er nå?


Så den engelske IPAen. Dette er også en single hop, men her har jeg lekt meg litt mer i maltavdelingen ved å tilsette 1 kg hvete, 500 g biscuit-malt og 500 g krystallmalt (60L). Tanken er å gi en litt mer interessant og smakfull maltbase i stedet for å bare gjøre den karamellsøt. Jeg tror også denne maltsammensetningen er litt mer typisk engelsk enn å bare peise på med halvmørk krystallmalt. Humla jeg har valgt ut til denne IPAen er Challenger, og her har jeg også tenkt å humle litt utenom det vanlige, men heller motsatt enn av den andre IPAen. 75 g (av 200 g totalt) av humla tilsettes rett etter meskinga er over i en såkalt first wort hopping (FWH). Denne teknikken skal visst også gi en rundere humlesmak og kontraintuitivt nok skal denne veldig tidlige humletilsetninga gå ut over senere humling, da FWH bidrar med litt rund bitterhet, men aller mest humlesmak og -aroma. Lurer på om det er andre her som har prøvd FWH og kan gå god for humleskjemaet mitt? Si også gjerne ifra hvis maltsammensetninga er helt på trynet.


Så til den jeg er mest usikker på, nemlig imperial stouten. Tanken er at den skal være ganske søt, og mest prega av sjokolade med et hint av kaffe. Lurer da på om ett kilo roasted og et halvkilo black patent kanskje blir alt for dominerende over et halvkilo hver av chocolate, pale chocolate og kaffemalt? Og er det mye mørk malt i oppskrifta totalt sett? Jeg har også slengt inn to kilo flaka rug for kraftig, viskøs munnfølelse og ett kilo rugmalt som forhåpentligvis vil gi et lite hint av det typiske preget man får av rugmalt. Petit ser ikke ut til å ha noen av delene, så da regner jeg med at Bakke Brygg heller ikke har det. Flaka rug har jeg heller ikke sett i noen norske nettbutikker. Tips blir godt mottatt.
For å få opp OG har jeg også lagt opp til å bruke to kilo lys maltekstrakt og ett kilo kandissukker. Er det noe vits i å bruke såpass kostbart kandissukker (74 kr/kg på Petit) i stedet for litt billigere brunsukker/demerarasukker i et slikt øl? Vurderer også å kutte litt ned på maltekstraktet og heller bruke litt mer pale malt for å spare penger, men det spørs hvor mye malt jeg får pakka oppi speidelen og om det er verdt det mtp. den forferdelige effektiviteten man får etter hvert. For dette ølet blir jeg selvfølgelig nødt til å dobbelmeske.

Når det gjelder humlinga har jeg egentlig bare freestyla. Jeg har verken peiling på engelske humlesorter eller hvordan et slikt øl skal humles. Intensjonen er å få opp bitterheten nok til at ølet blir drikkbart, samtidig som at de også setter igjen litt smak uten at fokuset dras vekk fra maltbasen. Forslag til endringer mottas gjerne.

Når vi kommer til gjæringa av dette beistet trenger jeg virkelig en hånd å holde i. Slik jeg har tenkt det deles ølet opp i to gjæringskar, oksygeneres med rent oksygen og får to pakker US-05 hver. Blir nok nødt til å montere blowoff-slanger på lokkene og kjøre de ned i ei bøtte. Blir jeg nødt til å tilsette champagnegjær e.l. for flaskemodninga? Må dette isåfall tilsettes allerede i sekundærkaret for å forsikre seg mot flaskebomber? Slipper jeg unna med å drite i gjærstarter, og er oksygenering nødvendig for å unngå at ølet blir ei estersuppe? Hvis ja til det siste, finnes det kanskje noen i Trondheim med oksygeneringsutstyr som vil låne det bort i bytte mot noen par flasker?  :skaal2:
 
Erlend92 skrev:
Så til den jeg er mest usikker på, nemlig imperial stouten. Tanken er at den skal være ganske søt, og mest prega av sjokolade med et hint av kaffe. Lurer da på om ett kilo roasted og et halvkilo black patent kanskje blir alt for dominerende over et halvkilo hver av chocolate, pale chocolate og kaffemalt? Og er det mye mørk malt i oppskrifta totalt sett? Jeg har også slengt inn to kilo flaka rug for kraftig, viskøs munnfølelse og ett kilo rugmalt som forhåpentligvis vil gi et lite hint av det typiske preget man får av rugmalt. Petit ser ikke ut til å ha noen av delene, så da regner jeg med at Bakke Brygg heller ikke har det. Flaka rug har jeg heller ikke sett i noen norske nettbutikker. Tips blir godt mottatt.
For å få opp OG har jeg også lagt opp til å bruke to kilo lys maltekstrakt og ett kilo kandissukker. Er det noe vits i å bruke såpass kostbart kandissukker (74 kr/kg på Petit) i stedet for litt billigere brunsukker/demerarasukker i et slikt øl? Vurderer også å kutte litt ned på maltekstraktet og heller bruke litt mer pale malt for å spare penger, men det spørs hvor mye malt jeg får pakka oppi speidelen og om det er verdt det mtp. den forferdelige effektiviteten man får etter hvert. For dette ølet blir jeg selvfølgelig nødt til å dobbelmeske.

Førsteinntrykket av oppskrifta er "litt av alt og så litt ekstra av det mørke maltet".

For det første er jeg usikker på om du får noe rugpreg på et så kraftig øl, men det kan jo være verdt et forsøk. Jeg ville nok like gjerne gått for havregryn. dersom munnfølelse er det primære. Bruken av sukker vil motvirke en del av det du prøver å få til med rugen, og jeg vil tro at du kan få et bedre resultat ved å holde deg til kun maltekstrakt. Det gjærer jo ikke helt ut og bidrar til sødme og fylde. Jeg er også usikker på om kandissukker vil bidra positivt til smaken.

Jeg synes kanskje ikke du har for mye mørk malt, men ville skiftet fokuset litt fra de helt mørke til de halvmørke. Chateu Cafe og Pale Chocolate er ganske like malt, og jeg ville holdt meg til en av dem, i tillegg til å bytte ut noe av de mørkere variantene med disse. Jeg tror det vil gi deg bedre balanse. Etter min mening er utstrakt bruk av lyse sjokolademalt nøkkelen til en god imperial stout.
 
gustavf skrev:
Førsteinntrykket av oppskrifta er "litt av alt og så litt ekstra av det mørke maltet".
Guilty as charged... Siden de to første var så enkle gikk jeg litt amok med denne.

gustavf skrev:
For det første er jeg usikker på om du får noe rugpreg på et så kraftig øl, men det kan jo være verdt et forsøk. Jeg ville nok like gjerne gått for havregryn. dersom munnfølelse er det primære.
Flaka rug ble blåkopiert fra denne oppskrifta, så det er en av bestanddelene i ølet som ikke kommer direkte fra fantasien min. Har også mine tvil om at det ene kiloet med rugmalt kombinert med to kilo flaka rug vil gi noe utstrakt rugpreg, men kom fram til at det iallefall ikke kunne skade? Rugmaltet bidrar jo også med gjærbart sukker.

gustavf skrev:
Bruken av sukker vil motvirke en del av det du prøver å få til med rugen, og jeg vil tro at du kan få et bedre resultat ved å holde deg til kun maltekstrakt. Det gjærer jo ikke helt ut og bidrar til sødme og fylde. Jeg er også usikker på om kandissukker vil bidra positivt til smaken.
Ja, det tenkte jeg ikke på. Idéen ble dog henta fra en samtale med Kjetil Jikiun om Dark Horizon hvor jeg ble fortalt at de bl.a. brukte demerarasukker for å få opp OGen. Hvis jeg ikke får noe (smaksmessig) positivt ut av å bruke det ser jeg jo helt klart at jeg heller bør øke mengden maltekstrakt. Har du noen formening om å øke mengden pale malt, både mtp. hvor mye man får pressa i en speidel og reduksjon i effektivitet?

gustavf skrev:
Jeg synes kanskje ikke du har for mye mørk malt, men ville skiftet fokuset litt fra de helt mørke til de halvmørke. Chateu Cafe og Pale Chocolate er ganske like malt, og jeg ville holdt meg til en av dem, [...]
Huh, man skulle jo nesten tro at en av dem ga et snilt preg av sjokolade mens den andre ga en smak av kaffe..... Er det noen spesiell grunn til at jeg bør holde meg til kun én av dem? Dvs. vil ølet lide av at jeg bruker begge to, eller er det bare ikke noe vits?

gustavf skrev:
[...] i tillegg til å bytte ut noe av de mørkere variantene med disse. Jeg tror det vil gi deg bedre balanse. Etter min mening er utstrakt bruk av lyse sjokolademalt nøkkelen til en god imperial stout.
Hva tenker du om å redusere roasted barley fra 1 til 0,5 kg og øke pale chocolate fra 0,5 til 1 kg? Vil unngå den sure, krasse brentsmaken. Tror du 500 g roasted barley og 250 g black patent blir for meget hvis jeg vil unngå det? Ville det hatt noe for seg å bruke carafa?

Takk for all hjelp så langt  :beersmiley:

Edit: Og forresten, jeg har verken krystallmalt eller carapils i denne oppskrifta - ingen reaksjoner på det?
 
Tilbake
Topp