oppbevaring av Tørrgjær i kjøleskap

Du kan trygt oppbevare gjæren i en tett boks i kjøleskap. Mener å ha lest at tørrgjær også kan fryses... Selv har jeg tørrgjær pakket i brødpose, som jeg igjen har lagt i en tett plastboks i kjøleskapet. Har ennå ikke opplevd at gjæren ikke gjør "jobben" sin :)

TomS skrev:
Du kan trygt oppbevare gjæren i en tett boks i kjøleskap. Mener å ha lest at tørrgjær også kan fryses... Selv har jeg tørrgjær pakket i brødpose, som jeg igjen har lagt i en tett plastboks i kjøleskapet. Har ennå ikke opplevd at gjæren ikke gjør "jobben" sin :)

Da snakker du om åpnet gjær pakker?

Vi har også noen halve pakker med tørrgjær i kjøleskapet som er åpnet(US-05) Er det dumt av oss å bruke dem :attevar: burde vi heller kjøpe ny gjær?

Åpnet tørrgjær forringens relativt raskt. Litt usikker på hva "relativt" er, men tilgang til oksygen er absolutt ikke noe som tørrgjær har godt av.

For uåpnede pakker er det ingen nedre grense. Det er ikke noe vann som kan fryse og ødelegge cellene.

Siden den er tørr så kan ikke vannet sprenge cellene og den kan dermed fryses - men det er neppe å anbefale.

Deler dere gjærpakkene for å lage startere? Spare penger?

ictys skrev:

Vis du mener ossså har vi brukt 1 1/2 pk. noen ganger når vi brygger 30 liter brygg, for å være sikker på at vi har brukt nok gjær. Så vi har et par halve pakker med gjær til overs. Har litt vondt for å bare kaste dem.Er det noe å spare på?

Jærbrygg skrev:
ictys skrev:

Vis du mener ossså har vi brukt 1 1/2 pk. noen ganger når vi brygger 30 liter brygg, for å være sikker på at vi har brukt nok gjær. Så vi har et par halve pakker med gjær til overs. Har litt vondt for å bare kaste dem.Er det noe å spare på?

Bedre å lage en starter. Husk at ved å rehydrere - la gjæren stå i rent vann i en halv time - så overlever nær 100% av gjærcellene. Hiver du de bare rett i vørteren så overlever kanskje så lite som 50%

Jeg setter 25 liter og bruker en pakke - aldri noe problem, men jeg har lurt på å sette en skikkelig starter og dyrke opp gjæren - slik at jeg får en enda bedre start.

ictys skrev:
Jærbrygg skrev:
ictys skrev:

Bedre å lage en starter. Husk at ved å rehydrere - la gjæren stå i rent vann i en halv time - så overlever nær 100% av gjærcellene. Hiver du de bare rett i vørteren så overlever kanskje så lite som 50%

Jeg setter 25 liter og bruker en pakke - aldri noe problem, men jeg har lurt på å sette en skikkelig starter og dyrke opp gjæren - slik at jeg får en enda bedre start.
Ved tørrgjær er det sikrere (og nesten like billig) å bare bruke mer tørrgjær fremfor å lage en starter. Gjennom produksjonen av tørrgjær lagres det også næring til gjæren som delvis brukes opp om du lager en starter. Kjøp altså en ekstra pakke, bruk MrMalty, og rehydrer. Og kast eventuelle rester av åpna pakker (jf GustavF over).

Men hvis man lager en starter med gjærnæring osv. Da får du en gjær som er i utvikling osv. Vil ikke dette være en mye bedre start for brygget? Gjæren er levende og dyrket opp? Mulig jeg er feil?

På den andre siden er det jo enklere å bare kjøpe to pakker og bruke de.

Det er for det første ikke nødvendig, ettersom tørrgjær er billig og en pakke inneholder potensielt langt flere celler en en pakke fersk gjær. For det andre, er tørrgjæren pakket med energireserver du vil ha glede av i øl, ikke i starteren. Dette er ellers et svært hyppig diskutert emne:
http://bit.ly/1lhZcmk

Tilbake
Topp