Hvor lav temperatur "tåler" tørrgjæren og bli lagret i kjøleskapet før den tar skade av det?
TomS skrev:Du kan trygt oppbevare gjæren i en tett boks i kjøleskap. Mener å ha lest at tørrgjær også kan fryses... Selv har jeg tørrgjær pakket i brødpose, som jeg igjen har lagt i en tett plastboks i kjøleskapet. Har ennå ikke opplevd at gjæren ikke gjør "jobben" sin
TomS skrev:Yes - åpnet.
ictys skrev:Deler dere gjærpakkene for å lage startere? Spare penger?
Jærbrygg skrev:ictys skrev:Deler dere gjærpakkene for å lage startere? Spare penger?
Vis du mener ossså har vi brukt 1 1/2 pk. noen ganger når vi brygger 30 liter brygg, for å være sikker på at vi har brukt nok gjær. Så vi har et par halve pakker med gjær til overs. Har litt vondt for å bare kaste dem.Er det noe å spare på?
Ved tørrgjær er det sikrere (og nesten like billig) å bare bruke mer tørrgjær fremfor å lage en starter. Gjennom produksjonen av tørrgjær lagres det også næring til gjæren som delvis brukes opp om du lager en starter. Kjøp altså en ekstra pakke, bruk MrMalty, og rehydrer. Og kast eventuelle rester av åpna pakker (jf GustavF over).ictys skrev:Jærbrygg skrev:ictys skrev:Deler dere gjærpakkene for å lage startere? Spare penger?
Vis du mener ossså har vi brukt 1 1/2 pk. noen ganger når vi brygger 30 liter brygg, for å være sikker på at vi har brukt nok gjær. Så vi har et par halve pakker med gjær til overs. Har litt vondt for å bare kaste dem.Er det noe å spare på?
Bedre å lage en starter. Husk at ved å rehydrere - la gjæren stå i rent vann i en halv time - så overlever nær 100% av gjærcellene. Hiver du de bare rett i vørteren så overlever kanskje så lite som 50%
Jeg setter 25 liter og bruker en pakke - aldri noe problem, men jeg har lurt på å sette en skikkelig starter og dyrke opp gjæren - slik at jeg får en enda bedre start.