Oppgradering av BB30

Hei,

Som mange andre her inne har jeg en beer brew 30 og er forsåvidt fornøyd med denne. Har hevet maltrøret og bruker liggeunderlag som isolasjon.
Ser at fler at gått skrittet lengre, og innstalert PID og pumpe i tilegg. Er ikke noe teknisk geni, men har forstått at pid'en regulerer temperaturen og pumpa sirkulerer vørteren ut av krana og opp i "bøtta" igjen.

Er det noen som har en slik løsning som kan dele noen erfaringer? Rører dere i tilegg eller er det bare å sette seg tilbake å nyte meskingen med en kald en?  :skitbra: Vurderer å gjøre noe tilsvarende med min bb30, men blir bare mer forvirret når jeg leser meg opp på tidligere tråder.

Og hvis noen har en "handle liste" som man kan kopiere, så hadde det vært flott. Også hvordan man setter samme utstyret når det kommer. Må man f.eks borre noe i bb'en?

Setter pris på alle råd som kommer

-M-
 
Hei,

Jeg er langt fra ferdig med min løsning enda, men kan legge ut det jeg har gjort så langt :) Har vært et par andre som har maset litt på at jeg skal legge ut resultatet av min modding, så jeg kan legge det ut nå som det kommer en spesifikk tråd angående modding. Bedre sent enn aldri! Jeg har som de fleste andre hevet maltrøret og satt på liggeunderlag for isolasjon, dette ble gjort før jeg i det hele tatt prøvde den da jeg skjønte dette var "obligatorisk" etter mye lesing her inne.


IMAG0629.jpg

Nå gjort flere endringer og kjøpt mer utstyr. Jeg har montert PID for temperatur kontroll,  har også koblet på ny kran og pumpe for kontinuerlig sirkulasjon.


IMAG0630.jpg

Kjøpte en ny og bedre kulekran, og monterte en t-kobling for å kunne skru RTD-sensoren (temperaturmåleren) direkte i denne. Vørteren sirkuleres med en pumpe der jeg også har en kulekran for å kunne justere flowen. Alle slanger har hurtigkoblinger så det er enkelt å koble til og fra.


IMAG0609.jpg

Jeg prøvde et par ganger først med slangen direkte ned i maltrøret, men dette rotet for mye rundt i malt senga. (ja, jeg brygger bare halv tank denne gangen)

IMAG0632.jpg

For å fordele vørteren jevnt utover maltsenga holder jeg på å mekke en ny løsning, som enda ikke er helt på plass. Så før jeg bestemmer meg for endelig løsning holdes ting på plass med spisepinner og hyssing.
Vil også montere på t-koblingen og muligheten for å fordele vørteren inne og utenfor maltrøret igjen bare jeg alt til å passe sammen.

Video av hele oppsettet i drift:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/2957926/CB-Bryggeri/VIDEO0007.mp4

Også resultatet :)
Jeg har ikke brukt denne løsningen mer enn 4 ganger så langt, så har ikke så mye erfaring.
Men begge de siste gangene traff jeg så og si på alle tall, riktig OG og volum i bøtta.  Jeg rører forsatt 2-3 ganger under meskingen og 1 gang under utmesken (med tiden skal jeg prøve å se om dette kan droppes)
Før jeg fikk pumpe/PID var det flere av bryggene mine som hadde for høy utgjæring, dette at temperaturen i maltrøret var for ujevn. Jeg har fått litt dårligere utgjæring på bryggene etter jeg fikk pumpen (men bedre og mer jevnt utbytte), jeg mistenker at temperaturen inne i maltrøret er litt høyere enn hva som måles på utsiden av kranen. Regner med jeg skal klare å justere inn dette bare jeg får korrigert temperaturen etter noen brygg til :)

Sitter på jobb nå så har ikke tilgang til alt jeg har handlet inn, men dette kan jeg legge ut senere hvis du liker oppsettet.

*Edit* Fikset linken til et av bildene.
 
Flott oppsett!!
Venter på deler til mitt oppsett som blir helt likt i bunn (bare kraftigere pumpe)
Og jeg lager tett lokk i toppen på maltrøret, som festes med gjengestag i fra bunn.
Rør som går ned i lokket på maltrøret med masse hull i, som ligger nedi maltsenga som jeg sirkulerer igjennom.
Kaller det vel godt på norsk omvendt fattigmanns Speidel.  :)
 
Takk for det :)
Og din plan høres absolutt ikke dum ut, kan hjelpe til å unngå at malten flyter ut av maltrøret ved oversvømmelse.
Legg gjerne ut bilder av hvordan det blir :D
 
Oppsettet så meget bra ut Fredda, skal ikke se bort fra at jeg prøver meg på noe tilsvarende. Mye jobb med å sette samme pid'en? Ikke veldig erfaren på området. Hadde også vært interessant å høre hvordan utbyttet ditt blir hvis du slutter helt å røre...
 
mlindboe skrev:
Oppsettet så meget bra ut Fredda, skal ikke se bort fra at jeg prøver meg på noe tilsvarende. Mye jobb med å sette samme pid'en? Ikke veldig erfaren på området. Hadde også vært interessant å høre hvordan utbyttet ditt blir hvis du slutter helt å røre...

Jeg har selv veldig liten erfaring på det området, men gikk greit. Men sett sånn i etterkant så hadde det nok blitt like billig og kjøpe en ferdig bygd. Du må kjøpe inn endel kabler og koblinger som gjør at du sparer veldig få kroner med mindre du har alt liggende. Men er jo så klart morro å bygge noe selv også :) Du finner masse informasjon for å bygge en tilsvarende PID i denne tråden.
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,11060.0.html
 
mlindboe skrev:
Oppsettet så meget bra ut Fredda, skal ikke se bort fra at jeg prøver meg på noe tilsvarende. Mye jobb med å sette samme pid'en? Ikke veldig erfaren på området. Hadde også vært interessant å høre hvordan utbyttet ditt blir hvis du slutter helt å røre...

Du som har ti tommeltotter fiser vel lett sammen en PID, Martin!

Jeg innså min begrensning :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
@ingemarh der du ser begrensninger, ser jeg muligheter....hehe! Når kommer speidel'n?

Ser med stor frykt på å bestille å mekke dette selv, så får vel overbevise noen andre om det er lurt å selge en ferdig løsning til meg  :skitbra:

Har bestilt meg stc-1000 som jeg skal bruke på gjæringskapet (som enda ikke er kjøpt), og er halvveis ferdig med magnetrøreren :)
 
mlindboe skrev:
@ingemarh der du ser begrensninger, ser jeg muligheter....hehe! Når kommer speidel'n?

Ser med stor frykt på å bestille å mekke dette selv, så får vel overbevise noen andre om det er lurt å selge en ferdig løsning til meg  :skitbra:

Har bestilt meg stc-1000 som jeg skal bruke på gjæringskapet (som enda ikke er kjøpt), og er halvveis ferdig med magnetrøreren :)

Hehe.. Nå opplever du det samme som jeg gjorde.. At brygging er som kvikksand, man synker bare lengre og lengre ned i utstyrsmyra :)

Skal hente Speidelen på lørdag.. Må bare komme meg hjem fra Spania først :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Fredda skrev:

@Fredda er det noe forskjell på en slik en, og f.eks det du har mekket? Den sensoren du kjøpte, er det den som hører med til sous vide controlleren?

Ingemarh skrev:
Skal hente Speidelen på lørdag.. Må bare komme meg hjem fra Spania først :)

Du er på ferie i spania, men bruker tiden på norbrygg.....sover fruen eller? ;)
 
Du er på ferie i spania, men bruker tiden på norbrygg.....sover fruen eller? ;)
[/quote]

Fikk akkurat fixa wifi'en i leiligheten. Fint å oppdatere seg :)

Blir jo mye leilighetstid når junior sover..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ingemarh skrev:
Fikk akkurat fixa wifi'en i leiligheten. Fint å oppdatere seg :)

Blir jo mye leilighetstid når junior sover..

Ser den, viktig å holde seg oppdatert.....
Må få tak i et lite kjøleskap som jeg kan bruke som gjæringsboks med stabil temp snart...blir plutselig litt flere øl sorter man kan brygge!
 
mlindboe skrev:
Ingemarh skrev:
Fikk akkurat fixa wifi'en i leiligheten. Fint å oppdatere seg :)

Blir jo mye leilighetstid når junior sover..

Ser den, viktig å holde seg oppdatert.....
Må få tak i et lite kjøleskap som jeg kan bruke som gjæringsboks med stabil temp snart...blir plutselig litt flere øl sorter man kan brygge!

Definitivt!
Har lyst på det selv.. Men må ta det litt stegvis mtp fruen.. Hun synes allerede det er nok ølting i kjelleren..




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ingemarh skrev:
Definitivt!
Har lyst på det selv.. Men må ta det litt stegvis mtp fruen.. Hun synes allerede det er nok ølting i kjelleren..

Tror du må lage den cider'n snart, så får du litt kredd og goodwill:)
 
@fredda tror muligens jeg går for en sous vide controller eller noe i den duren, men jeg trenger fortsatt handle liste for kran, slanger, hurtigkomblinger, pumpe etc hvis du har det liggenden?  :amen:

Også vært kult å sett når du får sirkulert både i og utenfor maltrøret
 
Pen løsning for BB30, Fredda. Jeg vurderte å oppgradere min BB30 med noe lignende, men endte opp med å bestille Speidel i stedet. Nå vurderer jeg nesten å beholde BB'en i tillegg :p
 
Tilbake
Topp