Oppbevaring av mesk

Hei, jeg har noe mesk, ikke tørket jeg har lagt i poser i kjøleskapet, kan de holde seg der lenge? De holder kanskje noe lengre tørket kan jeg tenke meg?
 
Hei, jeg har noe mesk, ikke tørket jeg har lagt i poser i kjøleskapet, kan de holde seg der lenge? De holder kanskje noe lengre tørket kan jeg tenke meg?
Kornrester etter meskinga kalles mask, det er vel det du har? Holder sikkert noen dager i kjøleskapet, men det vil ganske fort surne. Det går fint å ha dette i fryseren, hvis du skal oppbevare til f.eks brødbaking.
 
Regner med det er snakk om mesket malt som tenkes å brukes til baking av noe slag. :)

Du bør tørke det ja, om målet er å lagre lenge, forråtnelse kan enklere forekomme med fukt i bildet :)
 
Noen som har erfaring/tips om bruk av mask i brød? Jeg prøvde for noen dager siden - brukte ca. 5 dl mask sammen med 10-12 dl mel, og laget en relativt løs deig. Deigen virket fin og hevet seg godt, men da jeg tok dem ut etter normal steketid (for vanlig brød) falt de fullstendig sammen og var ganske rå på innsiden. Krever åpenbart betydelig lenger steketid enn jeg er vant til!
 
Interessant - men den oppskriften må da gi veldig søtt brød, med vørter og mask og honning. Jeg merket på det mislykkede brødet at det var litt søtt på smaken, selv uten noe annet sukker enn det som kommer med masken.
 
Mask skal vel gjøre brødet tørt
Det er vel ikke mye sukker igjen der om du har skylt godt nok


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tja, hva er godt nok? :) Med BIAB og batch-skylling (og ca 73% effektivitet) er det kanskje litt mer sukker igjen enn det kunne vært. Men hvis det er et poeng kan jeg jo skylle det mer i ettertid for bakingens del neste gang.
 
Jeg tror det er en fordel å ha litt restsukker igen i masken hvis man skal bake med det
for smakens skyld
Også får gjæren litt å jobbe med
 
Tilbake
Topp