Oppgradering av BB30

Ser at dere bruker deler fra Biltema og at noen bruker slanger ikke egnet til mesking (cf forrige side, og også tidligere i tråden, draftubes).
Jeg har også kjøpt slengenipler osv fra Biltema, og bommet på vestbrygg då jeg kjøpte Bevlex 200 (også en draftslange) istedet for silikon.

Og så tenkte eg: Er det virkelig trygg å bruke lufttrykkutstyr og slanger som er ikke egenet til høye temperaturer, bare for å spare noen kroner? Tror jeg skal levere tilbake greiene jeg kjøpte på Biltema...
 
Bumper tråden og spør:

Hva er det billigste (og gode) termostatalternativet? STM-1000? Den som jeg har i BB30 ikke fungerer bra (slår seg av ved kok).
 
jeg har brygget med den.
STC' har få knapper og lite display. Hvordan opplevde du og bruke den som et mini-styresystem? Er dette å dra den enkle hardwaren litt for langt, eller har den potensialet for effektiv styring av en kjele?
Koblet du den til et varmeelement, eller kan den styre en kokeplate ala Rommelsbacher? Regner med at du må ha varmeelementer for å oppnå 200% :)
Hvor stor effekt kan man egentlig kjøre gjennom en STC? Rommelsbacher'en er 2000W og det bør velg gå bra, men dersom man kjører to elementer (200%), hva er grensen da?
 
Oy, mange spørsmål. STC til brygging er ikke å dra den langt men kort, slik jeg ser det. Det er den mest kompakte og selvstendige kontrolleren jeg har vært borti. Se hvor fleksibel den er. Helt kanon spør du meg. Den kan styre to varmeelementer delvis uavhengig av hverandre 0-100% = første element 101-200% = andre element. Den kan styre pumpe. Den kjører 4 meskesteg. Den kjører kok med ønsket output 0-100% Den har alarmer for humletilsetning. Den har STORT potensial mener jeg, når den er ferdig.

Rele på STC er vel stemplet 10A. Jeg har valgt å bruke SSR til styring av effektkrevende utstyr. Denne kan koples rett på relè utgangen på STC f.-eks.:
http://plopp-plopp.com/produkt/ssr-25a-220v-motstand-styrt/

Edit: Linker til min egen side, og er klar over det. Slike finnes også på interbay mye rimeligere!
 
Jeg bruker en Mypin ta4 pid men hvis termostaten slår seg av hjelper dette ikke siden jeg har termostaten på 110 og da er det kontrollerte av pid'n gjennom mesking
 

Vedlegg

  • 20150314_122515.jpg
    20150314_122515.jpg
    52,9 KB · Sett: 230
  • 20150314_122535.jpg
    20150314_122535.jpg
    232,7 KB · Sett: 231
  • 20150314_122603.jpg
    20150314_122603.jpg
    93,5 KB · Sett: 224
Fikk laget meg kontakt til tempføleren, slik at jeg kan kople den bort fra selve styringsboksen hvor jeg har PID og SSR.
Tenke flere kanskje ville dra nytte av disse kontaktene.
Link til kontaker
 
Nice! Hva slags slange er det?
Den fulgte med kjølespiralen som var i BB30 settet jeg kjøpte på Bryggeland før jul i fjor. Hm, har ikke tenkt at det ikke er silikon før du nevnte det, men skal høre med dem neste gang jeg er nede i butikken.
Til kjølespiralen bruker jeg vanlig hageslange og plugger kjøpt på biltema (etter anvisning fra en annen tråd her inne)

Fungerer pumpen under kok også?
Vi brukte den kun under mesking, ikke etterpå under kok. Men ifølge specs skal den tåle 100 grader C og være "food grade" (tipper dvs den er safe for vørter)
 
Tilbake
Topp